Kan het UWV je uitkering intrekken als ze vinden dat je in hun ogen te weinig doet om passend werk te vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Het uwv kan/mag je uitkering stoppen als je te weinig onderneemt om werk te vinden. In eerste instantie zullen ze je een sanctie geven en je daarbij korten op je uitkering. Vervolgens bieden ze je een hersteltermijn aan en als je dan nog niets onderneemt zullen ze je uitkering stoppen. Dit mogen ze echter niet zomaar doen, vooraf moet je een hersteltermijn aangeboden zijn en ze moeten ook wel aan kunnen tonen dat je i.d.d. te weinig onderneemt richting de arbeidsmarkt. Dat kan ook andersom zijn, dat jij aan moet tonen dat je wel degelijk voldoende onderneemt.

Mochten ze je uitkering inhouden of stoppen dan kun je hier altijd bezwaar tegen indienen. Niet iedere inhouding of stopzetting is i.d.d. gegrond te verklaren. Sommige mensen hebben helaas ratten als contactpersoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker kunnen ze dat, een voorwaarde om een ww-uitkering te krijgen dat dat jij actief op zoek gaat naar een baan. Als zij vinden dat je er niet genoeg voor doet mogen ze jou uitkering stopzetten, omdat jij niet aan de voorwaarden voldoet. Ze zullen dit in eerste instantie doen met vermindering, maar als je dan nog niet actief iets gaan doen , dan gaan ze stopzetten.