Waarom mogen kleurenblinden niet in het leger ?

Ik ben kleurenblind, meestal mogen kleurenblinden niet in het leger. Waarom niet ? In de Tweede Wereldoorlog hadden de Amerikanen andere kleuren ' aan ' dan de Duitsers, maar tegenwoordig hebben ze allemaal verschillende kleding aan. Of bekijk ik het nu anders ? Ik wil graag in het leger, daarom deze vraag.

Toegevoegd na 20 minuten:
-- Héél erg bedankt, ik word echt blij als ik dit lees, ik wil jullie eigenlijk allemaal een +je geven, ben alleen nog geen Niveau 2. Heel , heel, heel erg bedankt voor alle reacties!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Kleurenblindheid komt in verschillende gradaties voor. Bij sommige functies kan dit problemen opleveren en leiden tot afkeuren, niet alleen bij vliegers maar ook bij functies zoals Luchtgevechtsleider en Luchtverkeersleider en andere functies waarbij kleurenblindheid een probleem kan opleveren. Heb je interesse, dan mag je wel solliciteren, kom je niet in aanmerking voor de gewenste functie dan kijkt de Luchtmacht of er een andere passende functie beschikbaar is. Een ernstige vorm kan leiden tot afkeuren voor alle functies. Dit kan alleen door de keuringsarts worden bepaald. Tijdens de keuring kun je aangeven dat je kleurenblind bent zodat daar direct naar gekeken wordt.

groen is veilig, rood is gevaar. als je dit niet zou kunnen onderscheiden kan het gevaarlijk worden.

het gaat dus niet per definitie over kleding zodat je je maatje neerknalt ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn keuringseisen voor de ogen. Het bepalen of iemand met een oogafwijking of kleurenblindheid kan worden aangesteld is het werk van een specialist die eerst de ogen moet laten meten. De vraag kan alleen beantwoord worden tijdens de keuring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aangeeft dat je heel graag in het leger wilt, kun je misschien wel dispensatie krijgen voor je kleurenblindheid.
In de infanterie kan je volgens mij dan zo terecht.

Je zult alleen niet voor een functie in aanmerking komen waarbij het dringend noodzakelijk is dat je kleuren kan onderscheiden, maar met de tegenwoordige uniforms heb je in ieder geval geen last: t'is allemaal khaki!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Infanterie gaat hem dan niet worden ;) Eerder iets bij de adminstratie, infanterie is een gevechtsfunctie.
een mogelijk antwoord: er wordt veel gewerkt met vlagsignalen, welke kleuren hebben om op te vallen. ook ziet men aan tekens aan welke 'kant' men staat (zoals NL vlag op de mouw) als kleurenblinde is dit lastig te onderscheiden, vooral in een drukke omgeving. natuurlijk hangt dit alles ook af van de mate waarin iemand kleurenblind is en welke functie hij of zij wil gaan doen in het leger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf opdit moment in opleiding.

Kleuren zijn heel belangrijk. Daar geven ze dingen mee aan. Zoals dreigingen.

Ook waarnemen kan heel belangrijk zijn. Dat is dus dingen herkennen.

Ook moet iedere militair of hij nu bij de administratie werkt of verkenner is. Inzetbaar kunnen zijn wanneer er gehandelt moet worden.

Met kleuren word heel veel gewerkt. En daarom is het belangrijk ze kunnen onderscheiden.