Wat verdient een passagierspiloot ?

Ik hoor vele verschillende bedragen over wat piloten verdienen maar wat is nu ongeveer het juiste bedrag . De ene zegt 3000 euro bruto en de andere 10000 euro bruto , wat is het nu ?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ps. Moest er al een vraag bestaan wou ik toch graag deze even stellen omdat de lonen dikwijls veranderen ...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe veel en hoe ver je vliegt en in welk toestel, en natuurlijk ook je leeftijd.

Het startsalaris voor een piloot is gemiddeld ongeveer 3000 euro bruto. (Hoeveel dat netto is hangt weer van persoonlijke omstandigheden af). Een ervaren gezagvoerder echter kan makkelijk meer dan het dubbele gaan verdienen. (Anderhalf tot twee ton per jaar). Om zover te komen echter kost ook een heleboel geld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even een Belgische link er bij gezet ook ; komt in grote lijnen op het zelfde neer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prijs van de opleiding is geen enkel probleem voor mij , mijn ouders zijn allebei dokter en zij betalen toch alles :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als je zelf als piloot goed verdient, mag je denk ik je lijnpilootvergunning ad circa 80.000 euro vast wel zelf betalen. Dat is dus nog buiten de kosten van de opleiding en de halfjaarlijkse examens om. Een neef van mij is burgerluchtvaartpiloot (in Canada) verdient verrekte leuk, maar is niet zo exhorbitant rijk als je op grond van zijn brutosalaris zou denken. Maar er blijft genoeg over om leuk van te leven hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als je zelf als piloot goed verdient, mag je denk ik je lijnpilootvergunning ad circa 80.000 euro vast wel zelf betalen. Dat is dus nog buiten de kosten van de opleiding en de halfjaarlijkse examens om. Een neef van mij is burgerluchtvaartpiloot (in Canada) verdient verrekte leuk, maar is niet zo exhorbitant rijk als je op grond van zijn brutosalaris zou denken. Maar er blijft genoeg over om leuk van te leven hoor ;-)
24jaar:Beroep: lijnpiloot
Nettoloon: 3.200 euro
Extra: groepsverzekering, verzekering loss of license