Ik werk 4 jaar in supermarkt alleen op zaterdag (hulpkracht). Mijn baas wil me geen uren meer geven omdat ik te duur wordt. Wat zijn mijn rechten?

Ik ben al 4 jaar werkzaam in een supermarkt als hulpkracht op een vers afdeling. Sinds een jaar werk ik alleen nog maar op zaterdag vanwege studie. Dat was destijds allemaal prima. Mijn baas vindt mij nu te duur worden (ben 20) en heeft inmiddels 15 jarige kinders aangenomen en wil mij straks geen uren meer geven. Mijn baas probeert mij ook de hele tijd aan te praten dat ik beter ontslag kan nemen. Wat zijn mijn rechten? Heb momenteel een hulpkracht contract volgens mij (2-12 uur)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kan aanspraak maken op het feit dat jij een contract voor onbepaalde tijd hebt - Artikel 668a lid 6 (BW) je bent jonger dan 27 dus je mag 1 contract voor bepaalde tijd meer krijgen dan mensen die ouder dan 27 zijn. Aangezien je er al 4 jaar werkt heb je deze termijn ruim overschreden. Jouw arbeidsovereenkomst is voor het gemiddelde aantal uren wat je normaal gesproken werkt - Artikel 610a (BW). Als jij de afgelopen 4 jaar iedere zaterdag 8 uur hebt gewerkt heb je dus recht op die uren. Je baas mag je niet zomaar ontslaan en hij mag je ook niet zomaar minder uren geven. Wanneer hij je wilt ontslaan moet hij een ontslagvergunning aanvragen bij het uwv. Het kan je ook een voorstel doen, maar dan moet jij hier wel mee akkoord kunnen gaan.

NEEM GEEN ONTSLAG.. want dan heb je geen rechten!! Hij hoort je minimaal 2 a 3 maandlonen mee te geven voor je vertrek(ontslagvergoeding) als het niet meer is natuurlijk Maar als jij ontslag neem krijg je NIKS MEE!

Hij een contract krijg je idd een ontslagvergoeding.. Aanspraak maken op meer uur of behoud van je baan kan niet..

Hij mag jou niet ontslaan om vervolgens voor jou plek iemand anders aan ge nemen. Dat zal ook de reden zijn dat hij wil dat jij ontslag neemt, want dan kan hij dat wel. Dus zeker niet zelf je ontslag nemen. Je kan het beste je vraag stellen bij het juridisch loket http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx dat kan gratis.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100