Hoe kun je in een sollicitatiebrief duidelijk maken dat je echt heel hard werkt?

Ik ben iemand die graag pauzes opoffert, overwerkt zonder extra loon, om zijn werk af te maken. Ik voel me anders als een failure, gefaald omdat ik weer niet heb gedaan wat ik mezelf althans beloofde. Als ik werk vind wat ik echt heel leuk vind (zoals bijvoorbeeld boekhouden, 3 hele boekjaren, duizenden facturen) dan, moet ik het afmaken, zonder pauzes want anders raak ik de concentratie kwijt. Dit werk is dan ook meestal ook erg gedetailleerd. Zeker als er muziek is wat ik erg mooi vind op de achtergrond draait. Dan, kan ik gewoon niet stoppen. En als mijn werk niet af is in 1 dag, niet perfect, houd t me zelfs nachten wakker.

Ben tevens ook iemand die graag, alles zo ingewikkeld maakt, dat men soms zelfs, moet afvragen wat ik in hemelsnaam gedaan heb.

Doe ook vaak werk wat men eigenlijk ziet als overbodig, het extreem gedetailleerd maken van iets.

Maar, hoe vertel je zoiets dat men je erop aanneemt voor tenminste een sollicitatiegesprek? en, is dit eigenlijk wel positief om te vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (10)

Ik zou je als werkgever graag willen hebben! ;-)

Je vraagt in de laatste zin van je toelichting of het nou wel allemaal zo positief is. Ik denk van wel, alleen zul je het niet al te mooi moeten maken. Een werkgever vindt dit allemaal prachtig, maar als je vertelt dat je "nachten wakker ligt, als je iets niet af hebt", dan krabt hij zich wel achter de oren. Want hij heeft niets aan werknemers die nachten wakker liggen, om de doodeenvoudige reden, dat ze dan niet uitgerust op hun werk verschijnen.

Je vraagt hoe je je mentaliteit het beste kunt overbrengen in een brief of gesprek. Ik denk dat de zin "ik heb geen 9 tot 5 mentaliteit" precies weergeeft, wat je houding is t.o.v. je werk.

Vertel of schrijf verder gewoon wat je hier schrijft, maar overdrijf het vooral niet. Een toekomstige werkgever moet niet de indruk krijgen (terecht of onterecht) dat je je zo op je werkt stort, dat je geen sociaal leven meer overhoudt. En als je vertelt dat je zo op details let, vertel dan ook, dat je ook de grote lijn goed in de gaten houdt, en overzicht hebt over wat je doet. Laat maar weg, dat je het allemaal graag zo ingewikkeld maakt. Want daar zit niemand op te wachten. Iets ingewikkeld maken dat simpel is, is altijd een beetje onzin, en is zonde van de tijd.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zoals je hier neerschrijft ervaar ik het niet als positief. Ik lees vooral dwangmatigheid en ongezond perfectionisme. Hard werken is geen slechte eigenschap, maar het moet wel functioneel zijn voor je werkgever. En gezond voor jezelf. En dat is het niet als je er 's nachts wakker van ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Vond ik zelf ook zo klinken.
Dat je graag een dag mee wil lopen om te laten zien dat je graag aan de slag wilt en je enthousiasme wilt overbrengen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Vertellen dat je geen 9-5 mentaliteit hebt ok, maar zeggen dat je al je pauzes graag overslaat... Ik als werkgever zou dan bang zijn dat je door blijft werken omdat je je werk niet afkrijgt, dus niet geschikt bent voor de baan. Maar sollicitatiebrieven zijn altijd moeilijk wat dat betreft, voel maar eens aan wat de nieuwe baas wilt, een vorge beantwoorder zei al dat die graag zo'n werknemer zou hebben.
Succes met solliciteren
anneliez
12 jaar geleden
Lijkt natuurlijk dwangmatig je houding, dit is niet goed in een sollicitatie .. Ik zou zowel in de brief als bij een gesprek dit nooit zeggen.. Wel kun je aangeven dat je best bereid bent om over te werken als iets af moet en je geen 9 tot 5 mentaliteit hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar net hoe je het brengt. Je positieve kanten: hard werken, secuur, hart voor de zaak hebben, dingen af willen maken, kunnen ook je valkuilen zijn: dwangmatigheid, uitsloverigheid, slecht kunnen samenwerken etc. Als je een baan wilt en je denkt dat je best zou kunnen aarden bij het bedrijf waar je solliciteert is er niets op tegen om de positieve kanten van je eigenschappen te benadrukken. Echter, als ik je verhaal lees dan heb je wel last van een zekere geobsedeerdheid. Uiteindelijk is regelmatig wakker liggen niet goed voor je gezondheid, niet goed voor je werk en dus ook niet goed voor je werkgever. Kijk toch eens hoe je een balans tussen werken en ontspanning kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind jouw werkinstelling wel goed, maar wel wat overdreven. Sommige werkgevers zullen daar blij mee zijn, maar of dit met directe collega's goed zal werken kun je je afvragen.

