Zijn de opleidingen Sociaal Pedagogisch Werk niveau 4 en Verpleegkundige niveau 4 vergelijkbaar met elkaar qua functie?

Of is de een toch ''hoger'' in functie dan de ander? Welke opleiding is het meest ''breed'' (dat je op verschillende plekken kan werken), en wanneer past SPW het best bij je en wanneer past verpleegkunde het best bij je?

Enne: in welke functie verdien je meer??
(ongeacht onregelmatigheidstoeslag)

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ze zijn niet het zelfde, maar het een is niet echt hoger in functie dan het ander...Het is gewoon allebei iets anders.

Bij SPW breed (soms moet je 1 richting kiezen van de school) wordt je opgeleid voor de kinderopvang, onderwijsassistent (in het basisonderwijs), jeugdzorg, activiteitenbegeleiding gehandicaptenzorg en woonbegeleiding voor de gehandicaptenzorg. Heel divers dus, het laatste jaar kies je een uitstroomprofiel.

Als verpleegkundige wordt je opgeleid tot het daadwerkelijk verplegen van mensen, waar dan ook. Je leert onder andere medicijnen toe te dienen, mensen te prikken (zowel bloed afnamen als iets toe dienen), mensen met een bepaalde ziekte te verzorgen etc.

Je gaat als verpleegkundige niet op een kinderdagverblijf werken, en als SPW'er niet op een Eerste Hulp van het ziekenhuis. Het is echt heel verschillend. Maar als je hun overlappende sector neemt, de gehandicaptenzorg, waar ze dus allebei in rond lopen, dan kun je het zo bekijken: Een SPW-er doet activiteiten met de patiënten/cliënten zoals bijvoorbeeld op een houtwerkplaats mooie dingen maken van hout, of organiseert een spel etc (afhankelijk van de doelgroep). De verpleegkundige zorgt op zijn/haar beurt dat deze zelfde patiënt op tijd zijn medicijnen krijgt toegediend, dat hij in en uit de rolstoel wordt geholpen....

Verpleegkunde is dus meer de 'verzorgende' kant dan SPW. Ik hoop dat je zo snapt wat ik bedoel...Anders hoor ik het graag :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De verpleegkunde opleiding is breder. Je kan zowel in de geestelijke gezondheidszorg als in de algemene (ziekenhuis) zorg werken.
Als je meer richting het medische wil, en staat verpleegtechnisch handelingen je aan, dan kan je kiezen voor de verpleegkunde opleiding. Wil je meer richting begeleiding, kinderen enz, dan kan je het beste kiezen voor SPW.
Beiden kunnen bijvoorbeeld wel werken als begeleider in een instelling voor verstandelijk beperkten/ GGZ, maar een SWP-er kan niet op een ziekenzaal staan.
Wat betreft de salaris weet ik zo eigenlijk niet. Je moet vooral kiezen waar je voorkeur naar uit gaat en waar je het meest plezier in zal hebben.