Waarom laten mensen zomaar niets meer van zich horen? Zie omschrijving.

Ik heb een bedrijf en lever bepaalde diensten. Ik krijg soms een mail met daarin het verzoek om mijn diensten nader te omschrijven, zonder dat er naar een prijs of offerte wordt gevraagd. Er wordt dus gewoon om uitleg gevraagd en hoe ik te werk ga.

Ik leg het dan puntsgewijs uit en sluit af met:
'Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, voor meer informatie mag u altijd contact opnemen..."

De meeste mensen antwoorden met:
Bij interesse:
'Dank voor uw informatie, we gaan het overwegen....'
of
'Hartelijk dank, u hoort nog van mij...'
of
'Wij zijn erg enthousiast over uw product, kunt u een offerte opstellen...'

Bij geen interesse:
'Hartelijk dank voor uw uitgebreide omschrijving, maar we willen er nog even over nadenken...'
of
'Dank voor uw informatie, bij nader inzien hebben we besloten om niet verder op uw diensten in te gaan...'

Maar er zijn ook mensen die, bij geen interesse, gewoon niets meer van zich laten horen.
Zelfs niet even bedanken voor de uitgebreide informatie. Een klein zinnetje schijnt teveel moeite te zijn ofzo. Terwijl je wel je tijd steekt in het schrijven van uitgebreide informatie.

Waarom doen ze dat niet? Is dat niet onbeleefd?

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat kunnen daarvan de redenen zijn?

Toegevoegd na 45 minuten:
Het betreft in mijn geval een eenmanszaakje dat zich richt op particulieren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoewel ik niet voor iedereen kan spreken - iedereen zal hier zijn eigen redenen voor hebben - kan ik wel illustreren waarom ik zelf vrijwel altijd op deze manier communiceer wanneer ik informatie opvraag bij een bedrijf. In een persoonlijk gesprek tussen twee mensen, of het nu telefonisch of rechtstreeks is, ontkom je er niet aan om bepaalde beleefdheidsvormen te volgen. Toch gaat het mij bij een informatieverzoek om slechts één ding: ik wil een antwoord op mijn vraag hebben. Wanneer ik die vraag via mail aan iemand stel, dan zal ik deze beleefd verwoorden, en proberen te zorgen dat de vraag duidelijk gesteld wordt. Als er vervolgens via mail antwoord komt, en de vraag is voldoende duidelijk beantwoord, dan houdt mijn informatiebehoefte daar op, tenzij er als gevolg van het antwoord een andere behoefte ontstaat. Ik zal dus vervolgens niet meer op de mail reageren, tenzij ik weer nuttige informatie (of een nieuwe vraag) te communiceren heb - in welk geval ik de mail zal beginnen met "Bedankt voor uw heldere antwoord (...)" of iets van die strekking. Het klinkt misschien egocentrisch om het niet nodig te vinden een bedankje te sturen voor het beantwoorden van mijn vraag, tenzij ik de conversatie wil voortzetten. Het is in mijn geval echter zo dat ik alleen in een relatie wil investeren - wat ik doe door beleefdheidsvormen te volgen - als ik daadwerkelijk nog iets uit die relatie denk te willen halen. Als het antwoord op mijn vraag aan een bedrijf ertoe leidt dat ik geen zaken met het betreffende bedrijf wil doen, dan zie ik geen reden om nog op het antwoord te reageren. Het niet reageren is in mijn geval niet zo zeer als onbeleefd bedoeld, maar komt voort uit het feit dat ik geen behoefte heb de relatie verder uit te bouwen. Hoewel ik - zoals hierboven al vermeld - niet voor iedereen kan spreken, is dit mijn redenering.

Dat lijkt onbeleefd, maar de belangrijkste reden is dat mensen een bedrijf zien ls een BEDRIJF, een onpersoonlijk, zakelijk iets. Blijkbaar realiseren ze zich niet altijd dat daar mensen achter zitten, en zien ze een offerte of informatiebrief als niet meer dan een reclamefolder. Je er aan ergeren schiet je niks mee op ; het is beslist niet persoonlijk bedoelt naar jou toe. Ik merk zelf ook dat ik het doe : een eenmans- of klein bedrijf krijgt nog wel een mail of brief of telefoontje van me, maar als ik informatie opvraag bij een heel groot, anoniem bedrijf, zeg de Keukenkampioen ofzo, voel ik me niet geroepen op de toegestuurde reclame ook nog eens te gaan reageren.

Werk je voor bedrijven of particulieren? Ik denk dat veel particulieren denken dat je er niet veel tijd in hebt gestoken, dat je daar een standaard verhaal voor hebt. Doordat internet zo anoniem is, voelen ze minder de noodzaak om te bedanken. Ik vind dat je het je niet persoonlijk aan moet trekken, misschien kun je een standaard verhaal maken?

Veel mensen hebben het in deze tijd druk druk druk en dan worden zo'n dingen vergeten..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100