Ziektemelding loopt niet via het uwv maar via een ander bedrijf,mag ik toch vragen dat het via het uwv kan?

Mijn vriend werkt via een uitzendbureau,hij heeft zich voor een paar weken geleden ziek gemeld.
Het uitzendbureau heeft niet het uwv maar een ander bedrijf (genaamd Acture) uitgekozen om de ziektewet en de uitbetaling daarvan te behandelen.
Mag mijn vriend aangeven dat hij toch liever zijn ziektewet via het uwv wil laten lopen ipv een ander (uitgekozen) bedrijf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Acture is voor Ziektewet voor mensen zonder arbeidsovereenkomst.

Rijksoverheid.nl

Rechten uitzendkrachten

Bij uitzendwerk is altijd sprake van drie partijen: de uitzendkracht, het uitzendbureau en het bedrijf of instelling waar de uitzendkracht werkt (opdrachtgever). De rechten en plichten van een uitzendkracht staan in de uitzend-cao.

Regels voor uitzendbureaus
In dienst na een uitzendperiode: maximale proeftijd
Doorbetaling loon bij ziekte

Regels voor uitzendbureaus

Uitzendbureaus moeten zich aan een aantal regels houden. De belangrijkste zijn:

Het uitzendbureau mag de uitzendkracht geen geld of andere tegenprestatie vragen voor het uitzenden.
Het uitzendbureau moet de uitzendkracht van te voren informeren over de arbeidsomstandigheden op de werkplek.
De uitzendkracht wordt betaald volgens de cao van het uitzendbureau, of de cao van de opdrachtgever.
Een uitzendkracht mag niet gaan werken bij bedrijven waar wordt gestaakt of die bezet zijn.

In dienst na een uitzendperiode: maximale proeftijd

Als een uitzendkracht rechtstreeks door de werkgever waarvoor hij werkt in dienst wordt genomen, telt de al gewerkte periode mee voor de berekening van de maximale proeftijd. Als de uitzendperiode al 2 maanden heeft geduurd, mag er dus geen nieuwe proeftijd worden afgesproken. Tenzij het om heel ander werk gaat.
Doorbetaling loon bij ziekte

Als er geen arbeidsovereenkomst is met het uitzendbureau heeft de uitzendkracht recht op ziekengeld volgens de Ziektewet. De uitzendkracht heeft recht op 70 procent van het laatst verdiende loon. Hij moet zich ziek melden bij het uitzendbureau en de werkgever waar hij werkt.
Doorbetaling loon via het uitzendbureau

In veel gevallen betaalt het uitzendbureau bij ziekte het loon (of een deel daarvan) door. De regels hiervoor staan in de cao voor uitzendkrachten. Uitzendbureaus hebben daarnaast eigen regels in hun cao over loondoorbetaling.

In de situatie van uw vriend niet,het uitzendbureau staat in haar recht .
groet

Toegevoegd na 1 minuut:
Link vergeten;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

hier zal het uitzendbureau niet akkoord mee gaan, omdat de kosten voor het bedrijf bij Acture veel lager liggen dan bij het UWV.