Mag je in december vrijvragen van je bijbaantje? (kijk naar uitleg)

Ik ben cassiere bij de plus als bijbaantje. Nu staat er groot aangegeven dat je absoluut NIET mag vrijvragen in december ( alleen in streng overleg met de baas) omdat december een belangrijke maand is voor de supermarkt. Maar daar hebben wij toch niets mee te maken?
of zou dat gewoon moeten kunnen, en mogen wij gewoon geen vrijvragen in december?

Er was zelfs iemand die in augustus al vrij had gevraagt voor een weekendje weg naar centerparcs, daar deden ze ontzettend moeilijk over!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Natuurlijk heb je daar mee te maken. Een bijbaan is niet zomaar, vandaag heb ik zin dus ik kom, maar morgen heb ik misschien geen zin, dus dan kom ik maar niet.
Je bent gewoon in dienst van het bedrijf, en daar zijn regels waar je je aan moet houden
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kort maar erg krachtig

Andere antwoorden (3)

December is een hele drukke belangrijke maand voor de supermarkten omdat je dan sinterklaas, kerst en oud en nieuw hebt. Dit zijn dagen waar de supermarkt extra omzet haalt en het liefst zo ruimmogelijk in de bezetting zit. Daarnaast is het zo dat dit ook een vakantie periode is en het voor de supermarkt makkelijker en veel aantrekkelijker is om jonge mensen aan het werk te hebben dan oudere die veel meer kosten.

Ik zou gewoon naar je baas gaan en overleggen hoe en wat je wil. Als je niet gelijk in de verdediging schiet maar rustig blijft en uitlegt wat je wilt en luistert naar wat zij willen moet het haast wel goed komen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je baas mag je vakantie aanvraag weigeren als het niet uitkomt voor het bedrijf en hij mag zelfs een gegeven akkoord terug trekken.
De huidige wet gaat uit van het principe dat de werkgever de vakantie vaststelt overeenkomstig de wensen van de werknemer. In principe bepaal jij als werknemer dus wanneer en voor hoe lang je vakantie opneemt (zolang je natuurlijk genoeg vrije dagen hebt).

Een uitzondering is wanneer de werkgever met de werknemer (schriftelijke) afspraken heeft gemaakt die van de wettelijke hoofdregel afwijken. Hij mag dus bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst bepalen dat in sommige periodes van het jaar geen vakantie mag worden opgenomen. Ook kan afgesproken worden dat juist in een bepaalde periode vakantie opgenomen móet worden. Denk bijvoorbeeld aan de bouwvak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De supermarkt-CAO zegt het volgende:

Artikel 15
1. De werkgever is verplicht om de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen om vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van lid 2 van dit artikel recht heeft. De werkgever stelt de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen 2 weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer. Voor de werkgever is het echter ongeacht het bovenstaande toegestaan nadere regelen te stellen voor het opnemen van de vakantie; met name kunnen hierbij regelen worden gesteld ter voorkoming van het bijeentellen van vakantiedagen, verkregen in opeenvolgende vakantiejaren, alsmede ten aanzien van het doen samenvallen van de aaneengesloten vakantie met eventueel verplichte sluitingsperioden. Indien geen vakantiejaar door de werkgever is vastgesteld loopt het vakantiejaar van 1 juli t/m 30 juni.

Helaas mag je werkgever je dus weigeren verlof op te nemen.