Hoe kan je iemand met een vast contract het beste ontslaan als je van hem of haar af wilt?

Geen incidenten. Gaat meer om werkhouding; negatief, langzaam. Welke stappen moet je nemen om het tot een succesvol einde dienstbetrekking te brengen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarom wil je diegene ontslaan? Probeer diegene eerst eens te motiveren.

Neem een keer echt de tijd, echt echt de tijd, om een 1 op 1 gesprek te voeren met diegene. Vertel wat je ziet op de werkvloer, laat desnoods beelden zien van diegene aan het werk. Vaak hebben mensen niet door hoe negatief ze overkomen.

Ga vooral niet afkraken want dat werkt heel demotiverend. Geef hem/haar nog een kans en bied hulp aan. Evalueer regelmatig.

Als je nog steeds geen positievere houding maar WEERSTAND ziet, zou ik zeggen: minder inplannen, regelmatig ''evalueren'' zodanig dat het irritant wordt.

Een officiele waarschuwing geven wanneer dit nodig is, dan nog twee te gaan en hij/zij vliegt eruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dossier bijhouden van wat er allemaal fout gaat, hoewel de argumenten die u noemt niet echt doorslaggevend zijn , ben ik bang.
Ook bijhouden wat er is gedaan om die werkhouding om te buigen tot positiever
anneliez
12 jaar geleden
Maak een plan van aanpak.
Dit moet wel (zoals mijn voorganger aangeeft) een POSITIEVE benadering zijn.
Je moet niet de instelling hebben deze persoon te ontslaan.
SAMEN ga je een plan opstellen dat voldoet aan het zgn. S.M.A.R.T. criteria voldoet (http://nl.wikipedia.org/wiki/SMART-principe)

Doel is om een gevoel van "het kan beter"om te zetten in kwantitatieve eenheden (meetbaar).
Je maak bijv. afspraken over wat iemand voor een bepaalde tijd gedaan moet hebben. Ook geef je hem speciale projectjes die misschien niet direct met zijn werk te maken heeft om zijn inzicht te scherpen. (bijvoorbeeld een instructie handleiding laten schrijven van zijn werk).

Je spreek een termijn af en zal op gezette tijden een voortgangsevaluatie maken.
Wanneer je na een periode van herhaaldelijk waarschuwen nog steeds van mening bent dat deze persoon niet voldoet, is de weg vrij om hem "te laten gaan". Je kan dan nl. bewijzen dat je alles heb gedaan om deze persoon te begeleiden maar de functie ligt dan duidelijk niet binnen zijn capaciteiten of interesses.
12 jaar geleden
De feiten moet je dan al in een functioneringsgesprek (1x per jaar) aan de orde hebben gebracht en hier moet verslag van zijn. Vervolgens heb je regelmarig evaluatiemomenten (1x6 weken) waar je ook alles zwart op wit zet. Als er geen vooruitgang in zit kun je ontslag aanvragen bij het uwv. Dat moet je dan onderbouwen met de rapportage die je hebt. Je werknemer mag verweer indienen. Het uwv bepaald of je de persoon mag ontslaan. Er gaat dus wel wat tijd overheen....
Als eerste snel een functipnetingsgesprek plannen.
Officieel en volgens de richtlijnen!