Hoe ver van te voren vakantiedagen doorgeven aan werkgever?

Ik heb wat gedoe met mijn werkgever omdat hij vindt dat ik enkele vakantiedagen te laat heb doorgegeven (twee weken van te voren) en wil me daarom geen vrij geven. Is ergens wettelijk geregeld dat je dit een bepaald aantal dagen/weken voor de daadwerkelijke vakantiedagen moet doorgeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.1K

Het beste antwoord

Dat verschilt erg per bedrijf en CAO.

Soms staat het in je contract, maar meestal in het huishoudelijk reglement van het bedrijf. Zeker wanneer je in de zomer op vakantie is het zaak dit zo vroeg mogelijk aan te vragen.

Vaak word er ook gehanteerd wie het eerst komt wie het eerst maalt, wel zo eerlijk ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je vakantie aanvraagt is 5 dagen van te voren voldoende. En als je na twee dagen niets hoort kun je ervan uit gaan dat deze goed gekeurd zijn. Maar wat let het om zelf even te reageren als de vakantiedag doorgaat.Maar kijk ook in de cao wat er daar van instaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de meeste bedrijven die niet dicht gaan in de vakantie wordt dat al in jan.febr. vast gezet. Maar de tussentijdse vakantie is meestal 2 weken van te voren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi dat ligt helemaal aan jouw baas /werkgever .
Mijn werkgever doet er niet moeilijk over Het ligt er aan ook wat voor werk je doet Ik kan mij zo voorstellen
dat als je in een niet groot bedrijf werkt met weinig collegas dat je het eerder moet doorgeven .
12 jaar geleden
Je meldt niet in welke sector je werkt, maar bij alle werkgevers die ik heb gehad moest de grote vakantie voor 1 februari worden ingedient.
Kleine vakanties konden wel op wat kortere termijn, maar alleen als het geen problemen gaf voor de werkgever.
Als jouw werkgever in de problemen komt door jouw vakantie mag hij weigeren.
Immers: vakantiedagen zijn altijd in overleg. Dus nee heb je en ja kun je krijgen.