Wie betaald de 'bemiddelings fooi' als een agency werkgever & werknemer weet te koppelen?

Ik heb vandaan een gesprek had bij een agency die freelance mensen 'scout' en in hun bestand stopt, en uiteindelijk bij een goede match probeert te koppelen aan een bedrijf. De agency verdient een geldbedrag als ze een werkgever voor jou weten te vinden, alleen kreeg ik niet goed los hoe dit dan gebeurd?

Moet ik iets betalen aan hen, betaald de werkgever voor de bemiddeling, gaat een deel van mijn loon naar hen? Hoe werkt zoiets? Ik ben hier helemaal nieuw in, dus zijn er mensen die weten hoe dit over het algemeen verloopt, en hoeveel zoiets ongeveer is qua geld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Over het algemeen factureer jij aan die recruitment agency, en factureren zij aan de klant door, met een winstmarge.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo’n agency wordt ingehuurd door een bedrijf, zodat zij van de rompslomp van sollicitaties af zijn. Dat doet zo’n bemiddelingsbureau voor ze. Het bedrijf betaalt daarom ook de bemiddelingskosten, niet jij als werknemer.
Het werven van personeel kan voor een bedrijf een tijdrovende klus zijn. Dat kost geld.
Als ze dat laten doen door een extern bureau scheelt dat veel tijd en mankracht. En daar staan die bemiddelingskosten tegenover.
Dat is overigens geen fooi, erg gaan flinke bedragen in om hoor.

Eigenlijk is het net als bij een uitzendbureau. Dat wordt ook door het bedrijf betaald, en niet door de werknemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat een bedrag 2 maandsalarissen (dat jij gaat verdienen) als vergoeding door jouw nieuwe wenkgever wordt betaald aan de agency.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dat je freelance bent dan gaan de bovenstaande antwoorden niet allemaal op.
het bureau verdient of door jou door te leveren. Dus jij factureert hen en zij factureren jou met een marge per uur /opdracht door. Of zij vragen een aanbrengfee aan de opdrachtgever. Jij hoeft doorgaans niets hiervoor te betalen. Tenzij zij jou actief moeten bemiddelen dan moet je meestal wel een bijdrage van jouw omzet afstaan.