Mag X mij ter recht ontslaan in proefperiode?

In September 2022 tot September 2023 ben ik in dienst geweest bij X voor de klantenservice functie. Door ziekte is mijn contract niet verlengd. Hier was een proefperiode van 2 maanden onder het CAO retail non food.

Op 11 December ben ik opnieuw aangenomen voor Klantenservice met een proefperiode van 2 maanden. De dag vandaag 20 December ben ik abrupt uit de training gehaald en is mij verteld dat mijn proefperiode per direct stopt.

Ter verduidelijking er is geen strafbaarfeit in spel of extreme dingen. Gewoon netjes bij de training geweest en aan alles meegedaan.

Lees ik het volgende:

1. "Zegt de werknemer of de werkgever het contract binnen de proeftijd op? Dan moet degene die opzegt schriftelijk de reden daarvoor aangeven als de ander daar om vraagt."
X wil absoluut geen reden opgeven ondanks meerdere malen hierom gevraagd te hebben

2. "De werknemer is niet eerder in dienst geweest bij de werkgever. Alleen indien bij een nieuwe arbeidsovereenkomst duidelijk andere vaardigheden en verantwoordelijkheden van de medewerker vereist worden, kan een nieuwe proeftijd worden aangegaan."
Toch is er een proefperiode vastgesteld van 2 maanden. voor grotedeels dezelfde functie.

Wat zijn mijn volgende stappen hier in, ik krijg tot nu toe geen reactie meer van X. (X in dit geval is het bedrijf zonder bij naam te noemen)

4 maanden geleden
2.3K
VraagAntwoord66
4 maanden geleden
Training? Dus je moet wel nieuwe dingen leren?
Jussie
4 maanden geleden
@VraagAntwoord66 Nee, zelfde training als de eerste keer dat ik er werkte. Dit zit standaard er bij. Alles wat gegeven is en de modules bestaan 99% uit dezelfde informatie en dezelfde modules als vorig jaar.
jc54
4 maanden geleden
De volgende stap voor jou is: elders soliciteren.
Laat dit voor wat het is en steek er geen energie in. Uiteindelijk zal je hier toch aan het kortste eind trekken.
Thecis
4 maanden geleden
hoeveel tijd zit er tussen de 2 contracten? Afhankelijk van het soort werk is dat 3 of 6 maanden. Als er korter dan 3 maanden tussen de contracten, kan je al aanvechten dat je een nieuwe proefperiode kreeg. Sowieso is dat al aan te vechten omdat ze je al kenden en opnieuw hebben aangenomen. Laat je informeren door bijvoorbeeld een rechtshulp. Er is meer info nodig om dit exact te bepalen. Hou ook een dossier bij. Laat alles vast leggen.
tinus1969
4 maanden geleden
Eens met jc54, oneens met Thecis. Ook al heb je gelijk, je krijgt het niet, en het kost je veel energie.
Wat verwacht je zelf van die stappen?

Antwoorden (2)

Voor ontslag tijdens de proeftijd geldt het volgende:

Er geldt geen preventieve toets door UWV of de kantonrechter.
Er geldt geen opzegtermijn.
Er hoeft geen sprake te zijn van 1 van de redelijke gronden voor ontslag.
Uw werkgever hoeft ook niet te kijken of hij u binnen de organisatie kan herplaatsen.

Ontslag in de proeftijd is ook mogelijk als u ziek wordt. U krijgt geen langere proeftijd als u tijdens de proeftijd ziek wordt. Ontslaat uw werkgever u in de proeftijd terwijl u ziek bent? Dan heeft u mogelijk recht op een Ziektewetuitkering.
4 maanden geleden
Als je werkgever je ontslaat in je proeftijd is er geen opzegtermijn. Dat betekent dus dat hij je per direct op straat kan zetten. Jij zou tijdens je proeftijd je contract zonder opzegtermijn kunnen stopzetten. Je werkgever kan dat ook.

Wel moet in je contract duidelijk staan wat je proeftijd is en hoe lang deze duurt. In jouw geval is 2 maanden wel erg lang, dat is raar, normaal is er maximaal 1 maand proeftijd voor een contract tussen de 6 maanden en 2 jaar.

Je werkgever mag je niet zomaar ontslaan in je proefperiode als hij dat om discriminatiegronden doet. Een chronische ziekte of handicap, maar ook gender, zwangerschap of seksuele gerichtheid mag nooit een reden zijn voor een ontslag in proeftijd.

In sommige gevallen heb je recht op WW. Voor deze aanvraag heb je wel een verklaring nodig van je werkgever, waarin hij beschrijft waarom hij je ontslaat. Dat gaat ‘m bij jou dus niet worden lees ik. Het is natuurlijk ook raar dat de werkgever niet de moeite wil nemen om schriftelijk de reden aan te geven van ontslag.

De volgende stap zou kunnen zijn om iemand te benaderen binnen het bedrijf. Iemand van de OR, een vertrouwenspersoon, iemand van de vakbond. Vakbondsmedewerkers denken graag met je mee en kunnen in gesprek gaan met je werkgever. Mochten zij er samen niet uitkomen, dan kan de vakbond je helpen met naar de rechter stappen. In de meeste gevallen is dit niet nodig en worden problemen in overleg opgelost.
Een tweede optie is om contact op te nemen via whatsapp met Young & United.
4 maanden geleden