Iemand tips om langer en beter te slapen na een nachtdienst?

Mijn man komt om 7.00 uur thuis als hij nachtdienst heeft gehad. Tussen 7.30 uur en 8.00 gaat hij dan naar bed, maar hij is dan tussen 12.00 en 13.00 uur wakker maar wel kapot moe, maar kan niet meer slapen. Eerst hielpen melatonine tabletjes nog, maar ook dat middeltje lijkt uitgewerkt. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hier staan wel wat tips http://www.goeievraag.nl/vraag/slapen-nachtdienst.101302
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel melatonine tabletjes neemt hij dan in?
Ik neem aan dat je de melatonine bij de drogist koopt?
jodyenboyke
12 jaar geleden
Melatonine helpt alleen om in te slapen, niet om langer te slapen. De rest van de tips lijken mij het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt,maar het helpt ook voor een goede nachtrust. [eigen ervaring]

Antwoorden (7)

Wat voor mij werkte was na het thuiskomen TV kijken en/of achter de PC kruipen en een beste pot bier.

Nadeel is dat je dan soms moet piesen als je net indut. Dus afhankelijk van de blaas van je man kan je ook voor een goede borrel gaan. Daarna lekker warm douchen en plat.

Maar ging doorgaans pas om 09:00 uur naar bed en sliep dan zeker tot 15:00 uur en zelfs tot 17:00.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min snap ik niet, dus een plusje van mij. Idem hier, toen ik nachtdiensten werkte deed ik ook als ik 's ochtends vroeg thuiskwam of het avond was: achter de pc, glaasje wijn, lekker ff relaxen en bijkomen van het werk, en dan kon ik gemakkelijk 7 uur achter elkaar doorslapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel! Ach ja, er zijn dus zelfs lui hier die minnen op iets wat voor mij werkte...haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wacht altijd tot ik naar het toilet ben geweest alvorens 's ochtends naar bed te gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Werkt bij mij ook het beste..als je een dag dienst hebt gehad ga je ook niet meteen naar bed, dus na mijn nacht dienst ga ik ook eerst een beetje in huis rommelen...
Zoals je in de link in de reactie hierboven kunt lezen, werkt het in zo'n geval goed om de ochtend als avond te beschouwen. Dat wil zeggen: wat tv kijken, lezen of surfen op internet en iets licht verteerbaars eten (boterhammen of eventueel een rest van de vorige avond). Daarbij een flesje bier of een borrel, dan een lekkere warme douche en vervolgens naar bed in een goed verduisterde slaapkamer: goede "nacht"rust verzekerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haai!
Zelf draai ik geregeld nachtdienst...
De dag voordat ik nachtdienst moet draaien ga ik altijd heel laat mijn bed in en slaap ik daarna lang uit (tot ongeveer een uur of 3/4) zodat ik voldoende nachtrust heb gehad en ik al een klein beetje in het nachtritme zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste KaatjeKelly,

ook ik zit in hetzelfde geval als jij, heb reeds van alles geprobeerd om mij aan te passen, dit lukt mij aardig, zo zelfs dat ik nu enkel nog in de weekends aanpassing zoek om mij in het dagritme te plaatsen, in de week zet ik mijn computer aan en soms val ik gewoon in slaap aan deze computer, wanneer ik dan na een 20 tal minuten terug wakker wordt, dan sta ik op en ga in bed, vooraf heb ik dan wel al mijn pyjama aangetrokken, soms is het dan reeds 10 uur in de ochtend, het grote gevaar schuilt echter in het feit dat wanneer je de computer aanzet, je heel vaak niet weet wanneer je'm terug uitzet, zoiets van een steeds verder uitdeinende "verslaving". je zet er best een tijdstip op wanneer je gaat slapen (ook al houd ik mij er niet aan, toch tracht ik het), en ook wanneer je dan terug uit je bed komt, ik sta elke dag op om 16.00 uur en zoals ik reeds aangaf, zijn de weekends voor mij een nationale ramp zijn, en toch lukt het mij wel aardig hoor, de maandagen slaap ik dan lekker lang uit,
er is ook zoiets als verdraagzaamheid en begrip nodig van beide kanten, zo kan de partner die met "ons" samen door het leven gaat daar ofwel een probleem van maken of ook geen enkel probleem mee hebben. wij leven nu eenmaal omgekeerd (ik noem dit een aanvullende verstandhouding, wij werken wanneer jullie slapen en jullie werken als wij slapen, met net hetzelfde aantal uren vrije tijd, jullie vertrekken naar het werk op het ogenblik dat wij thuiskomen, en wanneer jullie thuiskomen, dan zijn wij er om bij manier van spreken de voordeur open te maken.....
zo heb ik het begrepen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk alleen maar 's nachts, 6 dagen in de week (van 10:00 tot 07:00). Wat de anderen hierboven ook al schrijven klopt precies. Je moet alles gewoon omdraaien. Doe dezelfde dingen die je overdag ('s avonds) zou doen, als je overdag hebt gewerkt. Wanneer je naar bed ga, probeer dan het raam van de slaapkamer te verduisteren en doe het raam dicht, zodat je niet teveel licht en geluid naar binnen krijgt.
Als je een oplossing voor de weekenden weet, dan hoor ik dat graag, want dat is nog steeds een ramp bij mij, daar kan ik nooit aan wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal ga je ook niet meteen naar bed als je om 18:00 uur thuis komt van je werk. Je hebt dan helemaal geen ritme meer. Als je nachtdienst hebt gedraaid, kun je beter nog wat dingen gaan doen wat je normaal 's avonds zou doen en dan ca. 4 uur na thuiskomst pas gaan slapen.
Als je om 18:00 uur thuis komt ga je ook niet om 18:30 uur meteen naar bed.
Zoals er al bij diverse reacties staat, je ritme omdraaien.
Deze uitleg stond er alleen nog niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man zit al jarenlang in wisseldiensten en heeft een bepaald systeem aangeleerd.
De eerste nachtdienst slaapt hij voor, dwz dat hij ca 13 uur naar bed gaat en op de normale tijd mee opstaat die ochtend. Hij doet dan een slaapmaskertje voor en oordopjes in, anders is het te licht in onze slaapkamer.
Hij slaapt dan tot aan het avondeten en soms gaat hij na het eten nog even op de bank liggen en valt dan zelfs vaak nog in slaap.
Als hij dan 's ochtends om 7.30 thuiskomt, neemt hij een pilsje en checkt zijn mail, hij praat over alles wat gebeurd is en waar hij verontwaardigd over is of wat hij voor grappigs heeft meegemaakt, van zich af en dumpt het dan bij mij.
Soms bespreken we het en meestal was ik alleen zijn uitlaatventiel, moest hij het gewoon kwijt.
Om ca. 9uur, begint hij echt slaap te krijgen en duikt zijn bed in. Wanneer ik het eten 's avonds op tafel heb staan, maak ik hem wakker en dan is hij weer fit voor de nacht werken. Als de laatste nachtdienst achter de rug is, gaat hij iets vroeger naar bed en komt er ca. 14 uur weer uit, omdat hij anders de eerste nacht thuis niet in slaap komt. Hij is nu de 50 gepasseerd en gek genoeg heeft hij nu meer behoefte aan slaap, dan toen hij jong was. Vandaar dat je vanaf je 55 ste niet meer zoveel nachtdiensten hoeft te draaien.
Dit is wettelijk zo geregeld en ik denk dat het komt omdat het toch een enorme inbreuk op je biologisch systeem heeft. Hoe ouder je wordt, hoe meer het merkbaar is.
amc