Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek en krijg ik waarschijnlijk de vraag: hoe geef je lvg (laag verstandelijk gehandicapte) client een sanctie?

Dit gaat dus niet om mensen die volledig verstandelijk gehandicapt zijn. Maar meer om mensen die alleen een lage IQ waarde hebben. Ik werk nu als SPW op een ander soort afdeling waar sancties kunnen bestaan uit schorsingen. OP LVG afdeling zal dit niet gaan, maar ik denk dat ik wel de vraag ga krijgen of een soort casus waarbij er wel om iets van een sanctie gevraagd gaat worden. Als jij werkt of studeert in dit veld laat van je horen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
974

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

LVG staat niet voor laag verstandelijk gehandicapt maar voor licht verstandelijk gehandicapt.Afhankelijk van het niveau van de bewoner kan een sanctie bv al zijn dat ze de vaatwasser moeten in en uitruimen die dag. Een andere sanctie kan zijn dat ze niet mee mogen eten met de groep maar apart moeten eten. Dit zijn voorbeelden maar zoals ik al zei is dat geheel afhankelijk van de situatie en van de persoon. Je houdt altijd rekening met hun ondersteuningsplan en van daaruit kun je dan ook pas een eventuele sanctie toepassen. De eerder genoemde vrijheid beperkte maatregel wordt alleen toegepast bij extreem geweld en is het laatste redmiddel die ze ook overal proberen in zijn geheel af te schaffen, dus die optie zou ik zeker niet noemen.

Toegevoegd na 58 minuten: