Sterrenkunde is een academische studie die je onder andere aan de universiteiten van Leiden, Utrecht, Amsterdam, Nijmegen en Groningen kan studeren.

Dus dat wordt nog even hard blokken: na de MAVO, HAVO, VWO en dan richting universiteit (of na HAVO, 1 jaar HBO en dan Uni).
Sterrenkunde geldt als een erg zware en theoretische studie. Bedenk nog eens goed of je dit wel wilt/kunt.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben bang dat je dat met MAVO kunt vergeten. Of je moet de hele riedel van HAVO etc. er achteraan doen.
En dan nog, ben je slechts één sterrenkundige......

http://www.studeren.uva.nl/sterrenkunde
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooropleiding mag (in jouw link te zien) ook hbo-propedeuse zijn. Daarvoor moet hij dan wel naar hbo, en daarvoor mbo..het is omslachtig, maar zeker haalbaar! En als iemand iets wilt, kan het!
Utrecht
12 jaar geleden
Sterrenkunde is niet de makkelijkste universitaire studie. Een gemiddelde VWO'er zal het niet redden, laat staan iemand die het via een (lange) omweg moet doen omdat hij/zij niet rechtstreeks naar het VWO kon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zijn..dat betekent niet dat een MAVO'er gelijk is afgeschreven toch?
Ik had vroeger ook astronomie als hobby, las ook boeken over sterrenkunde, keek Teleac, heb een telescoop van een meter, heb kaarten. Ik kijk nu nog steeds diverse BBC-docu's. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik even zo'n studie zou kunnen doen (doe momenteel 2e HBO, geen bèta overigens). Als de studie alleen over de leuke dingen zou gaan, zoals de inhoud van een typisch consumentenboek over astronomie en dat wat al die baardpipo's wel eens komen vertellen in een docu op Discovery, dan zouden mensen niet zeggen dat 't zo'n zware studie zou zijn. Want wat ze in die programma's opdreunen kan ik zelf ook nog wel van wikipedia halen.

Als je een exoplaneet vanaf de aarde zou willen onderzoeken (om maar even iets te noemen), dan moet je heel veel weten van scheikunde, biologie en natuurkunde, ..wellicht ook geologie. En dan gaat 't zeer zeker niet over de basis van dergelijke vakken, maar echt over de diepte van zulke kennisgebieden. Omdat we er niet naartoe kunnen vliegen moet je heel goed snappen hoe je die kennis toepast op telescoopbeelden.

Er zullen vast ook andere onderzoeksgebieden zijn op 't gebied van sterrenkunde. Maar ik vermoed ergens dat dit dan neerkomt op het bestuderen van Hubble-beelden achter een saai bureau.

Ik zou zo'n studie even links laten liggen en op zoek gaan naar een sterrenkundige, iemand die de studie heeft gedaan en ook werkzaam is in de sterrenkunde (dus niet iemand die uiteindelijk met z'n studie een of ander willekeurig bètabaantje heeft gevonden in de flipperkast-branche), en vraag die persoon wat ie nou zoal de hele dag uitspookt. Vraag 'm ook hoe hij scheikunde, wiskunde, natuurkunde, biologie en geologie in de praktijk tegenkomt, en wat voor soort boeken de persoon moet snappen. Als je zulke boeken in kunt zien, wellicht zie je dan duistere formules en andere onleesbare algebra.. als je daar niets in ziet dan is nu 't moment om na te denken over een andere studie.