30% van de topfuncties door vrouwen laten vervullen is dat überhaupt wel mogelijk?

Deze week zijn er globaal plannen door het kabinet gesmeet om 30% van de topfuncties door vrouwen te laten vervullen. Maar als ik op nu.nl een bericht lees dat maar 70% van de vrouwen in Nederland werkt. En daarvan, maar 25% werkzaam is als FT'er. En van de PT'ers zo'n 75% aangeeft niet meer te willen werken. Hoe wil de regering er dan in slagen om 30% van de topfuncties door vrouwen te laten vervullen?

Ik ben nooit een genie geweest in wiskunde. Maar ik denk dat iedere brugklasser met deze gegevens van het CPB kan bedenken dat het volstrekt onmogelijk is om 30% van de topfuncties door vrouwen te laten vervullen...

Of zijn jullie van mening dat het wel mogelijk is om 30% van de topfuncties door vrouwen te laten vervullen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is theoretisch mogelijk, maar in de praktijk hoogstwaarschijnlijk moeilijk te realiseren.

Ik vind het een dom plan, gewoon de beste persoon voor de functie, of het nou een man of een vrouw is en niet iemand die minder geschikt is naar voren schuiven, alleen maar omdat het een vrouw is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee...

Andere antwoorden (4)

Het aantal topfuncties is natuurlijk wel een stuk minder dan het aantal lagere functies. Dus wiskundig gezien is het wel mogelijk om 30% van het aantal topfuncties te laten vervullen door een vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Noorwegen heeft het wel gewerkt door het opleggen van een quotum, (40 % zelfs) dus waarom zou het hier niet werken ? Als je het aan de markt zelf overlaat, kun je pakweg 700 jaar wachten voordat vrouwen een inhaalslag gemaakt hebben.
Van mij persoonlijk hoeft het trouwens niet hoor, maar haalbaar is het in theorie wel. (Overigens is een grotere algemene participatie van vrouwen aan de arbeidsmarkt daar wel onderdeel van inderdaad).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar in Noorwegen wordt je ook financieel gestraft als je niet FT wilt gaan werken... En het feit dat het in theorie wel mogelijk is zegt natuurlijk helemaal niets over de praktijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het ; ik ben er dan ook geen voorstander van. In heel skandinavie volgens mij is wel of niet werken of zelf je kinderen opvoeden eigenlijk geen optie ; opvang betaal je al in de belasting, zodat je wel MOET werken. Ik ben daar niet voor, en al helemaal niet voor een staatsopvoeding.
Natuurlijk is dat mogelijk... Wist je dat topfuncties helaas en in werkelijkheid bijna 100% door vrouwen worden bezet? Als verantwoordelijke ouder voor een gezin... Hoeveel mannen dragen daar niet de volle 100% verantwoording voor? En schuiven of wentelen het af op moeder de vrouw? Moeder zijn is een topfunctie...
En laat het kabinet maar zaniken over politiek en hypothetische 30% topfuncties...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is mogelijk, maar ik denk, dat er eerst gratis kinderopvang moet komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat sowieso...