Hoeveel ruimte (in euro's) is er gemiddeld in een salaris onderhandeling?

Bijvoorbeeld: werkgever bied 2000 en jij wil 3000 bruto). Wat is een redelijke marge waarin onderhandelen mogelijk is? Als de werkgever 2000 biedt, kun je dan nog redelijk discussiëren over een salaris van 3000? Of tot max 2200? In dit geval over een WO bedrijfskundige functie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (5)

een paar tips:
- laat zien dat je serieus en zelfverzekerd bent bij je bod, als je zo zit van ''ja.. liever 2500 of zoiets...'' dan maakt dat ook geen indruk op je baas;
- begin hoog, en daarna een beetje bij beetje te dalen tot een acceptabele bod voor beiden;
- en als laatste, als je net met een baan begint, verwacht dan niet dat je salaris gelijk torenhoog is, het echte geld komt pas na een paar jaar!

hopelijk verdien je nu een paarhonderd euro's per maand extra XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Exacte bedragen kan ik niet noemen.
Hangt af van leeftijd, ervaring en welk bedrijf je solliciteert.

Als ik jou was zou ik de diverse salariswijzers op het internet eens raadplegen.
Daar kan je alle gegevens op invullen die van toepassing zijn op jou, je functie en opleiding en het bedrijfsprofiel.

Daar komt dan een gemiddeld salaris uit welke op jou van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderhandelen is altijd moeilijk maar als je standvastig bent en overtuigend overkomt dan kan je ver komen! Ik denk dat een verschil van 1000 euro een beetje een te groot verschil is om op het hoogste bedrag uit te komen. Probeer anders uit te vinden wat de schaal vd functie is waar binnen je begint en wat de doorgroei mogelijkheden zijn. Wellicht dat je met verschillende trainingen of ervaringen intern kan doorgroeien naar het gewenste salaris. Overleg dit ook met de werkgever. Je hebt ambitie en dat is altijd goed!

Zet altijd hoog in en kijk wat redelijk is om te zakken. Probeer een middenweg te vinden voor de werkgever en jezelf. Als je weet vanuit de vacature dat de functie geschaald is op 2000 euro dan is het niet handig dat jij een salaris van 3000 verwacht. Als de werkgever je echt wil dan zal hij wel met iets meer komen maar niet meer dan 2250 bijvoorbeeld.

Als het DE baan is dan zou ik niet te ver gaan in je stelligheid qua salaris. Je kan dan het beste een beetje water bij de wijn doen. Een leuke baan is veel meer waard dan veel geld en geen leuke baan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil tussen 2000 en 3000 euro per maand is wel érg groot; té groot zou ik zeggen. Het lukt je denk ik niet om dat eruit te slepen, want wat moet jij dan als openingszet voor de salarisonderhandelingen vragen; 3500? Je zal met wat minder genoegen moeten nemen. Begin bv met 2700 te vragen en probeer bij 2300 uit te komen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe valt alles te onderhandelen, mits jij kunt aangeven en aantonen waarom jij denkt een bepaald bedrag waard te kunnen zijn. 15% is vaak de norm. Als de werkgever echter door jou aantoonbaar meer resultaat/omzet behaalt, is grotere verhoging billijken. Echter verstandiger is om een termijn overeen te komen - mocht jij na een bepaalde periode verwachtingen overtroffen te hebben, dat je dan graag je wensen ingewilligd zou willen zien. Het gevaar van een grote verhoging a priori is dat er wel met argusogen naar je gekeken wordt. Men zal eerder naar vervanging uitkijken als blijkt dat je de verhoging niet waard bent.