Als je op je werk jubilaris bent omdat je er 12,5 jaar werkt en er wordt een feest gehouden daarvoor moet je er dan verplicht heen ?

Ik vroeg me dit af,omdat dit me opgedrongen wordt,zo zie ik dat, ik heb helemaal niet om een feest gevraagd. Maar het wordt kennelijk als vanzelfsprekend gezien dat je er bent. Overigens zijn er meerdere jubilarissen. Ik heb veel moeite met het beleid dat er gevoerd wordt op het bedrijf,zodoende.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (9)

Ik denk dat daar wel van uit gegaan wordt bij het bedrijf. Maar in het geval je dit echt niet wilt stel ik voor dit te bespreken met je leidinggevende, of in het geval dat je je daar niet prettig bij voelt met de afdeling die een dergelijk feest organiseert. Gewoon open en eerlijk over communiceren.

Maar als je het niet eens bent met het beleid, is het handig om dit sowieso aan te kaarten. Waarom je er zo over denkt en wat je graag anders zou zien, dat heeft denk ik niet zoveel met wel/geen feest te maken. Als je dat niet bespreekbaar kunt maken, zou je eens goed na moeten denken of dit de baan/het bedrijf is waar jij thuishoort, en waarbij jij je prettig voelt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verplicht kan het niet zijn, al is het natuurlijk gek om niet te komen op een feest waar jij het middelpunt hoort te zijn...

Hoe is de verstandhouding met je werkgever? Je hebt moeite met het beleid zeg je. Alleen op dit vlak? Klinkt alsof er veel meer speelt...
Misschien dat je dat bespreekbaar kunt maken?

Wat betreft het feest. Je kunt aangeven dat dit jou niet aanspreekt en je het niet wilt. 'Desnoods' geef je aan dat je graag wilt dat ze het feestbedrag naar een goed doel overmaken of je laat het feest 'omzetten' naar een lunch met je collega's?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent zeker niet verplicht om te gaan, maar ikzelf zou er wel heengaan, al was het maar een uurtje, daarna heb je ahum, spontaan hoofdpijn, en ga je liever naar huis.

Als je een echt statement wilt maken, over dat beleid waar je het niet mee eens bent, ga je niet. Of het je in dank afgenomen wordt is ten tweede.

En als het beleid echt te erg wordt, doe je er goed aan een andere baan te zoeken, succes:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. Onderga deze kwelling (en wellicht wordt het nog leuk ook). Als het niet voor jou georganiseerd zou zijn, zou je niet perse hoeven gaan. Maar nu wel. Je kunt wel aangeven dat je er moeite mee hebt, en vragen of ze het sober willen houden. Als je het echt niet wilt zijn er altijd mogelijkheden. Want niemand kan je uiteindelijk ' straffen' als je er niet heen zou gaan. Maar probeer het eens van een andere kant te bekijken: men staat stil bij jouw jubileum. Je bent geen nummer, men wil waardering laten blijken. Een feest voor jou ( en anderen), daar KUN je niet afwezig zijn. Ookal is het niet jou ding: denk aan de relatie met je collega's en doe het voor hen. Want wat voor indruk geef je als je simpelweg niet komt?Trek iets moois aan, als je geen partner heb: trommel iemand op om met je mee te gaan. En bedenk: het volgende jubileum is pas over 7,5 jaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
nog iets: kom met een alternatief. Iets wat jou wel iets lijkt. Breng het zo dat men denkt: hee, dat is wel iets!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste instantie moest ik lachen om je vraag. Zoiets als: een verjaardag wordt gevierd zonder de jarige. Je toevoeging dat er nog meer jubilarissen zijn maakt het iets genuanceerder.

Erg leuk van jouw bedrijf dat ze een feestje geven voor jubilarissen die "pas" 12,5 jaar in dienst zijn! Dat doen niet veel bedrijven hoor! Meestal pas bij een dienstverband van 25 jaar. Ze waarderen kennelijk hun medewerkers en laten dit zo merken.

Soms heb je van die verplichtingen in het leven waar je fatsoenshalve niet onderuitkomt. Dit is er zo een.
Ik vind dat je naar dat feest moet gaan, al zie je het eigenlijk niet zitten. Dan maar even doorbijten, maar je hoeft niet perse tot het einde te blijven. Na de toespraken en het cadeau nog een drankje en dan kan je je excuseren.

