Heb ik recht om mijn rijbewijs te halen als mijn werkgever verhuist?

Het bedrijf waar ik werk gaat verhuizen. Ik kan nu al ajren met een relatief gezien fijne bus verbinding komen, maar straks als het bedrijf in Brabant is, wil ik niet reizen met OV omdat dit 2 uur tijd kost. Ik heb nog geen rijbewijs en wil deze gaan behalen voor dat we definitief over gaan. Kan ik vragen/of heb ik recht op begrip dat als ik meerdere malen in de week rijd dit onder werktijd zal vallen en of ze me kunnen bijstaan in het kostenplaatje?
Hopelijk kan iemand me iets meer vertellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Nee, je hebt zeker geen recht om je rijbewijs te halen in de baas z'n tijd.
En nee, je hebt zeker geen recht om tegemoetkoming in de kosten te krijgen voor het halen van dat rijbewijs.

Je kunt 's avonds en in het weekend rijlessen nemen en die zelf betalen en dan zelf een auto kopen.

En dan kun je hopen en verwachten dat jouw werkgever een reiskostenvergoeding heeft.
Maar de werkgever is daartoe niet verplicht.
Maar die zal lang niet toereikend zijn.
Je kunt de kilometervergoeding hanteren voor zowel woon-werkverkeer als voor zakelijke ritten. Onbelast zijn vergoedingen van € 0,19 of minder per kilometer.

Het klinkt hard, maar jouw baas weet heel goed dat er genoeg mensen te vinden zijn in Brabant die
voor hem willen werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees in de bron alle rechten en plichten voor werknemers bij een verhuizing.

O.a. dat een reistijd van 2 uur niet onredelijk is.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2122
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mooi.
Als je met je baas iets kunt regelen om de tijd voor de rijlessen bijvoorbeeld voor de helft te compenseren,
dan heb je al wat.
En als hij jou graag wil houden, heeft ie er misschien wel meer voor over.
Succes!
amigo
12 jaar geleden
mooi verwoord +
het is inderdaad geen recht zoals hierboven al beschreven is. Toch heb ik wel situaties gezien waarin er samen werd uitgekomen waar bijvoorbeeld een gedeelte van de rijlessen aan het einde van de werkdag gedaan mochten worden of dat de werkgever 25% betaalde. Maar je kan nergens aanspraak op maken. het kan trouwens in je CAO staan dat je max 1,5 uur OV mag reizen dus dat je op grond daarvan een ontslagpremie zou kunnen vragen.