Hoe kan je bankier worden?

Wat voor studie kan je het beste volgen? Waar moet je goed in zijn? Waar moet je je mee bezig houden? Wat voor bijbaantjes moet je doen om mee te beginnen? etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.1K

Het beste antwoord

Ik werk zelf op een bank en houd me daar o.a. bezig met werving en selectie van personeel. De opleiding WO bedrijfseconomie of HEAO BE wordt vaak genoemd, maar is zeker niet de enige geschikte opleiding. Het hangt er een beetje vanaf wat je verstaat onder het vak "bankier". Wil je particulieren adviseren of bedrijven? Wil je je bezig houden met vermogensbeheer, verzekeringen of de verkoop van hypotheken? Of zoek je een functie waarin je minder contact hebt met klanten, maar verantwoordelijk bent voor het financieel reilen en zeilen van de bank zelf? Wil je specialist worden of generalist (denk aan managersfuncties)?
Al deze functies vragen diverse competenties en achtergronden. Van onze "nieuwe talenten" vragen wij minimaal een HBO opleiding en een goed financieel inzicht. Of je dan HEAO BE of MER gedaan hebt, maakt niet uit. Voor de meeste functies bestaan namelijk WFT opleidingen. Opleidingen die wettelijk verplicht zijn om je vak te mogen uitoefenen. Een aantal van deze opleidingen krijg je mee op de financiele HBO opleidingen. De rest wordt je aangeboden op de werkplek. Je moet echter jaarlijks je kennis up-to-date houden en opnieuw examen doen, ook als je al 25 jaar werkzaam bent.
Belangrijk is dat je een goede klik met mensen weet te maken omdat je "het visitekaartje" van de bank bent. Sociale vaardigheden en op alle niveaus kunnen communiceren zijn dan ook basisvoorwaarden om een vak als adviseur te kunnen uitoefenen.
Daarnaast is het prettig als je op de hoogte bent van economische ontwikkelingen. Journaal, opiniebladen, etc bijhouden.
Bijbaantjes om je voor te bereiden op het werken bij een bank zijn er zover ik weet niet. Je moet namelijk "gecertificeerd" zijn om te mogen werken. De meeste nieuwe medewerkers behalen deze certificering wanneer zij starten bij een bank.
Wat het in het algemeen voor je CV wel goed doet, is laten zien dat je naast je opleiding ook ruimte hebt gehad voor andere activiteiten. Lidmaatschap verenigingen/vrijwilligerswerk/voorzitterschap, etc. geeft mij een beeld van de "sociale activiteit" van een sollicitant en weegt zeker mee bij de briefselectie.
Goed, ik kan hier een boek over schrijven (dolenthousiast over mijn vak!), maar ik hoop je hiermee op weg geholpen te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bedrijfseconomie
- Goed met cijfertjes werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door inderdaad bedrijfseconomie te gaan studeren. Overigens is commerciele economie ook een. Beiden zijn nodig bij de bank.
Dan ga je (minstens met HBO niveau) bij de bank werken en daar zoveel mogelijk interbancaire studies volgen.
Zo wordt je bankier. En als je het echt goed wilt doen dan ga je ook nog naar de HBO naar de universiteit en dan naar Amerika voor je MBA. Dan ben je verzekerd van een goede baan!