kunnen reiskosten worden teruggevorderd?

ik werk via de wsw( sociale werkvoorziening) en ontving tot op heden 75 euro reiskosten per maand. omdat ik verder moest reizen dan 5 km Nu werk ik al sinds 2 jaar bij een andere werkgever(via de wsw Dit wat bij het detacherings afdeling bekend maar niet bij de loonadministratie waardoor deze week ongevraagd en niet gemeld een bedrag van 785,euro werd ingehouden.Na aandringen van mijn kant is een bedrag van 700 euro terug gestort op mijn rekening.En mij werd gemeld dat ik de reiskosten van afgelopen 2 jaar terug moet betalen omdat ik hier geen recht meer op had Er werd daarbij gezegd dat het 1e jaar niet meer terug te vorderen is.Mijn werkgever kwam met het voorstel om maandelijks een bedrag van 70 euro in te leveren gedurende 10 maand Daaruit blijkt dus dat ik niet 70 euro maar 140 euro per maand minder ga verdienen en na die 10 maand is mijn uiteindelijke netto salaris 1200.00
Dus de eerste 10 maanden van 1212 verdien ik 1130.00 euro
Wat zijn daarvoor de regels en is er een mogelijkheid om hieronderuit te komen wat kunnen jullie betekeken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Een werkgever die per abuis teveel loon uitbetaalt (in dit geval een reiskostenvergoeding) mag dit in principe terugvorderen. Dat moet wel binnen een redelijke termijn (vandaar waarschijnlijk dat het over het eerste jaar niet meer kan of mag) én het moet zo zijn dat de werknemer in alle redelijkheid had kunnen weten dat hij teveel kreeg uitbetaald.

De vraag is dus of dit een fout is van de werkgever, en of u had kunnen weten dat u geen recht meer had op deze vergoeding. Als dit duidelijk in het contract staat of besproken is, had u dit kunnen weten. Als dit nergens staat, of als u dit niet had kunnen weten, kan de werkgever dit niet zomaar terugvorderen.

Iets anders is nog de achteruitgang in het inkomen. Werkt u fulltime? Dan vraag ik me af wat uw bruto salaris is, en of u wel het wettelijk minimumloon ontvangt. Vanaf 1 januari 2012 is dit 1446,60 bruto per maand.

Dan nog: de totale achteruitgang bij het stopzetten van de reiskostenvergoeding én het in termijnen terugbetalen, is procentueel vrij fors. Ik kan me voorstellen dat een langere spreiding redelijker is, of dat u de kans zou moeten krijgen om de eerste tijd nog niet terug te betalen, zodat u kunt wennen aan het lagere totaalinkomen nu de vergoeding voor reiskosten wegvalt. Op onderstaande site staan wat voorbeelden met betrekking tot terugvorderen van loon en wat daarin toegestaan en redelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dit had je kunnen voorkomen, door zelf door te geven dat je geen of minder recht hebt op reiskostenvergoeding, je hebt teveel ontvangen en zal dat terug moeten betalen, als het bedrag wat per maand wordt afgeschreven te hoog is voor je, kun je een ander voorstel doen, maar hoe dan ook, er onder uit komen doe je niet helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat wat werkgevers '' teveel'' betalen dit niet terug mogen vorderen. Omdat het een sociale werkgever is endus waarschijnlijk.via de overheid loopt weet il miet of dit voor jou geldt. Ik vind het een hele vreemde situatie. Het zoi betekenen dat je dit zelf moet bijhouden waar je wel of geem recht op hebt. Heel veel sterkte, lastige situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Ik weet niet wat jij daar nu verteld maar het is niet te begrijpen en het klopt niet. Heeft niets met sociaal en andere te maken en hoezo overheid.