Is het normaal om een werkafspraak af te zeggen per sms?

Op een maandag had ik een afspraak met een collega. We werken allebei op een aparte locatie, maar hebben regelmatig werkoverleg omdat we eenzelfde soort klus doen bij een andere opdrachtgever wisselen we ervaringen uit. We hadden om half 11 afgesproken en ik had dan ook een ruimte voor ons geregeld om te vergaderen. Echter om half 11 kwam mijn collega niet opdagen. Ik heb hem daarop gemailed. Na een half uur kreeg ik een mailtje terug dat hij de afspraak 's ochtends vroeg per sms had afgezegd. Echter ik had mijn mobiel niet bij me omdat het eigenlijk mijn privémobiel is die ik niet vaak op mijn werk gebruik, hij had dit nummer in het verleden eens van mij gehad.
Is het normaal om een afspraak die we vrijdag nog hadden bevestigd, op zo korte termijn per sms af te zeggen? De reden: hij had, overigens net als ik, ook in het weekend al moeten werken, was van te voren bekend, en wilde nu liever thuiswerken..
Was ik nu fout omdat ik mijn mobiel niet bij mij had, of is deze manier van afzeggen echt not done, zoals ik denk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Net als de andere antwoordgevers vind ik ook dat dit niet kan. Afzeggen per sms maar ook per mail is te riskant. In deze tijd zijn erg veel mensen per mobiel of per mail bereikbaar, maar er zijn ook mensen die hun mail zelden lezen of hun mobiel niet dagelijks gebruiken. In onze moderne tijd mogen we niet veronderstellen dat anderen net zoveel gebruik maken van de media als wijzelf.
Jouw collega had moeten controleren of jij zijn bericht gekregen had. Dus bellen.
Nu heb jij nota bene energie gestopt (en tijd en geld) in een overleg wat door zijn schuld niet plaatsvond. Daar mag je hem ook best op aanspreken. Alleen al om te voorkomen dat het ooit weer gebeurt. Hij zal er ook in zijn andere contacten rekening mee moeten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

als je een afspraak hebt is het wel handig om je mobiel bij je te hebben, zodat je te bereiken bent, maar een afspraak zeg je mondeling af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is natuurlijk iets persoonlijks.
Zo kort van tevoren op deze manier vind ik zeker niet kunnen. Vooral ook omdat hij het heeft afgezegd, en geen reactie terug heeft gehad van jou. Hij zou op zn minst kunnen bellen. Als het een aantal dagen van tevoren was geweest, was een smsje wel ok geweest. Ik ben een voorstander van even bellen als het om dit soort gevallen gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het afzeggen van een afspraak, wil je bevestiging dat je bericht is aangekomen. Bij het sturen van een sms waar geen antwoord op komt, weet je dus niet of je bericht is aangekomen.
Bij dit soort berichten is het dus beter om even te bellen. Of, als je geen reactie op een sms krijgt, dan alsnog even bellen.
12 jaar geleden
Bij ons op het werk worden dingen regelmatig per sms verzonden, dus ook afspraken die worden afgezegd.
Ik zou zeggen, het is een beetje afhankelijk van de bedrijfscultuur, persoonlijk zou ik er niet zwaar aan tillen. Het is niet ongewoon.
Dat jij je telefoon niet bij je had is een bijkomende pech, hij gaat ervan uit dat iedereen een mobiel bij zich heeft, en dat is natuurlijk ook meestal zo.

Toegevoegd na 1 uur:
Even voor alle duidelijkheid: ik zeg dat ik kan begrijpen dat dergelijke situaties kunnen plaatsvinden. Tuurlijk had het netter geweest als die collega er even achteraan had gebeld.
Maar misschien had die collega ook de intentie maar is hij het door drukte "vergeten".
Shit happens, met een volgende afspraak gewoon op een nette manier zeggen dat hij bij afmelden dit persoonlijk moet doen omdat jij je mobiel niet altijd bij je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dat "meestal zo is", is geen argument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen argument, wel te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik geen reactie zou krijgen op een dergelijk smsje dan had ik toch op een andere manier contact gezocht. Vind dat de verantwoording in dit geval wel bij de ´afzegger´ ligt om na te gaan of zijn bericht is doorgekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens! Het had wel zo netjes geweest. Maar ik zeg ook alleen dat ik het wel kan begrijpen dat dergelijke dingen gebeuren. In de hektiek van de dag kan de zender het vergeten hebben om er nog even achteraan te bellen. Als ik bij al dit soort dingen boos moet worden had ik nu al aan het zuurstof gelegen.
Ik hoor het wel vaker dat afspraken of gegevens door gesmst word. volgens mij moet de verstuurder wel een reactie krijgen om situaties zoals bij jou te voorkomen.Als hij dat niet krijgt zal hij toch op een andere manier contact moeten zoeken. Dus een sms zonder antwoord is not done.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit valt natuurlijk wel in een soort grijs gebied van ongeschreven regels. Nergens staat dat het niet mag, per SMS afzeggen, maar ik ben het wel met jou eens, netjes is het niet.
En bovendien, als hij jou SMS't en jij antwoordt niet, dan kan hij bedenken dat jij het SMS'je niet gelezen hebt, en dat hij dus moet proberen je op een andere manier te bereiken, via de mail of door je op je werk te bellen bijvoorbeeld.
Aan de andere kant, als jij je collega's een mobiel nummer geeft, geef je daarmee wel aan dat je op dat nummer bereikbaar bent, ook al is het een privé-telefoon. Dus dat hij het via dit nummer geprobeerd heeft, is op zich begrijpelijk. Hij had alleen wel beter kunnen bellen dan SMS'en, dan wist hij ook meteen of jij het bericht gekregen had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit absoluut "not done".

Op die manier kun je je overal wel van afmaken:
....ik heb toch een sms gestuurd.

Ik vind dit onbehoorlijk gedrag.

Als jouw werkgever vindt dat jij altijd een mobiel bij je moet hebben, dan moet de werkgever daar maar voor zorgen.
Je bent niet verplicht een prive mobieltje bij je te hebben, tenzij dat in je contract staat.

Maar wat die collega deed is ontfatsoenlijk. Zo ga je gewoon niet met elkaar om.
Ik zou hem er in ieder geval duidelijk op wijzen dat hij niet jouw prive telefoonnummer dient te gebruiken voor zakelijke afspraken.

Dat een afspraak tussen twee personen op een persoonlijke manier behandeld moet worden.