Kom ik als schoolverlater in aanmerking voor een ww uitkering?

Ik ben al maanden op zoek naar een baan maar kan deze gewoonweg niet vinden! Ik heb weinig eisen maar ben wel beperkt tot een fiets, bovendien woon ik op een eiland dus is dat ook eigenlijk niet handig maar ik heb alles hier dus verhuizen is ook geen optie! Wat zijn mijn opties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (4)

Je hebt een kwalificatieplicht, je moet minimaal een afgeronde mbo niveau 2 opleiding of HAVO hebben afgerond, om een uitkering te ontvangen. Als je jonger bent dan 27 jaar.
Een WW krijg je alleen als je gewerkt hebt, anders kom je in de bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
De startkwalificatie is ingevoerd om jongeren juist meer kansen te geven op de arbeidsmarkt. Als dit waar is worden jongeren die niet kunnen leren dus gediscrimineerd. Volgens mij haal je dingen door elkaar.
Waar heb je deze informatie vandaan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt wel, alleen is er vrijstelling voor moeilijk lerende kinderen en leerlingen uit het praktijk onderwijs.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanval-op-schooluitval/startkwalificatie
Ik begrijp dat je van school komt en niet gewerkt hebt.
Dan kom je niet in aanmerking voor WW, omdat deze is gebaseerd op een arbeidsverleden en zo te lezen heb je dit niet. Ik weet niet hoe oud je bent, maar jongeren tot 27 jaar vallen onder een aparte regeling, die sterk gericht is op het vinden van werk. Als het echt niet anders kan krijg je onder voorwaarden bijstand. Regels zijn afhankelijk van je gemeente en ze kunnen je verplichten om bepaald werk te doen. Kijk op werk.nl of ga naar het dichtst bijzijnde Werkplein.
12 jaar geleden
WW is, zoals anderen hier al noemen, een verzekering tegen werkloosheid. Je bent hiervoor verzekerd wanneer je in loondienst werkt. Mocht je dus in loondienst hebben gewerkt (bijbaan) en nu je baantje kwijt zijn geraakt, dan kan het zijn dat je in aanmerking komt voor WW over de uren die je gewerkt hebt. Je moet dat wel op tijd aanvragen, en van de WW van een bijbaan kun je meestal niet leven.

Ik zie dat je 22 bent. Mogelijk zou je dan in aanmerking komen voor hulp vanuit de WIJ, wet investering in jongeren. Dit geldt voor jongeren tot 27 jaar die geen inkomen hebben en geen werk kunnen vinden.

Als je je meldt bij de sociale dienst voor de WIJ, zul je een leerwerktraject aangeboden krijgen. Je bent verplicht om dit te accepteren, anders krijg je geen verdere hulp vanuit de WIJ. Zo'n traject kan betekenen dat je ergens een interne opleiding bij een bedrijf gaat volgen, dat je ergens werk krijgt, of vrijwilligerswerk gaat doen. Verdien je met je leerwerktraject niet genoeg om op het sociaal minimum te komen, dan kun je een aanvullende inkomensvoorziening krijgen. Let er wel op dat wanneer je schoolverlater bent, je - zeker als je geen diploma hebt - mogelijk de eerste tijd een lagere uitkering krijgt. Daarbij geldt dat je eventueel eigen vermogen dat boven het vrijgestelde vermogen uitkomt (grens ligt iets hoger dan 5000 euro) je daar eerst op zult moeten interen.

Vanaf volgend jaar worden de regels rondom bijstand en WIJ aangescherpt, dat betekent dat er niet meer alleen naar het inkomen van een eventuele partner wordt gekeken, maar naar het hele huishouden. Mocht je dus nog thuiswonen en hebben je ouders een volwaardig inkomen, dan kom je vanaf 2012 niet meer in aanmerking voor een inkomensvoorziening. Voor zover ik weet, kun je nog wel een leerwerktraject krijgen als je aan de verdere eisen voldoet.

Voor de WW geldt trouwens dat je na een X-tijd wel degelijk wordt geacht te verhuizen als dat betekent dat je werk kun vinden. Voor de Bijstand nog niet, maar er zijn wel plannen vanuit de politiek om dat ook voor de Bijstand te laten gelden. Houd er dus rekening mee dat wanneer je een beroep doet op dit soort voorzieningen, er ook van je verwacht wordt dat je er alles aan doet om aan werk te komen. Ook als dat werk is dat niet aansluit bij je interesse of niveau. Zonder uitkering heb je meer vrijheid wat dat betreft, maar uiteraard moeten de rekeningen ook betaald worden, dus op den duur heb je wellicht weinig keus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al eerder uitgelegd heb je geen recht op WW.

Waar je wel recht op hebt is een WIJ-uitkering. Deze wordt echter per 1 januari opgeheven en geintegreerd in de WWB. Dus je kan een bijstandsuitkering aanvragen (WWB-uikering)