Is het mogelijk om een ondernemingsraad te wraken?

Ik ben heel boos op de OR.

De OR van mijn bedrijf doet niets met enkele goede ideeen binnen het bedrijf. Is het daarom mogelijk om een wrakingsverzoek in te dienen zodat er een nieuwe OR komt, die wel naar zijn leden luistert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De Or kan je niet wraken. Maar goeie ideeen wat bedoel je daarmee. de OR is geen uitvoeringsorgaan. Daarvoor moet je bij het management zijn. Bedrijfsvoering hoort daar thuis.
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
De OR heeft het initiatiefrecht, WOR artikel 25, waarmee goede ideeen op een formele wijze kunnen worden gepresenteerd en waar de directie gemotiveerd op dient te reageren. Dus de OR heeft wel enige invloed als het gaat om nieuwe ideeen.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja maar het management beslist.

Andere antwoorden (3)

De WOR (Wet op de Ondernemingsraden) biedt hiertoe geen mogelijkheden.
De leden zijn gekozen door het personeel, blijkbaar heeft het personeel daarbij een verkeerde inschatting gemaakt.
Het is wel mogelijk dat door de OR zelf een individueel lid wordt geschorst vanwege slecht functioneren.
itsme
12 jaar geleden
Nee, daar biedt de wet geen mogelijkheid toe. Het enige wat je kunt doen is je bij de volgende verkiezingen kandidaat te stellen om op die manier de zaak te gaan veranderen. Trouwens: een OR is geen orgaan met leden, behalve dan de mensen in de OR zelf.
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
De onderneming heeft inderdaad geen leden, maar medewerkers. Die medewerkers kiezen een Ondernemingsraad, en deze OR heeft dan een aantal leden (afhankelijk van de grootte van het bedrijf). De OR behartigt de belangen van het bedrijf vanuit het perspectief van de medewerkers. Er staat dus inderdaad geen vereniging met leden achter.
Iedere organisatie is weer anders en dus iedere or is weer anders. Sommige or's zijn actief en sommige luisteren alleen maar naar de directie en hebben zelf verder geen initiatief.

Je moet begrijpen dat een or bestaat uit medewerkers. De helft weet niet eens waar ze aan beginnen en wat ze moeten /kunnen doen met een or. Als jij goeie ideeen denkt te hebben bespreek deze dan met je leidinggevende, collega's een sympathisant or lid. Vaak als je meer mensen achter je weet te scharen heeft het een kans van slagen.

Zoek na in de or statuten wanneer er een volgende verkiezing komt en kijk of je jezelf op de kaart kan zetten in het bedrijf. Succes!