Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek en krijg ik waarschijnlijk de vraag: hoe geef je lvg (laag verstandelijk gehandicapte) client een sanctie?

Dit gaat dus niet om mensen die volledig verstandelijk gehandicapt zijn. Maar meer om mensen die alleen een lage IQ waarde hebben. Ik werk nu als SPW op een ander soort afdeling waar sancties kunnen bestaan uit schorsingen. OP LVG afdeling zal dit niet gaan, maar ik denk dat ik wel de vraag ga krijgen of een soort casus waarbij er wel om iets van een sanctie gevraagd gaat worden. Als jij werkt of studeert in dit veld laat van je horen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

LVG staat niet voor laag verstandelijk gehandicapt maar voor licht verstandelijk gehandicapt.Afhankelijk van het niveau van de bewoner kan een sanctie bv al zijn dat ze de vaatwasser moeten in en uitruimen die dag. Een andere sanctie kan zijn dat ze niet mee mogen eten met de groep maar apart moeten eten. Dit zijn voorbeelden maar zoals ik al zei is dat geheel afhankelijk van de situatie en van de persoon. Je houdt altijd rekening met hun ondersteuningsplan en van daaruit kun je dan ook pas een eventuele sanctie toepassen. De eerder genoemde vrijheid beperkte maatregel wordt alleen toegepast bij extreem geweld en is het laatste redmiddel die ze ook overal proberen in zijn geheel af te schaffen, dus die optie zou ik zeker niet noemen.

Toegevoegd na 58 minuten:
"vrijheid beperkende" moest dat zijn. Wil nog even aanvullen dat het bij LVG zelden de gewoonte is om ergens een sanctie voor te geven. Er wordt van ze verwacht dat ze zich aan afspraken houden. Als ze dat niet doen ondervinden ze daar vaak zelf de gevolgen van wat dan de lering is die ze daar uit trekken. De "sanctie"die ze dan hebben is dat de begeleider ze dan op de blaren laat zitten en vanuit dat gegeven ze duidelijk kan maken waarom het zo belangrijk is om je aan afspraken te houden. In enkele gevallen waar het niveau weer iets hoger is ( ook lvg kent gradaties) kan het voorkomen dat als iemand structureel afspraken niet na komt, er voor deze bewoner/cliënt een ander onderkomen gezocht wordt die beter past bij cliënt.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een voorbeeld: In sommige gevallen ( ook weer afhankelijk van het niveau) kan een cliënt voor bepaalde tijd de ondersteuning ontzegd worden als sanctie. Zo van we hebben samen de afspraken gemaakt, als jij je daar structureel niet aan houdt, stop ik even geen energie meer in jouw ondersteuning wat kan variëren van een paar dagen tot bv 2 of 3 weken om het daarna samen met cliënt opnieuw te evalueren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel soms is het een juiste beslissing als het de veiligheid van client, medebewoners en personeel ten goede komt. Vrijheid beperkende maatregelen zijn er ook weer in verschillende vormen. Iemand afzonderen maar ook medicatie die het gedrag reguleren zijn de uiterste beperkende maatregel. maar bv een ijskast op slot doen is er ook al 1. Ik zelf werk op een groep met zeer moeilijk verstaanbaar gedrag zoals dat heet waarin veel agressie voorkomt. Soms moet je dan iemand fixeren en in het verleden werden ze ook wel eens afgezonderd vanwege veiligheid en om prikkels weg te nemen bij ze. Soms kwamen ze dan zelf met de vraag of ze afgezonderd mogen worden om even tot rust te kunnen komen. Tegenwoordig wordt er steeds meer gewerkt volgens de triple c methodiek. Daarnaast werk ik ook veel met LVG op verschillende locaties en met verschillende niveaus. Daar ga je heel anders met moeilijk gedrag om dan iemand die is ingeschaald op zzp 7 bv. Succes bij je sollicitatie, ik denk dat je er goed aan doet om te melden als je die vraag krijgt dat je geen voorstander bent van sancties geven maar liever door middel van de juiste ondersteuning te bieden, probleem gedrag kan proberen te voorkomen :-) Bij mij zou je daar meer mee scoren dan met een eventuele sanctie op de proppen te komen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :-) Mag ik vragen in welke regio je dan werkzaam zal zijn ? Als je dat liever voor je zelf houdt begrijp ik het ook heel goed hoor .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik vroeg het omdat ik ook landelijk word ingezet op crisis gevallen. In de regio Rijnmond heb ik echter nooit gewerkt.
Heel veel succes verder! Laat even weten of je bent aangenomen :-)

Andere antwoorden (1)

Voor vrijheidsbeperking is het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het het slechtste antwoord!