Om aan te geven dat je altijd bereid bent tot extra werk kun je (naast het aangeven dat je geen 9-5 mentaliteit hebt zoals hierboven is gezegd) het volgende in je brief zetten:
"Een goede eigenschap van mij is dat ik erg flexibel ben. Ik ben altijd bereid tot het werken van extra uren, waar en wanneer nodig.".

In je C.V. kun je het dan bij je sterke eigenschappen zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hoe gek het ook klinkt, dat is niet per se positief om te vertellen. Iemand die namelijk ZO hard werkt, loopt niet alleen en gigantisch risico om op te branden en in de ziektewet te belanden (wat erg duur is voor de baas), je maakt je ook niet bepaald populair bij je collega's, zelfs als die niet de kantjes er aflopen. Daar hebben ze op kantoor een paar hele minder fraaie benamingen voor, waarvan 'uitslover' nog zo ongeveer de meest vriendelijke is.

Daarbij zeg je zelf al dat je ook een hoop overbodig werk doet, zodat het je productiviteit dus niet verhoogt, maar wel je werkdruk.

Natuurlijk is het prima om wat extra inzet of initiatief te tonen, en tijdens een gesprek mag je daar best gewag van maken, maar dik het beslist niet teveel aan ; bescheidenheid siert de mens, maar maat houden is ook (ook voor jezelf) heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een sollicitatie hoef je niet te bewijzen dat je graag de beste bent in een team en er alles aan doet om dat te bewijzen al moet je er lichamelijk helemaal aan bezwijken.

In een sollicitatiebrief horen de standaard gegevens vermeld te worden, je kan er je ervaring van je vorige werkgever in kwijt (niet dat je zo veel hebt overgewerkt dat je bij thuiskomst zonder eten naar bed bent gegaan uit oververmoeidheid en dat je compleet bent uitgehongerd omdat je pauzes overslaat en thuis ook niet meer eet) zoals wat je functie daar was en wat voor werk je hebt gedaan, je kan er tevens in kwijt naar wat voor functie je daar solliciteerd en wat jou zo aanspreekt in dat bedrijf. Tevens is altijd een CV gewenst waar tevens je persoonlijke gegevens met werk en opleidingen in vermeld staan en daar kan je eventueel wat positieve en negatieve eigenschappen in kwijt waar je dus je negatieve kanten kan compenseren met je positieve.
Wat jij hier opschrijft zou ik echter maar niet vermelden, een baas heeft liever iemand die 3 facturen minder per dag verwerkt maar er wel elke dag is dan iemand die alles afmaakt en voor niets werkt een uurtje per dag maar over 1,5 jaar voor een jaar of 2 de ziektewet in gaat omdat die overspannen is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je schetst, lijkt mij jouw zelfbeeld over je werk. Verder heb je het over solliciteren. Wil je weg of moet je weg?
Op een of andere manier, denk ik, ontbreekt een onderdeel van het verhaal.
Ga dat eens na. Vraag aan je (ex-)collega's hoe ze werkelijk over je denken. Doe dat ook bij je vrienden.

Ik zie dingen staan als 'extreem gedetailleerd' en 'zo ingewikkeld', het kan zo maar zijn, dat er geen wegwijs te maken is uit jouw werk, dat het chaotisch is. Dat is voor een werkgever natuurlijk niet aanvaardbaar. Hoe komt het zover? Hoe was het overleg over de specificaties met het werk? Hoe zijn je sociale vaardigheden.
Dit soort vragen zijn goed om eens te stellen. Wees eerlijk, en dan komt het weer goed.