Hoe kan ik dierenarts(assistent) worden?

Ik mag nu een studie gaan kiezen, en ik zou heel graag iets met dieren willen doen, zoals dierenarts. Ik ben dit jaar voor havo geslaagd, alleen heb ik niet het profiel natuur&gezondheid maar economie&maatschappij. Om echt dierenarts te kunnen worden, heb je een universitaire opleiding nodig en ik kan nu hbo gaan doen. Assistent zou een mbo opleiding worden dus zit ik een beetje in een dilemma. Ook heb ik niet de goede vakken en zat er dus over na te denken om vavo te gaan doen, zodat ik de vakken als biologie, die ik dan nodig heb nog zou kunnen volgen. Ik weet alleen niet precies hoe dat allemaal zit en hoe dat werkt. Kan iemand mij hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

het VWO gaan doen, met natuurkunde en gezondheid in je pakket, of de hogere agrarische school HBO
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst zou je kunnen kijken of je er wel tegen kunt! Zelf heb ik Groenhorst gedaan omdat ik richting dieren wilde maar hier heb ik vanaf gezien. Het overlijden van een dier trok ik mij veel te veel aan! Verder kan je naar een dierenarts gaan bij jou in de buurt. Een goede dierenarts/assie zou je graag helpen en hun ervaring met je delen! Ook zou je eens kunnen kijken naar vacatures oid daar staat ook bij wat je nodig hebt. En dan is de keuze aan jou hoe lang jij nog een studie wilt volgen :). Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meerdere opleidingen tot dierartsassistente Ook bij het LOI en het NTI, maar die worden afgeraden.
Met het Havodiploma kun je de opleiding kun je de opleiding in 2 jaar afronden. het is een opleiding op MBO-niveau.
Een baan vinden schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn omdat de markt niet heel groot is. Op onderstaande site lees je er alles over.
Het Groenhorst College in Barneveld geeft de meeste kansen.

http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/27769-hoe-word-ik-dierenartsassistente.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waar je woont, maar in heel Nederland bestaat de mogelijkheid om -met een Havodiploma ongeacht je profiel- in twee jaar het diploma dierenartsassistent te halen. Dat is een twee-jarige MBOopleiding die mensen in het vervolg op MBO-dierverzorging of na Havo als specialisatie kunnen kiezen. Na het behalen van dat niveau 4 diploma kun je dan altijd nog besluiten om verder te leren! Op HBO-niveau zijn er ook hele mooie opleidingen (bijvoorbeeld diergezondheidszorg), en ook de universiteit blijft natuurlijk een optie.
Je kunt na Havo ook rechtstreeks naar het HBO. Als je scheikunde bij EM hebt gevolgd ben je toelaatbaar bij HBO Diergezondheidszorg. Als je geen scheikunde had in je pakket is het soms mogelijk om een inhaalprogramma scheikunde te volgen. Of je haalt via Vavo alsnog een certificaat scheikunde. Er is best van alles mogelijk!
Informeer bij de MBO en HBOopleidingen AOC bij jou in de buurt! Alvast heel veel succes en plezier :-)

http://www.groenonderwijs.nl/portal/15.htm