Wie kan me wat tips geven voor het werken achter de kassa?

Toegevoegd na 25 minuten:
over terug tellen enzo..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.3K

Antwoorden (6)

* Wees altijd vriendelijk
* Laat je niet afleiden
* Leg het geld van de klant op (bijvoorbeeld) de kassalade
* Tel altijd het geld wat je geeft, terug in de hand van de klant

Maar heb en hou vooral plezier in je werk, dan komt de rest vanzelf. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oefen van te voren met rekenen zodat je minder fouten maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga tijdens het helpen van een klant niet zitten kletsen met je collega...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-zorg altijd voor een flesje drinken, want door het praten tegen klanten heb je snel erg dorst of een droge mond. - probeer altijd te lachen en laat de klant merken dat je diegene ziet staan. - vraag altijd of de klant alles gehaald heeft wat hij nodig heeft. - blijf altijd in de buurt van je kassa. - als je iets niet weet altijd aan een medecollega vragen en nooit zelf beslissen wat je zou kunnen doen. -laat nooit iemand anders achter je kassa draaien i.v.m mogelijke kasverschil jij bent de verantwoordelijke van jou kassa. - houd je kassa schoon en netjes dat staat netter. - er kan altijd een zogenaamde secret shopper langs je kassa komen die net doet of hij/zij een klant is maar eigenlijk een soort “jury“ is die jou beoordeelt, wees dus altijd een perfecte cassiere tegen iedere klant. succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je aleens heb terug geteld?

Zo niet.. dan kan ik het wel even uitleggen..
Als een klant 30,45 moet afrekenen en de klant geeft een briefje van 50,00 met 0,45 eurocent (want dan is het makkelijker terug geven) gaat dit als volgt:

- Reken eerst wat je extra krijgt van het oorspronkelijke bedrag af. 30,45-0,45=30 euro.

- Je houdt 30 euro als resterende bedrag over wat de klant nog moet betalen.

- Als volgt reken je vanaf het bedrag wat de klant nog moet betalen( 30 euro) naar het bedrag toe wat de klant heeft gegeven( in dit geval de 50 euro).

- Dan krijg je.. dat je vanaf 30 telt naar 50.. dus geef je 20 euro terug want dat maakt samen weer 50!

Dit was een voorbeeld hoe ik het altijd doe.. maar het kan natuurlijk ook op een andere manier, het is maar net wat jij het fijnste vindt.

Verder kan ik vertellen dat je vriendelijk moet zijn tegen je klanten, begroet ze met goeie morgen of goeie middag etc...

Vaak vinden klanten het ook erg leuk als je zomaar wat vraagt over het weer hoe het buiten is, of geef je een advies of tip over een bepaald product.
Klanten vinden het erg leuk als ze worden benaderd, natuurlijk wel op een positieve manier.

Sommige klanten kunnen hier niet tegen! Je heb gauw genoeg door tegen wie je het beter wel en niet kan zeggen. ;)

Zijn er extra aanbiedingen of airmiles of weet ik veel wat voor spaaracties, vraag altijd aan de klant of die dit spaart. Er komen vaak klanten terug die dan zeggen.. ojaa ik ben me airmiles pas vergeten..en dan is het te LAAT..

Dus zorg ervoor dat je dit soort acties altijd vermeld, aangezien ook veel werknemers dit vergeten of niet doen ben jij al een plusje in de ogen van de klant ;)

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Geld teruggeven is voor de jonge, nieuwe caissieres nogal eens een probleem. Vaak geven ze terug aan de hand van wat de kassa aangeeft dat ze terug moeten geven en tellen ze niet meer verder vanaf het bedrag dat je moet betalen. Ik vind dat alle caissieres het op de 'oude' manier moeten doen.
Dus als je €5,25 moet betalen en je geeft €10,-. Dan geef je eerst een 5 cent stuk en zegt: €5,30. Dan geeft je 20 cent en zegt: €5,50, vervolgens geeft je 50 cent en zegt: €6,- en dan geeft je twee muntjes van 2 euro en zegt: met 4 is €10,-.
Als je moeite hebt met dit systeem van teruggeven, vraag dan aan een oudere collega om samen eens te oefenen, of oefen het thuis.
Geeft niet alle munten tegelijk en zeg: en €4,75 terug.
Gelukkig zullen veel mensen pinnen en hoef je niets terug te geven...
Verder alle tips die de anderen al hebben gegeven: wees vriendelijk, ben er voor je klanten en babbel met je collega's in de pauzes en voor en na het werk. Lach en heb plezier in je werk. Dat bepaal je zelf.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, altijd terugtellen! Ik vind het altijd enorm irritant als ik gewoon een bergje geld in mijn handen geduwd krijg en dan zelf mag gaan natellen of het klopt. Zelf heb ik een paar weken in een kaaswinkel gewerkt waar we de retourbedragfunctie van de kassa überhaupt niet gebruikten. Wat we dan deden: het briefje dat de klant gaf op (dus niet in) de la leggen zodat je niet vergeet van hoeveel je teruggeeft. Dan eerst doortellen bij het pakken (je pakt het wisselgeld van klein naar groot), dan dortellen in de hand van de klant. Door de dubbelcheck klopt het altijd, en omdat jhe het briefje op de la laat liggen tot je klaar bent kun je niet voor de gek gehouden worden met de truc "maar ik gaf een briefje van 50". Geloof me, die oplichters bestaan, en als het druk is kun je er ook echt in trappen, al denk je nu dan niet.