Wat is precies momentum?

Ik weet het ongeveer maar hoe leg je het makkelijk uit?

Toegevoegd na 43 minuten:
Bedankt voor al jullie antwoorden wat allemaal goede antwoorden zijn maar nog niet de gene die ik zoek. Ik heb namelijk de Nederlandse vertaling gelezen Think Big and Kick Ass van Donald Trump en Bill Zankers (goed boek vind ik trouwens) en hun schrijven dus over je momentum. Iets zoiets als, dat wanneer je een goed idee hebt je moet wachten op je momentum, het juiste moment voor het goede idee. Verder zeggen ze hoe meer goede resultaten je haalt hoe meer momentum je hebt. Verder zou je als je tijdelijk zou stoppen al je momentum kunnen verliezen. ik begrijp het dus wel maar ik snap het niet, snap je. Excuses voor mijn onduidelijke uitleg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

In de context zoals je die schetst lijkt het me een combinatie van timing en kracht/kunde. Wanneer je een optimaal reslutaat wilt behalen zal je zoveel mogelijk factoren in je voordeel moeten laten werken. Dat proces kost tijd en inspanningen. Wanneer die factoren de goede kant op wijzen zal het een kwestie van timing en kunde zijn om te kunnen profiteren van factoren die je niet kan beinvloeden. Als deze combinatie van factoren samen met je vaardigheden klopt, zal je maximaal effect hebben van je acties.
Voorbeeld: een voetballer moet trainen en wachten op het moment dat hij op het juiste veld met de juiste spelers en de juiste tegenstanders staat. Dan is het zaak de bal op precies het juiste moment met het juiste effect en kracht te raken en de keeper op de juiste plek staat om te kunnen scoren. Dat zal je momentum zijn.

Blijkbaar gaat Trump ervan uit dat als je 1 keer scoort, het makkelijk wordt nog een keer te scoren. Je slagkracht wordt groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks

Andere antwoorden (6)

rate of acceleration of an economic, price or volume movement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu denk je natuurlijk dat die -1 van mij komt, maar zo flauw ben ik echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat denk ik niet Toet, Die is van een van mijn vele 'vrienden' hier.
Een beslissend moment. Hét moment dat zeer geschikt is om iets te ondernemen (gebruik maken van het moment).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze keer niet met je eens toet. Het beslissende moment ligt voor het momentum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik lieg, dan liegt mijn woordenboek ook (Kramers)...
Gloedjenieuw... vele eurootjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmmm
Een goede zin vind ik deze: "Een 'momentum' is een periode waarin een duidelijke beweging is te zien, omhoog dan wel omlaag, van bijvoorbeeld koersen of winsttaxaties."

Voor meer bewoordingen, zie bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de natuurkundige/wiskundige zin van de term is deze omschrijving overigens meer van toepassing: "De verschijnselen waarbij een kracht het lichaam waarmee het verbonden is om een punt of lijn laat draaien."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan over welk veld je het hebt.

In de natuurkunde is momentum de hoeveelheid beweging. Voor "redelijke" voorwerpen (dus geen kogels of zo) kun je zeggen: hoeveel moeite je moet doen om het voorwerp te stoppen.

Een fiets heeft momentum. Hoe sneller de fiets, hoe meer momentum.

Een vrachtwagen heeft momentum. Hoe sneller de vrachtwagen, hoe meer momentum.

Een vrachtwagen die 20 km/u rijdt, heeft meer momentum dan een fiets die 20 km/u rijdt.

Een vrachtwagen die 1 km/u rijdt, heeft misschien ongeveer evenveel momentum als een fietser die 100 km/u rijdt.

Dan bijvoorbeeld de economie. Daar kan een aandeel momentum hebben. Dat is naar analogie van het natuurkundige momentum. Een aandeel dat al een tijdje aan het stijgen/dalen is, heeft een opwaarts/neerwaarts momentum. Daar geldt: hoe langer de beweging al aanhoudt, en hoe sterker (sneller) de beweging is, hoe meer momentum het aandeel heeft.

In de sociale wetenschap kan een idee momentum hebben. De milieubeweging heeft nu bijvoorbeeld momentum: behoorlijke steun van de bevolking, en die steun is er al een tijd, en stijgt al een tijd. Ook het idee van nieuwetijdskinderen heeft momentum, maar dat momentum is tanende, omdat de groei er duidelijk uit is.

Er zijn vast nog meer gebieden waar men van momentum spreekt, maar daar kan ik nu even niet opkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik vind deze manier makkelijker om je iets bij voor te stellen. Het is wat directer, wat concreter.
Als puzzelwoord is het kracht, energie.
amc
14 jaar geleden
Gezien de context zou ik het vertalen met hoogtepunt.