Wat is een geschikte studie voor mij?

Ik ga nu naar Havo 5 en moet dus examen doen. Ik ben zeer geïnteresseerd in de mondiale economie en financiële markten. Als ik echter economie ga studeren ben ik bang dat ik daarmee minder makkelijk een baan krijg dan bij bijvoorbeeld bedrijfseconomie. Wie kan mij helpen en heeft informatie over verschillende economische studies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik denk dat jij het beste even met de studentendecaan kan gaan praten. Zij hebben vaak een heleboel info over de verschillende opleidingen. En kunnen vaak ook goed uitleggen welke het beste bij jou toekomstbeeld past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hbo-opleiding Bedrijfskunde of MER (management, economie,recht.. Veel vervolgcursussen zijn er ook, dus je kan het altijd uitbreiden.

In de hbo-opleiding Bedrijfskunde spelen de vakgebieden bedrijfseconomie, management en marketing een centrale rol. Ook krijg je les in communicatie en bedrijfsrecht. Zowel in de internationale variant (hbo Internationale Bedrijfskunde) als in de algemene hbo-opleiding Bedrijfskunde, wordt aandacht besteed aan de internationale zakenwereld. Niet alleen is Engels vaak de voertaal in colleges; er staan vaak ook vakken als Europees recht op het programma. Afgestudeerde bedrijfskundigen komen vaak terecht in managementfuncties in allerlei branches. De opleiding Bedrijfskunde heeft veel overeenkomsten met de hbo-opleiding Management, Economie en Recht (MER).

Hbo-opleiding Bedrijfskunde en Agribusiness
De opleiding Bedrijfskunde & Agribusiness leidt je op tot bedrijfskundige in de agrarische sector. Je leert hoe je bedrijfsvraagstukken analyseert, financiële zaken regelt, je eigen bedrijf runt, marketing bedrijft en logistieke problemen oplost. Ook besteed je aandacht aan personeelsmanagement, kwaliteitscontrole en inkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk vooral naar je eigen interesses en hoe een opleiding daar op aansluit. Probeer je niet blind te staren op arbeidsmarktperspectieven: die veranderen om de paar jaar en het is dus lastig te voorspellen hoe die er voor staat als je een baan gaat zoeken.
Wat belangrijk is, is hoe je je studie invult. Je hebt veel keus uit vakken en minors waarmee je jouw afstudeerprofiel richting mondiale economie kunt sturen. Door te kiezen voor een studie die echt bij je past, vergroot je ook je kansen om uit te blinken en dat is belangrijk voor werkgevers. Bovendien kun je na je bacheloropleiding nog een master volgen die je (nog dichter) brengt bij de baan waar je wilt zijn.

Kijk anders ook op onderstaande sites voor meer informatie