Wat is pauze? (zie uitleg)

Ik werk op een dagbesteding voor lichamelijk en verstandelijk gehandicapten. Dit is op een boerderij. Mijn werkgever zegt dat ik pauze heb, maar ik vind van niet. Er is namelijk geen aangewezen tijd van wanneer tot wanneer ik pauze heb. Ook zijn er meestal cliënten om mij heen. Wat wordt er dus precies onder pauze verstaan? wanneer kun je zeggen dat je geen pauze hebt gehad?

Toegevoegd na 1 uur:
Ps. bij ons is het heel normaal om op een dag geen pauze te hebben omdat je samen met de cliënten eet. Tevens vroeg ik me af of samen in een ruimte of omgeving met cliënten zijn ook onder pauze kunt verstaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat e.e.a. in je arbeidsovereenkomst staat beschreven of anders in de cao. Het ontbreken van een aangewezen tijd voor pauze is m.i. niet ongebruikelijk. In je pauze moet je kunnen doen wat je wilt, als je tenminste niet tegen bepaalde regels ingaat. Volgens mij moet je bijv. gewoon even een wandelingetje kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat je het niet zo strak moet zien. Ik zit ook wel eens in de kantine de hele lunchpauze over het werk te praten. Heb ik dan geen pauze gehad? Ja, natuurlijk wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijg je je pauze doorbetaald ?
Het is, zeker in de gezondheidszorg, gebruikelijk om bv koffie pauze samen met bewoners of cliënten door te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ nelly3: Ik krijg de pauzes niet door betaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou de Cao er eens op na kunnen lezen, maar persoonlijk zou ik er geen punt maken, je krijgt toch tijd om je koffie te drinken en te eten, ook al zit je bij de clienten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het wel met Nelly eens. Als je het niet leuk vindt om met de bewoners samen koffie te drinken en te eten, is het misschien toch interessant om eens over je beroepskeuze na te denken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens. Als je heel de dag met veel plezier bij de bewoners bent, is het wel zo prettig als je even tijd hebt voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat ik koffie drinken met cliënten niet leuk vind. Mijn vraag is meer dat ik dat voor mezelf geen pauze vind. Maar ik word die tijd niet betaald onder het mom van "pauze". Ik vind dat geen pauze omdat je alsnog met je werk bezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je er niet iets over vinden in de cao. Ik kan me nog herinneren dat toen ik nog in de zorg werkte je 's nachts bv je pauzes door betaald kreeg omdat je dan de afdeling niet af kon.

Antwoorden (2)

Als tijdens je pauze je werkzaamheden gewoon tussendoor door gaan,dan heb je geen officiele pauze en moet de pauze doorbetaald worden.Je hebt pas echte pauze als je ergens kunt eten waar jij wil en verder tijdens je pauze niets hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pauze is er in twee varianten:
Betaalde pauze en onbetaalde pauze.
Het is heel gebruikelijk, dat je bij een hele dag werken ( 8 uur) een half uur meer werkt.
Als dit zo is, dan heb je recht op een half uur pauze buiten de afdeling, waar je op dat moment bent.
Wat je in die pauze gaat doen, mag jezelf weten.
MAAR ga je buiten het gebouw of draag je normaal piers en/of telefoons, dan dient dit wel in overleg te gebeuren.
Men moet je wel weten op te sporen, indien er nood is en je beschikbaar moet zijn.
Een baas kan vragen of je op een afdeling of binnen in instelling blijft, tijdens je pauze, maar dan mag je niet gestoord worden.
Is het zo dat je tijdens je lunch samen eet met je clienten, dan is dat dus geen pauze en dien je dit dus als werktijd te zien. Dan werk je dus aan een stuk 8 uur en niet dat half uur van je eigen erbij.
De (koffie) pauze van een kartier is iets wat je van je baas krijgt en waar je in een volle dag werken minimaal eenmaal recht op hebt.
Het wordt wel betaald door de baas, dus dien je beschikbaar te zijn per direct. Oftewel als je na 8 minuten op moet staan voor een bel, dan wordt dat van je verwacht.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben??