Moet de werkgever me meer betalen omdat ik op een feestdag werk en hoeveel bedraagt dat?

Stel dat ik op een feestdag werk als een jobstudent moet dan de werkgever me meer betalen omdat ik op een feestdag werk en hoeveel bedraagt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

dat is afhankelijk van:
a) je contract: als je een contract hebt voor weekend en feestdagen zit er in je contract al verwerkt dat het in weekends en feestdagen is en krijg je dus geen toeslag.
b) CAO: als er in de CAO een afspraak is over toeslagen voor feestdagen, en het staat niet anders afgesproken in je arbeidsovereenkomst, kan je op die toeslag rekenen.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad in je persoonlijke en, zo die er is, de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) is dit vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ - ik krijg ook niets extra's uitbetaald terwijl ik ook altijd in het weekend werk en ook vrijwel alle feestdagen. Valt bij mijn werk onder normale werktijd.

Andere antwoorden (4)

Nee dat is je werkgever niet verplicht.

Werkgevers doen het vaak wel, omdat er simpelweg minder mensen zijn die op feestdagen willen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal geldt er een toeslag voor een erkende feestdag.
In de CAO van jouw bedrijf staat geschreven in welke vorm dit wordt vergoed. Er zijn bedrijven die het in vrije tijd 'uitbetalen', er zijn bedrijven die 50% van de arbeidsuren op die dag betalen en er zijn bedrijven die 100 % er bovenop betalen voor die dag, ( dubbel dagloon dus). Dit is hij verplicht om te vergoeden. "Hoe" hij dit doet bepaalt hij zelf en dit wordt in de CAO opgenomen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is in de eerste plaats in je persoonlijke en, zo die er is, ook in de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) geregeld.
De werkgever kan dit niet op eigen houtje bepalen maar - tenzij anders geregeld - in overleg met de werknemer.
amc
12 jaar geleden
Iedereen weet toch dat een CAO collectief is. Hij bepaalt alleen hoe hij het wil en stelt dit voor. Als de rest het ermee eens is , wordt het zo in de CAO opgenomen. Zo gaat het in de meeste bedrijven waar de baas degene is die alles zelf bepaalt ipv een manager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En in diverse beroepen waarbij het heel normaal is dat je op feestdagen en in het weekend werkt, valt het onder de normale werktijd, o.a. horeca, tankstations, en nog wel wat meer.
Dat ligt er aan, wat er in je CAO is vastgelegd. Werken op Zon en feestdagen wordt meestal beloond met 100% extra.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is heb je een schriftelijke arbeidsovereenkomst en - als die er is - een kopie van de CAO ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb tot in 1997 als salarisadministrateur in een grafisch bedrijf gewerkt en iedere werknemer had een boekje met de daarin de CAO voorschriften.
In die tijd golden de overuren na 13.00 op Zaterdag tot 06.00 op Maandag als 100% toeslag, dat gold dus voor de werknemers in de grafische industrie.
Voor andere bedrijfstakken kan die regeling best anders zijn en vergeet niet, het is al 14 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tankstation bv is altijd open, ook weekend en feestdagen. Daar valt werken op die dagen gewoon onder je normale werktijd. Ik denk dat zoiets alleen geldt voor beroepen waar het niet standaard en normaal is dat je op zondag en/of feestdag werkt, zoals bv winkels op een koopzondag.
Per jaar zijn er 10 officiële, betaalde feestdagen en die moeten in het arbeidsreglement van de onderneming worden vermeld. Als er zo’n feestdag valt in de periode waarover je contract loopt, dan moet je daarvoor betaald worden. Je hoeft die dag dus niet te werken. Indien je toch moet werken, moet je die dag kunnen recupereren. In dat geval heb je recht op een andere, betaalde vrije dag. Overuren op een feestdag moeten 100% extra vergoed worden. Je werkgever moet je voor die overuren dus dubbel betalen.

Wanneer je als jobstudent tewerkgesteld bent voor een periode van 15 dagen tot 1 maand (zonder onderbreking die aan jezelf is toe te schrijven) is de werkgever verplicht het loon te betalen voor 1 feestdag. Voorwaarde is dat de feestdag valt in de periode van 14 dagen na het einde van je contract. Werk je langer dan 1 maand (eveneens zonder onderbreking die aan jezelf is toe te schrijven), dan moet de werkgever je het loon uitbetalen voor alle feestdagen in een periode van 30 dagen na het einde van de arbeidsovereenkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij, want dit geldt lang niet voor alle bedrijven! Ik ben allang blij dat ik met kerst en oudejaar een uurtje doorbetaald eerder dicht mag, maar op mijn werk is een officiële feestdag net zo'n normale werkdag als een doordeweekse dinsdag. Het ligt aan je contract, CAO en wat voor werk je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is anders, maar in ieder geval bedankt dat jij de min hebt toegelicht. Dit waardeer ik.