Mag je als je ontslag hebt gekregen, onder werktijd naar het uitzenbureau, werkcoach, ed. om je in te schrijven?

Mag dit als je parttime werkt, onder werktijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Nee dat is geen recht.

Uiteraard siert het een werkgever wel om je daarin tegemoet te komen.

In een paar CAO's zijn er wel afspraken over gemaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hangt er vanaf hoe je ontslag definieerd. Als je echt ontslagen wordt (Oftewel: Je contract wordt voor het einde van de looptijd beeindigd) dan gelden speciale regels. Als je contract afloopt en wordt niet meer verlengt dan heb jij dat recht niet. Het zoeken naar nieuw werk is dan een prive aangelegenheid waar je huidige werkgever niets mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou het jou nog kunnen schelen? Je bent al ontslagen, dus nog een keer ontslaan wordt lastig.

Het lijkt me dat je alle recht hebt je in eerste instantie zorgen te maken over je eigen toekomst ipv de belangen voor het bedrijf op de eerste plaats te stellen.

Succes met solliciteren in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, weglopen onder werktijd kan je je laatste salaris kosten. Het kost je ook je getuigschrift. Het kan je zelfs je uitkering kosten, als het UWV (of CWI, weet ik veel) moeilijk wil doen - je hebt er dan namelijk niet alles aan gedaan om je baan te behouden, dus ben je zelf verantwoordelijk voor je werkloosheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke.. sorry. Volg mijn advies niet op.
De meeste werkgevers zullen echter wel coulance betrachten tegenover de betrokken medewerker gok ik.
Goddank heb ik een contract voor onbepaalde tijd en hebben we ook nog een leuke werkvoorraad liggen hier :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@C4th, reken je niet rijk. In 2002 had ik ook een contract voor onbepaalde tijd. Het bedrijf, en zeker onze afdeling, had een grote werkvoorraad liggen. We waren winstgevend. Ook voor de komende jaren voorzagen we een grotere toevloed van nieuw werk dan we aan zouden kunnen. Toch werden we met 300 mensen tegelijk op straat gezet. Met andere woorden:
- Zoek eens uit hoeveel WW-uitkering je zou krijgen. Dat is *niet* de 70% (75%?) van je laatstverdiende loon die altijd wordt genoemd.
- Ga uit van, in jouw geval, 9 maanden werkloosheid.
- Reken uit hoeveel *netto* inkomsten je per maand nodig hebt. Dat is wat minder dan je nu netto ontvangt, maar wellicht meer dan de netto WW-uitkering.
- Het verschil tussen je nettobehoefte en de netto WW-uitkering, maal die negen maanden, is de minimaal benodigde vulling van je spaarpot. Dit is nog afgezien van de spaarpot die je nodig hebt voor als je wasmachine plotseling was in plaats van wast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rota.. was in plaats van wast.. briljant gevonden, die ga ik onthouden! Enniewee, bedankt voor je bezorgdheid, ik zie het echter nog niet gebeuren. Jaren geleden was de situatie hier veel penibeler en toen hebben we het ook gered.
Ach en desnoods ga ik tijdelijk weer achter de grill staan bij McD terwijl ik op zoek ben naar iets dat wel bij mijn opleidingsniveau pas.
Thuis zitten is niets voor mij!
Het recht dat je, je kunt permiteren is dat je comform afspraak naar het CWI/UWV gaat, omdat dit niet anders kan. En als je dat dan gelijk combineert met het fweit dat je, je her en der inschrijft kan de werkgever daar niets aan doen...

Wanneer je van je huidige werkgever verlangt dat hij/zij jou de ruimte geeft om nu tijdens werktijd je nu her en der in te schrijven, terwijl je parttimer werkt. Dan kan je dit wel eens op werkweigering komen te staan. En dus ontslag op staande voet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot afgelopen voorjaar werkte ik bij een bedrijf waar een groot aantal ontslagen zijn gevallen. Sommige mensen meldden zich gelijk ziek, anderen bleven tot aan het eind, maar gingen wel solliciteren. Als je dat gewoon overlegt met je leidinggevende is er echt wel begrip voor je situatie, zeker in deze crisis. Maar niet zomaar wegblijven, dat zou je eer te na moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar ik heb er met mijn neus bovenop gezeten, en sommige mensen kwamen echt niet meer terug. Hoe denk je trouwens dat een arbo-arts (!!) overspannenheid wil definiëren? Want dat geven een hoop als reden........... door de stress rond de onzekerheid.
Als je parttime werkt dat kan 5 uur zijn of meer dat ligt er natuurlijk aan, want dan heb je tijd genoeg om je in te laten schrijven. Het kan natuurlijk zijn dat je afspraken moet maken en als het dan niet anders uitkomt dit in overleg met je werkgever. Mag toch aannemen als je ontslag krijgt je werkgever mee mag werken zodat je snel weer een nieuwe baan hebt. Blijf netjes, meld je niet ziek en wordt niet nonchalant. Je weet nooit of ze in de toekomst je toch weer nodig mochten hebben.
In ieder geval succes met een nieuwe baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De baas is verplicht om de werknemer vrijaf te geven om te solliciteren.
Als parttimer krijg je dus evenredig vrij.