Wat is het verschil tussen een open of een gesloten sollicitatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Wanneer je een gesloten sollicitatie doet, doe je een sollicitatie naar een vacature die bestaat.
Bij een open sollicitatie doe je een sollicitatie naar iets wat er eigenlijk niet is. Je wilt graag bij het bedrijf werken, maar er is geen vacature, toch solliciteer je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

bij een open sollicitatie, solliciteer je op een functie waar geen vacature voor is, je kunt dit dmv een brief doen, maar ook bij een bedrijf langs gaan.
Een gesloten sollicitatie is niet het goede woord, je kunt buiten een open sollicitatie ook solliciteren op een vacature in de krant of internet, dan vraagt het bedrijf om personeel en daar solliciteer je dan voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ "Een gesloten sollicitatie is niet het goede woord"
Precies. Dan is het gewoon een sollicitatie.
Bij een open sollicitatie ben je zelf op het bedrijf gekomen, en niet door middel van een vacature. Bij een gesloten sollicitatie solliciteer je alleen voor een bepaalde functie bij een bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De brieven verschillen niet zo heel erg veel tussen een open of gesloten sollicitatie. In het geval van een gesloten sollicitatie worden bepaalde kerneigenschappen en competenties specifiek benoemd in de vacature. Wanneer je een open sollicitatiebrief stuurt zijn deze uiteraard niet expliciet benoemd. Het raadzaam ook hier de kerneigenschappen en competenties in te vermelden ter overtuiging van jouw kwaliteiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een open sollicitatie betekent dat je 'ongevraagd' of spontaan solliciteert, dus niet naar aanleiding van een vacature. Een gesloten sollicitatie zou je kunnen zien als solliciteren op een vacature, maar het is niet echt een gangbare term.
Toegevoegd op 4 september 2023 15:25: afbeelding
Plaatje bij antwoord
7 maanden geleden
Het antwoord op de vraag wat het verschil is tussen een open sollicitatie en een gesloten sollicitatie, is niet te geven.
Het begrip 'open sollicitatie' is gangbaar, in de betekenis: solliciteren zonder dat er een vacature is. Ruimer gesteld: zonder dat er een bepaalde aanleiding is.
Het begrip 'gesloten sollicitatie' bestaat niet. Als er sprake is van een vacature wordt het altijd 'sollicitatie' genoemd.
Dat de term 'gesloten sollicitatie' incidenteel wordt gebruikt, kan te maken hebben met een analogieredenering: de wèl gebruikelijke termen 'open vraag' en 'gesloten vraag'.
7 maanden geleden