Hoe maak ik een goede CV , ik heb autisme spectrum stoornis (licht)

Hoe en waar plaats ik de beperkingen die ik ervaar met mijn ASS in een positiefs benadering op mijn reeds bestaande CV, ik ben van mening dat mijn talenten, agv ASS, op de voorgrond moeten komen, deze kunnen waardevol zijn voor mijn toekomstige werkgever.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe erg die autistische stoornis precies is.

Als het je in de weg staat om normale contacten te hebben moet je het mijns inziens wel vermelden. Het heeft geen zin om het te verzwijgen als ze er bij het eerste gesprek al achter komen. Dan werkt verzwijgen eerder in je nadeel dan in je voordeel.

Dat gezegd hebbende is een beperkte mate van autisme niet alleen een beperking. Kort geleden is bijvoorbeeld nog vastgesteld dat jongens met autisme een groter brein hebben (zie http://www.nu.nl/wetenschap/2663374/jongens-met-autisme-hebben-groter-brein.html)! En ook van veel vooraanstaande wetenschappers wordt ook vermoed dat ze een autistische stoornis hebben. Dat helpt hen om zich te concentreren op hun wetenschappelijke onderwerp. Door zich daarop te concentreren en andere dingen te negeren (zoals sociale contacten) zijn ze in staat verder te komen dan anderen. Net als bekende idiot savants, zijn ze geobsedeerd door hun dingetje. En onderling kunnen ze heel goed communiceren.

Autisten doen er dus goed aan hun sterke kanten te benadrukken! (Eigenlijk net als andere mensen, al hebben die vaak meer sociale kwaliteiten.)

Toegevoegd na 3 dagen:
Een autist heeft dus niet minder brein (misschien zelf meer), maar het brein werkt anders; voor sommige dingen beter en voor andere dingen minder goed.

Toegevoegd na 3 dagen:
Je kunt het vermelden in een stukje over sterke en zwakke kanten en dan bijv. "communicatie" noemen bij zwakke punten. Je hoeft daar niet meteen bij te zetten dat je een autistische stoornis hebt, behalve als het heel duidelijk is. Dan kun je het bijvoorbeeld tussen haakjes erbij zetten:

sterke kanten:
...
zwakke kanten:
communicatie (licht autistische stoornis)
...

Dit past naast opleiding, ervaring en hobby's prima op een cv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou dit niet op je cv vermelden, maar uitleggen als je op gesprek mag komen, een cv is bedoelt om je werkervaring en scholing in te vermelden, dus dit hoeft daar niet in te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Goed antwoord!
Ik wil je plussen, maar iphone... Kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet aan welke kant van de tafel je doorgaans zit, maar dit is alleen een goed antwoord als je vooral op gesprek wilt komen. Ik denk dat hij vooral de baan wil hebben. Als je niks zegt over een stoornis die duidelijk genoeg is om bij het eerste contact al op te vallen, kun je nog zoveel uitleggen, maar de eerste indruk is dan negatief. Kleine kans dat hij de baan dan nog krijgt, vooral omdat je als autist doorgaans geen ster bent in het goed inspelen op de situatie. Ik denk dus dat hij het wel moet vermelden in zijn cv, dat hij bijvoorbeeld minder goed is in communicatie, maar dat hij wel heel zelfstandig en geconcentreerd kan werken en zijn vak goed verstaat. Dan komt hij op gesprek, en past wat ze zien bij de verwachting waardoor hij niet meteen een negatieve indruk maakt. Het gesprek zal dan hopelijk gaan over zijn vakkennis en ervaringen. En daarmee testen ze meteen of hij voldoende kan communiceren om goed te functioneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je dit wil melden, doe je dat in je sollicitatiebrief en niet in je cv, een cv is daar niet voor bedoeld.
Je beperkingen moet je niet in je CV zetten. Een CV geeft een overzicht van je capaciteiten, je scholing en je werkervaring. Je zet er dus in wat je wél kunt, en niet wat je níet kunt.

Positieve dingen die je autisme met zich meebrengt, zou je er eventueel wel op kunnen zetten. Stel dat je enorm goed ordelijk kunt werken, dan zou je dat - afhankelijk van hoe 'gevuld' je CV verder is - kunnen noteren bij een laatste kopje als "relevante vaardigheden" ofzo. Maar daar zet je niet bij dat je een vorm van autisme hebt.

Eventuele beperkingen kunnen te sprake komen tijdens een sollicitatiegesprek, en heel soms ook in de brief, als je daar tenminste een goede positieve draai aan kunt geven. Het spreekt voor zich dat je gaat solliciteren op functies waarvan jij denkt dat je die - al dan niet met begeleiding - ook kúnt. Je hoeft dan niet op je CV te zetten dat er andere dingen zijn die je niet kunt. Als je vantevoren al kunt weten dat je door jouw handicap bepaalde werkzaamheden van een bepaalde functie niet goed zult kunnen doen, of als je weet dat je vaker ziek zult zijn, dan ben je wel verplicht om dit tijdens het sollicitatiegesprek te melden. Als je beperkingen hebt waarvan je niet verwacht dat die invloed zullen hebben op het werk waar je voor solliciteert, hoef je die beperkingen niet te noemen tijdens het gesprek.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voorbeeld: ik zit zelf in een rolstoel. Ik solliciteer natuurlijk niet op functies waarvoor je per se moet kunnen lopen, en in mijn CV staat echt niets over mijn handicap. Dat hoort ook niet in een CV. Soms benoem ik het wel min of meer in de brief, bijvoorbeeld dat ik door een lichamelijke handicap wat studievertraging heb opgelopen (daarmee verklaar ik meteen het feit dat je op m'n CV ziet dat ik lang over m'n studie doe) en dat ik daarom zeer gemotiveerd ben om na die lange tijd studeren, nu aan het werk te gaan en mijn kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen. Als ik uitgenodigd word voor een gesprek, vraag ik wel altijd heel subtiel of het gebouw rolstoeltoegankelijk is, zodat ze niet teveel schrikken als ze me zien :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, op 1 puntje na. Je zegt: " of als je weet dat je vaker ziek zult zijn, dan ben je wel verplicht om dit tijdens het sollicitatiegesprek te melden." Dat ben je niet. Sterker nog, je toekomstige baas mag niet eens vragen naar je ziektegeschiedenis, of je verwacht vaak te ziek te zijn of iets in die richting.
Kimath
12 jaar geleden
heel goed, de positieve punten benoemen +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mormel: als je verwacht dat je beperkingen invloed zullen hebben op je functioneren in het werk, ben je verplicht om dat te melden. Al het overige hoef je niet te melden. Je baas mag niet vragen naar je ziektegeschiedenis, maar mag wél drie maanden na indiensttreding vragen of je ooit een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebt gehad of een SFB-status hebt, en je bent dan ook verplicht om hierop naar waarheid te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies, specifiek ziekte hoef je niet te vermelden. Maar als je telefoonangst hebt en solliciteert als telefoniste zul je dit wel moeten vermelden. (alhoewel, ik ken er zo een. Die durft geen telefoon op te nemen)