Mag mijn leidinggevende om mijn verwijsbrief van de dokter vragen?

Ik ben onder werktijd naar de dokter geweest en mijn leidinggevende heeft die uren weggeschreven onder doktersbezoek en ze heeft niet om een bewijs gevraagt. Vier weken later moest ik met mijn verwijsbrief naar het ziekenhuis en nu wil ze die verwijbrief hebben anders kan ze die uren niet wegschrijven onder doktersbezoek. Mag dit? Doet ze dit, omdat ze mij niet gelooft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Nee dat mag ze niet.
Jij meldt je ziek, of je meldt dat je naar de dokter gaat. Dat is de informatie waar het om gaat, en dat is de informatie waar het bedrijf recht op heeft.

Alles wat ze meer willen weten, valt onder het medisch beroepsgeheim. Dat mag dus (theoretisch) niet bij je werkgever terechtkomen, daarvoor is de arbodienst die met eigen artsen daar wel toegang toe heeft. Als men het niet vertrouwt, kan altijd die arbo-arts worden ingeschakeld om te laten controleren of het verzuim wel terecht is. En die mag dan ook alleen maar terugmelden dat het verzuim terecht is, en wat voor afspraken er zijn gemaakt ('per volgende week weer beginnen op therapeutische basis' of zo)

Waar je dus voor moet oppassen, is dat je een brief waarop medische details staan (en het woordje 'verloskundige' is bijvoorbeeld al een heel concreet medisch detail, maar ook het woord 'oncoloog' geeft veel informatie) aan je werkgever laat lezen. Daar kunnen conclusies uit getrokken worden, het kan ervoor zorgen dat je geen vaste aanstelling krijgt omdat je een 'medisch risico' met je meedraagt. En een medisch risico voor jou is een financieel risico voor een bedrijf.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, daar is ze toe gerechtigd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een fotocopie is genoeg, ik raadje wel aan de reden van het bezoek weg te laten. Dat mogen ze niet weten dus een fotocopie, zonder de uiteg van de dokter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar daar staat persoonlijke informatie in en ik heb liever niet dat ze dit weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net toegevoegd. voor ik je bericht kreeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel even tijdens het 'bezoek aanvragen uur' met de asistente, en leg uit, dat je een bewijsbriefje van de dokter nodig hebt, dat je op (datum) om (uur) op het spreekuur was - dat maakt de assistente even, met een stempel of een krabbel van de dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een goed idee nieuwsgierig....als zij die persoonlijke informatie te lezen krijg, verteld ze dat aan de grootste roddelaar van het bedrijf en binnen 2 seconden weet het hele gebouw het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voldoende moet zijn het overleggen van de afspraak met de specialist waarheen je bent verwezen. (als je daar een schriftelijke bevestiging van hebt tenminste)
Per slot is het niet eens belangrijk of je wel doorverwezen bent maar wel dat je naar een dokter gaat.. Is mij overigens nooit om gevraagd. Kwestie van vertrouwen.
(Ook nooit misbruik gemaakt van dat vertrouwen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat moet via de Arbodienst, waar ieder bedrijf bij aangelsloten moet zijn en die hebben een arbo-arts, ook wel bedrijfsarts genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet ieder bedrijf heeft een arboarts, waar heb je het over?
Een goede leidingevende , kent zijn/haar medewerkers goed.
Afhankelijk van zijn of haar bevoegdheden,regelcapaciteit,
kan men dit zelf beslissen.
Als er twijfels zijn,zal daarover een gesprek plaats vinden.
De zoveelste keer, altijd onder bedrijfstijd,vage klachten,etc.
Het kan ook zijn dat er in de hogere regionen in de organisatie, meestal tijdens een golfclinic, besloten is dat het weer tijd wordt om wat aan het verzuim te doen.
Ga gewoon een gesprek aan. Vraag of er twijfels zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen: Je leidinggevende heeft absuluut niet het recht om naar een verwijsbrief te vragen. Mocht je leidinggevende twijfels hebben over jouw verzuim dan kan deze via het manament je bedrijfs(arbo)ats verzoeken om informatie bij je huisarts danwel specialist in te winnen. Dit met een speciaal formulier waar bij jij middels een handtekening toestemming geeft omtrent deze informatie. Ook denk ik dat dit in terugkoppeling met de arbo arts in het management van je bedrijf besproken moet worden. Deze informatie kan dusdanig vertrouwelijk zijn dat dit je éérste leidinggevende niet aangaat. Ik stel je voor om de arbowet danwel de poortwachtersregeling hierop na te lezen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wil hier nog een toevoegig bij doen: In de nieuwe arboregeling word je gaacht dokters/ specialisten/ tandarts in eigen tij te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt mij HET goede antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij ook een +-je