Nee, zeker niet standaard. .
Je hebt bij een achturige werkdag wel recht op pauzes, maar die worden bij lange na niet altijd doorbetaald, zeker niet in het winkel-segment.

Ik heb in heel wat winkels gewerkt vroeger, en dat wqas altijd 2 uur werken, 30 minuten koffie (eigen tijd), 2 uur werken, uur lunchpauze (eigen tijd) twee uur werken, 30 minuten pauze (Eigen tijd) en twee uur werken.
Van 8 tot 6 onder de pannen, en toch maar 8 uur gewerkt. Helaas. Maar dan was de pauze ook wel ECHT je eigen tijd.

Erger vond ik dat bij de Aldi. Daar waren de pauzes wel degelijk je eigen tijd (financieel), maar je mocht het pand niet verlaten, want in de pauze was er altijd wel iets te doen als flessen aannemen.

Anderzijds zijn er ook bedrijven waar in elk geval de koffiepauzes onder werktijd vallen (al drink je dan ook vaak koffie aan je bureau) of zelfs alle extra pauzes worden doorbetaald. Bij de belastingdienst achter de computer bijvoorbeeld, heb je elk uur ook nog eens tien minuten doorbetaalde pauze. Best wel lekker....

Maar je mag er dus nooit van uitgaan. Koffiepauzes worden heel soms wel doorbetaald, maar lunchpauzes eigenlijk nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danku
ronron1212
12 jaar geleden
Pauze is altijd in je eigen tijd. 8 uur werken minimaal halfuur pauze eigen rekening
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op kantoor bij de overheid is het -bij ons- helemaal geen pauze. Snel een bak koffie tussen de werkzaamheden door en dan een half uur lunchpauze, waar ik vaak ook nog gewoon door ga!
ronron1212
12 jaar geleden
Je werkgever laat je niet doorwerken in je halfuur pauze dat doe je zelf. Deze pauze is niet voor niets ingesteld je hebt er recht op dus neem hem ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aag: dat is niet normaal, ook niet bij de overheid.
Je moet maar eens goed kijken hoeveel uren je werkt en hoeveel uren je uitbetaald krijgt.
Het is wel degelijk de bedoeling dat daar een half uur echte - onbetaalde - pauze bij zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo, wij hebben ook een half uur onbetaalde lunchpauze. Als ik wil kan ik naar buiten of anders maar vaak doe ik dat zelf niet. Daar ben ik waarschijnlijk niet goed mee bezig maar ja...
nee, alleen je gewerkte uren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat verschilt per werkgever. als je doorbetaald krygt telt de pauze wel mee anders meestal niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je werk 8 uur per dag, dan krijg je een Kwatier van de baas en een half uur op eigen rekening bij ons in de zorg dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk gemiddeld 10 uur per dag. Volgens de rijtijdenwet ben ik verplicht om minimaal 1 x 15 minuten en 1 x 30 minuten pauze te houden. Mijn baas trekt standaard 30 minuten pauze af van mijn totaalgewerkte uren (per dag), de 15 minuten krijg ik "cadeau", alhoewel het regelmatig voorkomt dat ik die 15 minuten i.v.m. tijdgebrek niet "neem". Schrijf ik op mijn urenstaat: totaal gewerkte uren: 10, dan krijg ik er uiteindelijk maar 9,5 betaald. Met deze uren en pauzes sjoemelen (wat veel wordt gedaan in de transportwereld), kan je duur komen te staan: boetes van duizenden euro's vanwege het overtreden van de rijtijdenwet worden regelmatig uitgeschreven, voor eigen rekening, dus dat doe je geen 2de keer, dan heb je al die uren voor niets gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan mogelijk aan de slag bij koeriersbedrijfje als internationaal chauffeur. Eigenaar zei tijdens gesprek ook al dat er niet zo wordt gelet op de rijtijdenwet (Hij houdt er geen rekening mee). Maar hoe ga je daar als chauffeur mee om? Wie draagt de verantwoordelijkheid (Boete?)? En kun je ermee wegkomen dat je 'baas' wilde dat je je niet aan de rijtijdenwet hield?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rijtijdenwet is er ter bescherming van de chauffeur (om te voorkomen dat er onverantwoord lang achter elkaar doorgewerkt wordt). Je vertelt er niet bij of je met of zonder tachograaf rijdt, met rijbewijs B of C. Rij je zonder tachograaf (dus geen vrachtwagen), dan zal het moeilijk te controleren zijn of je te lang achter elkaar doorrijdt. Rij je met tachograaf (en chauffeurskaart), dan ben je wel te controleren. Je komt er niet mee weg dat je baas wil dat je je niet aan de wet houdt. Jouw baas dient zich ook aan de wet te houden. Verantwoordelijk voor de boetes ben je zelf, jij bent immers degene die zich niet aan de rijtijden houdt. Kijk hier heel erg mee uit: in Nederland zijn de boetes bij overtreding al niet flauw, in het buitenland (Belgie, Duitsland, Frankrijk etc.), wordt je zonder pardon aan de kant gezet, krijg je een rijverbod en kunnen de boetes (al naar gelang de zwaarte van de overtreding) torenhoog zijn ( van 35 tot 4400 euro!) en vaak ter plekke te voldoen. Digitale tachografen zijn tot weken terug uit te lezen (dus dan komt er ook boven water wanneer, hoe laat en hoe lang je pauze gehouden hebt).
Wij krijgen bij de overheid geen koffie pauze. Ja even snel achter je bureau een bak koffie. Lunchpauze is gewoon eigen tijd en vaak ga ik dan ook nog door.