Hoe werkt verlenging van een werkcontract in de volgende situaties?

1. De werkgever mag je tijdelijke contracten aanbieden met een maximale totale duur van 3 jaar. Je bent op het moment 2,5 jaar bij het bedrijf en je halfjaarcontract loopt eind Januari 2012 af. Wordt dit contract dan stilzwijgend met een half jaar verlengt aangezien er een opzegtermijn is van 1 maand? Of kan de werkgever alsnog je contract niet verlengen?

2. Zelfde situatie, maximale duur van 3 jaar maar nu loopt je laatste halfjaarcontract af eind Januari 2012. Je bent dus 3 jaar bij het bedrijf en je volgende contract zou een contract voor onbepaalde tijd moeten worden of geen verlenging en dus weg bij het bedrijf. Wordt het in deze situatie stilzwijgend verlengt of kan de werkgever alsnog afzien van het contract (met in acht neming van de maand opzegtermijn!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Zowel in situatie 1 als 2 zijn er 3 tijdelijke contracten gegeven en die mogen nu niet meer verlengd worden voor bepaalde tijd. Alleen voor onbepaalde tijd. Zoals hiervoor al aangegeven, de maximale duur van tijdelijke contracten is 3 jaar maar tevens geldt dat er maximaal 3 tijdelijke contracten gegeven mogen worden.

Er kunnen een paar dingen gebeuren:
1 Jouw werkgever doet of hij gek is en geeft je gewoon nog een tijdelijk contract. Als je er idd al 3 gehad hebt, dan kun je dat contract accepteren, maar het is dan automatisch een contract voor onbepaalde tijd geworden. Zou hij na dat tijdelijke contract alsnog opzeggen, dan stuurt het uwv(uitkeringsinstantie) je gewoon weer naar je werkgever terug want dan heb je een contract voor onbepaalde tijd.
2 Je werkgever geeft aan dat je niet meer nodig bent. Hij hoeft hier geen reden voor te geven, je contract loopt van rechtswege af. En hij hoeft ook geen opzegtermijn in acht te nemen. Tijdelijke contracten hoeven niet opgezegd te worden.
3 Hij doet niets en jij gaat na het aflopen van het contract gewoon werken. Als je enkele dagen aan het werk bent na het aflopen van je contract en je bent niet naar huis gestuurd of er is niet tegen je gezegd dat je niet nodig bent, dan ook heb je een contract voor onbepaalde tijd. De wetgever zegt dan dat je mag aannemen dat je nog nodig bent, want anders zou je wel naar huis gestuurd zijn.

Een kleine kanttekening. Ik ken enkele cao's die van het verhaal van 3 contracten en maximaal 3 jaar afwijken. Dat mag namelijk alleen per Cao. In de thuiszorg cao stond bijvoorbeeld dat je 4 tijdelijke contracten mocht hebben. Inmiddels is dit de Cao vvt geworden, ik weet niet of dit er nog in staat.
Dus als er in jouw bedrijf een Cao van toepassing is dan zou ik het onderdeel arbeidsovereenkomsten even lezen. Mogelijk heb je dan ook al meer duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1. Er is een opzegtermijn van een maand, maar die geldt niet aan het einde van de loopduur van het contract. Je weet al lang vantevoren dat het contract eind januari zal aflopen. Als er niets gebeurt, dan eindigt de overeenkomst dus automatisch, ook zonder opzeggen.

2. Ook hier is geen opzegtermijn nodig, om dezelfde reden. Als niemand iets doet, verloopt het contract.

Overigens is het in beide gevallen goed gebruik wanneer de werkgever ruim vooraf (twee maanden) aangeeft of hij wel of niet van plan is een nieuw contract aan te bieden. Verplicht is dit echter niet.
12 jaar geleden
Wat Cryofiel zegt is niet helemaal waar. Een contract eindigt niet per definitie automatisch. Een tijdelijk contract word bij geen kennisgeving automatisch verlengd met hetzelfde tijdelijke contract. Dus indien de werkgever niks zegt en je komt gewoon de dag na contracteinde op je werk en nog steeds zegt niemand wat, dan geld wettelijk dat je werkgever je weer een half jaar contract heeft gegeven.
In situatie 2 is het zelfs zo dat bij geen kennisgeving je automatisch in een vast contract vervalt. Je werkgever moet zich melden bij jou om over je contract te praten. Doet hij dit niet, dan heeft hij dus een probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is zo bij doorwerken NA de einddatum van het contract, als de werkgever dat toestaat dan is er inderdaad sprake van een verlenging van het contract. Maar een beetje werkgever weet ook hoe het werkt en zal je dus gewoon wegsturen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het klopt in die zin dat ALS jij na einde contract toch komt werken, EN jouw werkgever staat dat toe, dat je IN DAT GEVAL een nieuw contract hebt. Maar dat is niet bepaald de normale gang van zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat klopt. Je werkgever zal je wel moeten weigeren na contracteinde. Verzuimd hij dit, zonder een nieuwe contractperiode te bespreken dan geld bovenstaande regel.
Tijdelijke contracten eindigen van rechtswege op hun einddatum, en daarbij geld geen opzegtermijn.

Maar buiten de termijn van 36 maanden geldt er ook een
maximaal aantal verlengingen van 2 (dus 3 tijdelijke) contracten. De het aanbieden van een volgende verlenging houd in dat er dan automatisch sprake is van een arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd.
(Dus het 4e halfjaarcontract is juridisch gezien geen halfjaarcontract, maar een vast contract)

Voor jongeren tot 27 jaar was er vanaf 30 juni 2010 een tijdelijke uitzondering gemaakt (ik dacht tot 1-1-2012), waarbij het aantal verlengingen 3 (dus 4 tijdelijke contracten) en de periode 48 maanden mocht zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
De tijdelijke maatregel is inderdaad niet verlengt en vervalt per1-1-2012.