Mag je ontslagen worden omdat je je ziekmeldde (zie uitleg)???

Ik werd wisselende tijden. Ik had dinsdag avond gewerkt, terwijl ik heel erg misselijk was, hoofdpijn had en gelukkig nog net niet moest overgeven. Gisteren (vrijdag) had ik dit weer tijdens het werken. Vannacht heb ik 2 of 3 keer overgegeven en de misselijkheid en beroerdheid was alleen maar erger. Ik moest om 7 uur beginnen, en ik begon om half 7 met bellen. Uiteindelijk kreeg ik iets over 7 iemand aan de telefoon. Ze zei dat ik wel erg laat was met afbellen, en dat ze mensen nodig hadden dus ik MOEST komen. Ik had geen zin om al overgevend klanten aan te spreken, of met een griep aan verse producten te zitten, dus ik zei dat ik me ziek meld en daarbij bleef. De persoon die ik aan de telefoon had is gewoon een collega, niet veel ouder dan ik. Ze zei dat ze het helemaal had gehad met mij omdat ik nu niet wilde werken (omdat ik ziek was en de hele nacht wakker heb gelegen) en omdat ik de dag ervoor (vrijdag) het niet trok om dozen van 20 a 30 kg boven mijn hoofd te tillen om vervolgens op een klein plankje te zetten..Ze zei dat ze zou zorgen dat de filiaalmanager mij zou bellen hierover, want ze as het spuugzat.
Voor dit voorval, mag ik dan ontslagen worden?? Of sta ik in mijn recht omdat ik me zelf ziek heb gemeld?

Toegevoegd na 27 seconden:
werd* is werk*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, natuurlijk mag je daarom niet ontslagen worden.

Ik zou naar de filiaalmanager stappen om een klacht in te dienen over die collega: zij neemt een half uur lang de telefoon niet op en is daarmee slecht bereikbaar. En zij spoort je aan om producten, klanten en collega's te besmetten met een haar onbekend virus. Met beide zaken brengt zij de bedrijfsvoering in gevaar.

Anders de volgende keer gewoon gaan en ongegeneerd over haar heen kotsen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, top! Dankjewel ;)

Andere antwoorden (9)

Nee, dat mag echt niet zomaar.
Ziek melden moet gewoon kunnen, tenzij jij je elke week ziek meldt, dan is het een ander verhaal.
Maar nu is het heel logisch dat je afgebeld hebt, misschien inderdaad wel wat laat , maar ja, dat loopt soms zo.
Ik zou me er niet te druk om maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, hartstikke bedankt!! Ik wil heel graag blijven werken, maar ik wens gewoon niet zo afgesnauwd te worden door ''gewoon'' een collega. Dankuwel! Nu kan ik in rust uitzieken :)
Nee ze mogen je daarom zeker niet ontslaan ik snap wel dat die collega het vervelend vond dat je je pas na 7 uur ziek melde maar als je al vanaf half zeven aan het bellen was kan jij er ook niets aan doen.
Ik denk dat die collega na wat na denken ook wel weet dat hij/zij te fel heeft gereageerd dus ik denk dat het wel losloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou even mooi worden dat een collega dat allemaal zou gaan regelen via de filiaalmanager , ziek is ziek en het is niet jouw schuld dat jij niemand te pakken kreeg vanaf 06.30 .
Ik zou dit als ik jou was gewoon is bespreken met je filiaalmanager en ook over de houding van je collega , want hij hoort alleen haar verhaal maar jij hebt ook zeker je recht om jouw verhaal te vertellen dus ik zou gewoon een gesprek aanvragen met de manager
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovengemoede reacties wil ik me graag bij aansluiten, ook al zeg ik wel het zelfde misschien geeft u dat het gevoel van meer zekerheid.
Het is natuurlijk onzin dat voor een ziekmelding je ontslagen kan worden, gebeurd dit vaak dan kan ik het me een beetje voorstellen,
Ïk verwacht dat u college het gewoon niet fijn vind dat u zo laat belt, maar aangezien u al om half zeven geprobeerd hebt te bellen is het dus niet een fout van u kant.
En als het maar gewoon een werknemer op de werkvloer is kan diegene heus niet naar u filiaalmanager lopen en zeggen ontsla haar maar.
En voor de rest als u nog vakantie moet krijgen, nog even werken en dan rustig aan doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze mogen je om die reden nooit ontslaan, en niemand kan jou dwingen om daardoor te MOETEN komen, want ziek is ziek. En dan erbij; je mag geen dozen tillen die zo zwaar zijn als jij beschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maximale gewicht in een gunstige situatie is 23 kg. http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/lichblst/lift.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar om dat gewicht boven je hoofd te tillen, lijkt mij geen gunstige situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom schreef ik er ook bij;in gunstige situatie. ;-) Bij de link die ik plaatste kun je uitrekenen hoe en wat het precies is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel ;) Ik weet niet precies hoeveel de dozen wogen, maar ik zal er sowieso op letten :)
je mag niet ontslagen worden omdat je je ziek bent en moeilijk kan werken behalve als je je heel vaak amelt dan mag het wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je vaak afmeld, zijn ze niet blij, maar je mag niet ontslagen worden. Tenzij je contract afloopt. Daarom -1
Kan alleen op aanvraag via een bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben jouw ziekte niet laten controleren door een bedrijfsarts inderdaad, dus jouw ziekmelding geldt gewoon.
En ik sluit me graag bij bovenstaande mensen aan dat die collega van jou zich daar helemaal niet mee hoort te bemoeien.
Om dit voor eens en altijd netjes af te sluiten zou ik als je weer terug op je werk bent een gesprek aan vragen met die collega en de filiaalmanager. Want de relaties lijken me nu enigzins verstoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook ! zal ik zeker doen dankjewel!
Je mag niet ontslagen worden wegens ziekte.
Een collega kan je niet ontslaan tenzij zij jouw leidinggevende is.
Ze kan natuurlijk wel tegen jouw leidinggevende zeggen dat je je ziekmeldde en dat je die dozen niet kon tillen en dat dat allemaal vrij vervelend is.
Zolang je werk niet alleen uit dozen tillen bestaat, is dat nog steeds geen reden voor ontslag.
Maar de praktijk leert dat het soms anders gaat, bijvoorbeeld als je uitzendkracht bent, in je proeftijd zit, een tijdelijk contract hebt. ook dan mag het niet, maar gebeurt het wel (zelf helaas ervaring mee).

Als je filiaalmanager je belt, gewoon uitleggen dat je ziek was, dat je je ziek meldt omdat je niet kunt werken en dat dat losstaat van of er mensen nodig zijn op het werk - want dat verandert niets aan jouw ziekzijn. Sterker: als je dan toch maar wel gaat werken, dan toon je aan dat je eigenlijk niet zo ziek was- dus misschien moet die manager eens gaan praten met je collega...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor alle advies en antwoorden !! :D