Dat je het niet eens bent met het beleid van jouw bedrijf staat hier geheel los van. Dat kun je op een ander tijdstip aankaarten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wettelijke verplichtingen en alle andere verplichtingen.

Als je vraagt "moet ik er dan heen" is me niet helemaal duidelijk of je alleen wilt weten of je in overtreding bent als je niet gaat of dat je de mening wilt van anderen over al die andere zaken.

Je bent niet strafbaar of zo als je niet gaat, je krijgt geen boete of andere straf ECHTER....

morele en sociale verplichtingen kunnen ook erg zwaar wegen en aan jou de afweging waar je voor kiest.

Je moet zelf maar een balans opmaken wat de gevolgen zijn als je niet gaat. Ik kan me een voorstellen: gepikeerde chef, teleurgestelde collega's enz. De vraag is wat je erger vindt: jij zelf balen (als je wel gaat) of de gevolgen dragen van een buitenbeentje zijn. Eigen keus, beide is een optie trouwens
12 jaar geleden
Het is wel hoe je er zelf naar kijkt. Je geeft al aan dat je het niet eens bent met het beleid op je werk. Dat kleurt jouw beleving over dingen op je werk, negatief.
Je kunt het ook zo zien dat ze moeite doen om voor jou en je jubilerende collega's een feest te geven ter ere van je dienstjaren.

Wil je er echt niet heen dan hoeft dat natuurlijk niet.
Dan adviseer ik je om met je leidinggevende of personeelszaken te praten en aan te geven dat je geen gebruik wilt maken van dit feest en niet aanwezig zal zijn.

Bedenk wel wat dit met de sfeer op je werk doet. Het wordt er niet beter door.

Jouw visie op het beleid kan helemaal terecht zijn natuurlijk. Wat van belang is, voor je eigen welzijn, is dat je hier iets aan gaat veranderen. Of jouw visie veranderen en accepteren dat de dingen gaan zoals ze gaan. Of je gaat praten over jouw beleving met het beleid en probeert je leidinggevende of andere invloedrijke mensen, hiervan bewust te maken.

Als je dat op een opbouwende manier oppakt heb je nog kans dat er iets verandert. Als je een negatieve insteek neemt en je gaat klagen dan weet je zeker dat het niets oplevert, behalve nog meer negativiteit.

Kun je het niet op een positieve manier (meer) aanpakken, dan zou ik uit gaan kijken naar ander werk.
Dit is niet gezond voor jou en niet voor je bedrijf.
Je wordt betaald om je werk voor hen uit te voeren op een manier die hun en jou het maximale oplevert.
Kun je dat niet dan ontstaat er een onwenselijke situatie voor beide partijen en is het beter om te kijken waar jij wel meer tot je recht komt.
Ook erg belangrijk voor jouw gezondheid. Als je namelijk niets doet aan negatieve energie, gaat het in je lijf en je emoties zitten en dan ben je verder weg van je doelen.

Succes en kom op voor jezelf op een positieve manier!
Wat wil je WEL?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vrouw heeft precies hetzelfde.
Zij heeft binnenkort ook zo'n feestje maar er is in de jaren binnen de groep een hoop veranderd.

De nachtmerrie die ze heeft is dat ze uiteindelijk daar staat bij de blokjes kaas en plakjes worst en dat er niemand komt! Laten we wel wezen: als er iets georganiseerd wordt op het werk zijn er doorgaans weinig mensen enthousiast te krijgen want het is toch nooit goed.
Dit soort initiatieven zijn geen uitzondering.

Bovendien: mensen die vrij zijn komen er niet speciaal voor naar het werk en mensen die werken hebben vaak geen tijd. (afhankelijk van het bedrijf natuurlijk!)

Ze kunnen je niet verplichten, als je er geen zin in heb, hieraan mee te werken!
12 jaar geleden
als je niet gaat, kan dat het beeld, dat je collega's van je hebben veranderen, ze kunnen je arrogant vinden o.i.d , je wordt zeer zeker het onderwerp van gesprek in het bedrijf, ik denk niet dat je op die negatieve belangstelling zit te wachten, dus gaan is de beste optie.