Ik werk 4 jaar in supermarkt alleen op zaterdag (hulpkracht). Mijn baas wil me geen uren meer geven omdat ik te duur wordt. Wat zijn mijn rechten?

Ik ben al 4 jaar werkzaam in een supermarkt als hulpkracht op een vers afdeling. Sinds een jaar werk ik alleen nog maar op zaterdag vanwege studie. Dat was destijds allemaal prima. Mijn baas vindt mij nu te duur worden (ben 20) en heeft inmiddels 15 jarige kinders aangenomen en wil mij straks geen uren meer geven. Mijn baas probeert mij ook de hele tijd aan te praten dat ik beter ontslag kan nemen. Wat zijn mijn rechten? Heb momenteel een hulpkracht contract volgens mij (2-12 uur)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Je kan aanspraak maken op het feit dat jij een contract voor onbepaalde tijd hebt - Artikel 668a lid 6 (BW) je bent jonger dan 27 dus je mag 1 contract voor bepaalde tijd meer krijgen dan mensen die ouder dan 27 zijn. Aangezien je er al 4 jaar werkt heb je deze termijn ruim overschreden.

Jouw arbeidsovereenkomst is voor het gemiddelde aantal uren wat je normaal gesproken werkt - Artikel 610a (BW).

Als jij de afgelopen 4 jaar iedere zaterdag 8 uur hebt gewerkt heb je dus recht op die uren.

Je baas mag je niet zomaar ontslaan en hij mag je ook niet zomaar minder uren geven. Wanneer hij je wilt ontslaan moet hij een ontslagvergunning aanvragen bij het uwv. Het kan je ook een voorstel doen, maar dan moet jij hier wel mee akkoord kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

NEEM GEEN ONTSLAG..
want dan heb je geen rechten!!

Hij hoort je minimaal 2 a 3 maandlonen mee te geven voor je vertrek(ontslagvergoeding) als het niet meer is natuurlijk

Maar als jij ontslag neem krijg je NIKS MEE!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij een contract krijg je idd een ontslagvergoeding.. Aanspraak maken op meer uur of behoud van je baan kan niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij mag jou niet ontslaan om vervolgens voor jou plek iemand anders aan ge nemen. Dat zal ook de reden zijn dat hij wil dat jij ontslag neemt, want dan kan hij dat wel.
Dus zeker niet zelf je ontslag nemen.

Je kan het beste je vraag stellen bij het juridisch loket
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
dat kan gratis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag kwam een week geleden ook. Ik plaats mijn (een iets aangepast) antwoord hieronder.

Allereerst: je kan niet zomaar onslagen worden. Als je een contract met een bepaald termijn hebt dan kan hij wel 'aflopen'. Maar je mag als jongere maximaal 4 contracten van maximaal een jaar krijgen, daarna is het een vast contract. Soms geven werkgevers al eerder een vast contract. Duas als je al een tijd bij de winkel werkt, kan het zijn dat je contract inmiddels een ‘vast’ contract geworden. Maar dat ze je niet zomaar kunnen ontslaan, wil niet zeggen dat ze het je niet lastig kunnen maken.

Helaas is het een al te bekend fenomeen dat oudere vakkenvullers eruit gewerkt worden. Dit gebeurt vaak op een geniepige manier. Heb jij bijvoorbeeld een 0-uren contract, dan word je minder ingeroosterd. Ze proberen met je uren en dagen te schuiven ‘omdat het nodig is.’

Het beste wat je kan doen is hard blijven werken. Als er opeens opmerkingen gemaakt worden over je functioneren, sta er dan op dat hiervan rapporten (inclusief jouw visie) van gemaakt worden zodat het vast ligt. Ook kan je overwegen om lid te worden van een vakbond, zoals de FNV. (Zie bron). Mocht het heel vervelend worden, dan kunnen zij je advies geven.

Over een gouden handdruk: dit is in feite een afkoopsom van jouw werkgever om jouw contract te kunnen ontbinden. Deze som geld kan in goed overleg aangeboden worden, maar hij kan ook toegewezen worden door een rechter als je een ontslag aanvecht. Feit is wel dat het geen recht in de zin van een vaste regel is. (De regel is namelijk dat een contract van onbepaalde tijd niet zomaar opgezegd kan worden). Dat betekent dat het ook (vaak) niet iets is wat je zelf bijzonder goed kunt onderhandelen. Ik verwacht ook niet dat ze op deze manier jouw contract zullen proberen af te kopen. Ik verwacht eerder pesterijen zoals ik hierboven noemde.

Tot slot: als je een contract van 2-12 uur hebt, maar je hebt de afgelopen drie maanden gemiddeld 12 uur gewerkt, dan zijn dit volgens de wet jouw vaste uren. Je kan dan niet zomaar teruggezet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gaat zo in deze branche helaas.
leg het voor bij een wetswinkel,maar dat zal je arbeidsvreugde niet verhogen