Situatie: werkgever wil na drie tijdelijke contracten alleen een vast contract geven met onmogelijke eisen mag dit?

de werkgever probeert op deze manier onder ontslag uit te komen, de eis is dat er veel in de kost gezeten moet worden voor het werk terwijn er thuis 1 jong kind is en de 2e onderweg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn die eisen ? Wat is de kost ? Is het in Nl of België ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn voldoende goede antwoorden gegeven.
Ik voeg er aan toe:
Een werkgever hoeft geen rekening te houden met jouw thuissituatie.
En jij hoeft het vaste contract niet te accepteren.
Ik denk dat hij genoeg mensen kan krijgen die
die eisen niet onmogelijk vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je de Nederlanders over een kam scheert, er zijn er voldoende die wel hard willen werken. In deze sector geen Polen, de vergelijking met 80 jaar terug is mischien wat krom, de levensbehoeften en het leefniveau van nu is niet te vergelijken (hiermee suggereer ik trouwens niet dat het nu beter is hoor).

Antwoorden (5)

Ja dat mag helaas, elk contract is weer een nieuwe overeenkomst en mag opnieuw aangepast worden. zelf eventuele salaris kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Sterker nog: Hij doet dat helemaal niet om onder ontslag uit te komen: Als jouw derde contract afloopt, heeft hij absoluut geen plicht om jou een contract aan te bieden. Alleen als hij jou in het bedrijf wil houden, moet hij je een vast contract aanbieden. Maar hij mag ook iemand anders -op een kort contract- aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. En wat zijn de onmogelijke eisen eigenlijk? Misschien valt het eigenlijk wel mee. Bij een vast contract loopt de werkgever veel risico. Daarom kan het zijn dat hij wat zaken wil afschermen. Ik ben werkgever en heb dezelfde situatie. Ik vraag bij een vast contract veel meer van mijn mensen dan bij een jaarcontract, ook al heb ik het 3x verlengt.
Werk krijgen is een gunst tegenwoordig. En denk nu niet dat de werkgevers in hun handen knijpen, wij verdienen namelijk eerst jullie salaris, en dan pas het onze.

Toegevoegd na 3 uur:
Vreemde reacties hieronder. Maar goed, ook allemaal gegeven tijdens WERKTIJD !

Dankzij werkgevers is er werk, voor werknemers. Het risico ligt bij ons. En het is overal minder, dus ook bij de werkgevers. Werkgevers wegzetten als zakkenvullers is lachwekkend. Ik kan me bij zo' n opmerking alleen iemand voorstellen die zijn geld via de sociale dienst binnenharkt (laat harken).

Ik hou mensen binnen omdat ik nu makkelijker een jaarcontract weer opnieuw als jaarcontract kan door laten lopen. Misschien minder zekerheid voor de werknemer maar wel een baan en anders nam ik gewoon niemand aan.

Ik ben geen sociale dienst en als je ziet wat we aan belastingen moeten betalen kunnen we niet anders.

Toegevoegd na 3 uur:
Ben nog steeds benieuwd naar die "onmogelijke eisen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
krijg gewoon een brok in mijn keel. Die arme werkgevers .Kosten we ze gewoon nog geld ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal cuca. Als ondernemer loop je heel veel risico, die je zoveel mogelijk probeert te dekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeten jullie niet werken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas niet, ik zit in de ziektewet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is jammer. Ik heb een jongen in dienst die de ziektenwet in dreigde te gaan. Psychische problemen. Maar met een aangepast schema nog steeds aan het werk. Niet alle werkgevers dumpen mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat je een slechte werkgever bent hoor. Ik besef ook heel goed dat het werkgevers steeds moeilijker gemaakt wordt. Bij mij zijn het helaas geen psychische problemen maar iets ernstiger. Ik mis het werken vreselijk,ben geen mens om thuis te moeten zitten. Netjes dat je rekening houdt met de gezondheid en het belang van je werknemers, dat is ook iets waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat om een grote werkgever > 100 mensen in dienst met verschillende vestigingen in Ned. beetje raar dat je dan opeens in de kost moet terwijl er op 15 min vandaan een collega zit die het ook kan doen, lijkt mij gewoon een methode om je met schone handen ervan af te houden. @ Cuca, idd dit is werktijd voor jou toch net zo goed?
Dat dit voor jou op dit mogelijk wat moeilijker is kan ik begrijpen, juist daarom zet de werkgever dit in het contract.

Ik zie het dan ook niet als een onmogelijke eis maar als een garantie voor de werkgever zelf dat hij niet naast jou voor langere tijd nog iemand anders moet aannemen voor hetzelfde werk.

Het is nu aan jou om in overleg te treden met jou baas in hoeverre dat hij wil tegenmoet komen aan jou vraag om toch geregeld en zeker tijdens de kraamperiode thuis te kunnen zijn.

Succes

Toegevoegd na 3 minuten:
aanvulling:

Dit is geen manier om onder het ontslag uit te komen, hij wil blijkbaar jou graag in het bedrijf houden en heeft ook blijkbaar een behoorlijk vertrouwen in jou door jou werkzaamheden buiten het bedrijf zelf te laten doen.

Hij kan ook jou ook aanzeggen dat het contract niet verlengd wordt, en dat is ook geen ontslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet stelt dat een tijdelijk contract maar 2 keer verlengd mag worden. Daarna MOET je een vast contract aangeboden krijgen. Een werkgever kan daar onderuit komen door het 3e tijdelijke contract te laten uitdienen, dan geen contract meer aan te bieden (dus ontslaan) en na 3 maanden en 1 dag je weer een tijdelijk contract aan te bieden.
Als je werkgever je dus niet kwijt wil zal hij je in ieder geval een vast contract moeten aanbieden. Dat contract mag natuurlijk afwijken van de oude contracten; het gaat immers om een nieuwe overeenkomst. Het getuigt echter niet van goed werkgeversschap om onredelijke eisen te stellen in het vaste contract.
Ik neem aan dat de eis die jij noemde voor jou te ver gaat. Hierover zou je misschien met hem kunnen onderhandelen. Anders zit er niets anders op dan akkoord gaan met dit contract of een andere baan zoeken.