Hoe lijk/ben ik een goede stagair? (Zie omschijving).

Ik moet aankomende week voor het eerst stage lopen, maar hoe presenteer ik mezelf nou het beste? Ik wil graag inzet tonen, maar hoe toon ik dat nou het beste? En ik wil graag overal bij helpen etc. En misschien wil ik later ook wel solliciteren bij dat bedrijf. Dus kortom: Hoe presenteer ik mezelf het beste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik zou niet te overdreven doen, maar juist gewoon mezelf zijn.
Dan weet het bedrijf welk vlees het in de kuip heeft!
Stel je voor dat je nu op je tenen gaat lopen en verschrikkelijk je best gaat lopen doen om de beste stageloper alle tijden te zijn, en je wordt aangenomen voor een baan, dan wil dat zeggen dat je binnen dat bedrijf altijd op je tenen moet lopen en niet jezelf kunt zijn!
Ik zou wel goed mijn best doen en dat uiten met de volgende dingen: netjes kleden, op tijd komen, interesse tonen in het werk, je niet snel af laten leiden, enzovoort. Er zijn vast nog wel meer dingen te verzinnen die met een goeie werkhouding te maken hebben, maar wellicht hoef je daar weinig moeite voor te doen maar zit je vanzelf al zo in elkaar.
Veel succes en plezier met je stage!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Iedereen die je ziet en nog niet kent een hand geven en jezelf voorstellen.

Vragen wat je kan betekenen voor ze, kan je ze ergens mee helpen of kan je wat doen?

Vragen stellen als je iets niet begrijpt, je bent daar tenslotte om te leren.

Veel succes op je stage adres! ( wat voor werk is het eigenlijk? )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er een beetje van af bij welk bedrijf je komt te werken, ( ik bedoel welke werksoort....) maar ik kan je mijn ervaringen wel delen:
Een goede stagiair stelt veel vragen in het begin en toont oprecht interesse in het bedrijf. Een stille stagiaire die erg afwachtend is komt minder goed over.
Vraag rustig of er een karwei is die je deze week al kan afmaken omdat je niet graag stilzit.
Wees niet bang en stel je vriendelijk voor aan mensen die je nog niet kent. Geef een stevige hand: daarmee toon je zelfvertrouwen en daadkracht. ( geen slap handje) Vertel wie je bent, wat je komt doen en voor welke opleiding.

Zeg gewoon eerlijk als je iets ( nog ) niet weet. Maar belangrijk is: wees niet te afwachtend, luister goed en vraag zo snel mogelijk een keer: "Ik zie dat u hiermee bezig bent...mag/kan ik dit of dat misschien afmaken?"

Natuurlijk gaan mijn antwoorden niet op voor iedereen maar het is een richtlijn. Tenslotte: zorg dat je er in ieder geval schoon en (redelijk) verzorgd uitziet De eerste indruk is de belangrijkste!

Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees vriendelijk tegen je collega's. Stel jezelf voor en probeer een gezellig praatje te maken met een paar collega's en probeer lekker spontaan over te komen.
Stel vragen hoe dingen moeten als je het niet snapt. Beter vragen en iets goed doen dan iets niet goed doen.
Als je even niets te doen hebt vraag dan zsm aan je begeleider of werkgever oid wat je nu mag/kunt doen. Toon initiatief en zorg dat je hard werkt en ook zo overkomt.
Veel plezier op je stage!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je niet druk, niemand verwacht nog een topprestatie van jou. Ik zou dit wat je nu schrijft gewoon zeggen daar. "Ik wil graag zo goed mogelijk functioneren, maar weet niet zo goed wat ik daarvoor moet doen/ jullie van me verwachten." zoiets... Twee voordelen: ze houden wat rekening met je en ze vertellen je precies wat ze van je verwachten. SUCCES!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees jezelf en stel jezelf netjes voor, een leraar van mij zei altijd: ga in de leerstand staan; dus niet je handen in je zakken, vragen durven stellen en goed luisteren naar uitleg van je stagebegeleider. Veel succes op je stage!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat je interesse zien door veel vragen te stellen, in het begin zal je ook wat "kut klusjes" krijgen omdat je nog relatief weinig weet/ervaring hebt.

-pak alles met beide handen aan
-alles wat je niet helemaal snapt, gewoon vragen, een stage is een super plek om ervaring op te doen, en veel ervaring kan je krijgen uit de ervaringen van je meer ervaren collega's
-hou altijd je oren en ogen open
-het beste wat je kan doen is altijd inzet tonen, dan weet je stagebedrijf nu dat je graag leert, en een mogelijk toekomstige werkgever apprecieert altijd een gezonde inzet (en al blijf je niet bij het stagebedrijf werken, 1 goede referentie is heel veel waard bij toekomstige sollicitaties)
-ook de manier waarop je een dag vrij vraagt, ziekmeld (niet te vaak doen, maar het kan gebeuren), en hoe je communiceert over school is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer werk te zien, dus als er iets op te ruimen valt, ruim het op, valt er iets recht te zetten, zet het recht, doe dingen uit jezelf.
veel succes