Welke algemene vragen stellen ze over je sterke en zwakke kanten tijdens het intake gesprek?

Naast dat men eerlijke antwoord moet geven, moet het intake gesprek ook een positieve indruk voor mij achter laten, welke antwoord(en) kan ik het beste geven voor zowel sterke als zwakke punten over mijzelf?

Toegevoegd na 23 minuten:
Sterke punten is dat ik punctueel (accuraat) ben (met cijfers). Dat ik leergierig ben en zeer sociaal.

Zwakke punten is dat men soms mij nog eens moet vertellen wat de bedoeling is qua te verrichten werkzaamheid.
Soms langer over mijn te gegeven opdracht verricht dan men van mij verlangt.

Hoe kan ik dit (met name zwakke punt) onderbouwen?

Kan iemand mij aub een bruikbaar tip geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand vraagt naar je zwakke punten, altijd even zeggen dat jij liever praat over verbeterpunten!! Dan zien ze dat je open staat om het beter te willen gaan doen en dat je positief in het leven staat :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwak punt nr 1: Je vindt dat communicatie met collega's niet altijd vlekkeloos verloopt. Je bent je er natuurlijk altijd van bewust dat goeie communicatie essentieel, maar soms zijn er misverstanden. Of dit nu door jou komt laat je in het midden, maar je mag zeggen dat je soms moeite hebt met gebrekkige communicatie op de werkvloer, en dat je merkt dat daar (in het algemeen genomen) wel eens hinder van ondervindt. Je vindt goede communicatie erg belangrijk! Zwak punt nr 2: Je bent graag accuraat en en doet dingen niet graag half. Je vindt het jammer als je moet kiezen tussen kwaliteit en kwantiteit. Natuurlijk werk je altijd flink door, maar je vindt een acceptabele werkdruk onontbeerlijk (logisch). Je kan zeggen dat je dit punt noemt omdat je ooit bij een bepaalde baan in het verleden hier tegen aanliep, maar dat dit bij alle andere banen geen probleem was.

Antwoorden (3)

Ik zou kiezen voor sterke punten en zwakke punten die je kan onderbouwen. Als je dit niet kunt dan kan het wel erg moeilijk worden om je hier uit te praten.

Ze gaan namelijk doorvragen, waarom jij vindt dat het je goede en zwakke punt is. Bij zwakke punten zou ik zelf namelijk wel zeggen hoe je dit wilt aanpakken, zo laat je wel zien dat je weet wat jouw zwakke en goede punten zijn. En dat jij goed door hebt hoe dit komt en wat je er tegen kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wilt een positieve indruk achterlaten en je gaat dus geen negatieve dingen over je zelf zeggen. Breng je "zwakke kanten" diplomatiek. Je kunt zogenaamde zwakke eigenschappen op verschillende manieren brengen, ook dat als je er eigenlijk over na denkt ze wel weer positief klinken.

Bijvoorbeeld dat je soms misschien wat perfectionistisch bent, overijverig, maar dat je je zelf daar wel altijd van bewust bent. Je kunt je zwakke kant brengen als iets uit het verleden, bijvoorbeeld dat je moest wennen om in een team te werken, maar dat dat nu geen issue meer is.
Leg het er niet te dik op.

Het gaat hier om een intake gesprek, je doel is een positieve indruk achter te laten, je zit niet bij je psych of een goede bekende. Deze mensen moeten je dus beoordelen op wat jij ze verteld en de indruk die je achterlaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
En vergeet niet het allerbelangrijkste: je bent SUPER gemotiveerd en kan niet wachten om te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bereid je in ieder geval voor op vragen zoals "Waar blijkt dat uit?" en "Kun je daar een voorbeeld van geven?".

Wat je zwakke punt betreft: dat kun je meteen aanvullen met bijvoorbeeld "Dat betekent wel dat ik grondig te werk ga, het werk zeer nauwkeurig wil doen, geheel foutloos en 100% goed." Dus meteen ombuigen naar positief.