Hoe krijg je goedkeuring voor omscholing van het UWV anno 2015?

Ik wil me graag omscholen omdat ik zonder werk kom te zitten en in mijn vakgebied letterlijk maar een handje vol vacatures zijn door het hele land genomen. Met veel geluk heb ik nu een jaar werk gehad, wat nu afloopt. Voor dit jaar heb ik deze vraag ook gesteld aan het UWV. Ik wilde omscholen op eigen kosten desnoods, maar ik kreeg hier geen toestemming voor, terwijl het aantoonbaar is dat mijn kans op werk bijna nihil is. Ik hoop ontzettend dat er nu meer mogelijkheden zijn, wat ik betwijfel..

Nu hoor en lees ik overal dat een groot te kort komt in de hogere ICT, graag wil ik me daar dan ook voor omscholen. Maar wat ik lees, is dat je wel perse een HBO of WO opleiding moeten hebben afgerond en anders sowieso niet aanmerking komt voor omscholing. Je raad het al, ik heb een MBO diploma, maar zou zeker op HBO niveau kunnen functioneren, (dat is ook gebleken uit verleden). Is er ook maar ergens een kans dat ik niet meteen de deur in mijn gezicht krijg? Ik heb geen goede ervaringen met de coaches van het UWV aangezien ik hier nooit wat aan gehad heb, behalve dus een harde 'Nee' en, 'misschien moet je voor jezelf beginnen' kwam er niet uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens ben ik 30 en heb ik dus nog een hele loopbaan in het verschiet.

Toegevoegd na 19 uur:
Een thuisstudie in de avond is geen optie voor mij door mijn add. Dat is de reden dat ik een MBO studie gevolgd heb destijds. Competentie en IQ testen wijzen uit dat ik HBO+ niveau heb. Beide is uiteraard bekend bij het UWV.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ga zelf een avond studie doen zijn er velen die je voor gegaan zijn. Kan je gewoon overdag werken.
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je kunt aantonen dat de studie niet in de weg staat bij het ( vinden van ) werk, dan mag je studeren wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je krijgt allen toestemming als je een baangarantie hebt. Anders investeren ze hier niet in. Je zal zonder dit dus inderdaad een schriftelijke cursus/opleiding kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beetje onnodig antwoord van de avond studie, want dat begrijp ik ook dat ze daar weinig over te zeggen hebben.
Het probleem is alleen dat de studie's die ik eventueel wil gaan volgen altijd 1 of 2 deel dagen overdag is, of een dagdeel en weekend dag. Ik heb niks aan een cursusje van 10 weken waar je 2 uurtjes les krijgt. Ik wil een echt papiertje krijgen waar ik veel meer baan garantie mee creëer, met een simpele cursus kom ik er niet.
Een thuis studie is door mijn add erg moeilijk aangezien ik daardoor een concentratie probleem heb. Ook dit begreep het UWV, maar ik heb gewoon pech. Blijkbaar willen ze liever dat ik langer uitkering trek dan me daadwerkelijk helpen.
Zelfs toen ik een tijd in de ziektewet (door het werk) zat mocht dit niet. Ik vind het onbegrijpelijk.
ronron1212
8 jaar geleden
Er zijn veel avondstudies die wel degelijk voor een officieel papiertje opleiden. Dat dat zwaar is ontkent niemand maar vele doen dat en zijn je voor gegaan.

Antwoorden (1)

Die goedkeuring zal er niet komen, en zeker niet als het je hindert bij het solliciteren en/of beschikbaar zijn voor werk.
Een korte opleiding tot medium wordt wél vergoed middels een scholingsvoucher, maar een opleiding van 2 of 3 jaar niet.
Als je scholing gaat volgen die je hindert bij het solliciteren/werkzaamheden verrichten, dan kan het zelfs zijn dat je op je W.W. gekort wordt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben ik de enige die dat belachelijk vind..?!
Maar inderdaad, ik had al begrepen dat het er niet in zit. Misschien moet ik dan toch maar medium worden?!! Moet niet gekker worden in Nederland..