Is de WAO nu blijvend in mijn geval ?zie toelichting

Ik ben sinds 2 weken niet 80/100% afgekeurd, maar 100% afgekeurd,dit zou eerst de Wia worden maar in overleg met arbeidsdeskundige ,verzekeringsarts,en diverse instanties zijn ze hier op teruggekomen omdat bij mij de WAO/amber wet van toepassing is,op lichamelijk en geestelijk gebied.
Omdat ik erg emotioneel was,heb ik niet het gehele gesprek in mij opgenomen,moest helaas alleen gaan,nu heb ik niet begrepen,of dit nu een levenslange afkeuring is,of dat ik toch om de zoveel tijd wordt herkeurd,zowel op geestelijk als lichamelijk gebied zal er niks veranderen en zeker beter worden.
Kan iemand mij wat meer over vertellen

Toegevoegd na 41 minuten:
even met betrekking reactie Crea: ik heb in 2006 met dezelfde ziekte/handicap ziek gevierd en was toen in de WAO,meerdere keren ondertussen ermee ziek gevierd,omdat de termijn van de WAO en nu langdurig ziek,en geen kans op verbetering is,eerder verslechtering is de Amberwet van toepassing(ziekmelding met zelfde oorzaak/ziekte).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Na de grote herkeuringsoperatie van 2005 (of daaromtrent) is de verplichte 5-jaarlijkse herkeuring voor WAO'ers komen te vervallen. Dit betekent dat een "oude" WAO-uitkering die herleeft, voor onbepaalde tijd wordt toegekend. Als er redenen zijn om je recht op de uitkering te herzien, kun je alsnog worden opgeroepen voor een herbeoordeling. Maar de uitkering wordt niet meer - zoals vroeger - standaard voor vijf jaar toegekend, om na vijf jaar opnieuw dat recht te evalueren.

N.B.: voor de WIA gelden heel andere regels. Dit geldt voor mensen die in de WAO zitten, en die niet zijn herkeurd onder de normen van de Geus omdat ze geboren zijn voor 1 juli 1949, of die ook na de herkeuring nog steeds recht hadden op WAO.

Het is in dit geval dus niet zo dat je per definitie nooit meer opgeroepen zult worden, maar je hebt ook niet een verplichte periodieke herkeuring. De praktijk leert dat het UWV geen tijd heeft om alle uitkeringsgerechtigden regelmatig persoonlijk te keuren, dus zal op basis van dossierstudie bij duidelijke ernstige beperkingen, niet snel tot een herkeuring worden besloten.

Als je precies wilt weten wat er in jouw geval is afgesproken, bel of schrijf het UWV dan. Dit is niet vreemd, het komt heus vaker voor dat mensen tijdens een gesprek emotioneel zijn en niet meer goed weten wat er is afgesproken. Als het nodig is, zullen ze regelen dat je arts, arbeidsdeskundige, of iemand anders die met het dossier te maken heeft, je terugbelt om uitleg te geven.