Het eerste jaar van de opleiding, de Initial Training, vindt plaats in het verkeersleidingscentrum van LVNL op Schiphol-Oost. Na deze periode volgt de Advanced Training. Dit onderdeel van de opleiding kan plaatsvinden op verschillende locaties: in het hoofdgebouw van LVNL op Schiphol-Oost of op één van de torens op Schiphol of op één van de regionale luchthavens in Rotterdam, Groningen of Maastricht.

De opleiding duurt ongeveer vier jaar. Tussentijds is er een aantal pass/fail momenten waarbij besloten wordt of je verder kunt of niet

Basiseisen
- je bent minimaal 19 jaar en maximaal 26 jaar oud,
- je gezichtsvermogen heeft een maximale afwijking tussen -6 en +5,
- je opleiding is minimaal HAVO met een voldoende voor wiskunde A, B en/of D,
- je bent bevoegd om te werken in de lidstaten van de Europese Unie,
- je beheerst de Nederlandse en Engelse taal goed; zowel schriftelijk als mondeling,

Wanneer je gesolliciteerd hebt en je voldoet aan de selectiecriteria word je uitgenodigd voor de eerste selectiefase. Deze fase bestaat uit een capaciteiten- en persoonlijkheidstest.

De volgende selectierondes bestaan uit een interview, een assessment en een grading. Tot slot word je medisch gekeurd. Alle onderdelen vinden verspreid over zo'n 14 weken plaats.

Je opleiding tot luchtverkeersleider duurt ongeveer vier jaar. Je start op Schiphol-Oost en doorloopt twee fases: de Initial Training en de Advanced Training. Tijdens de Initial Training in het eerste jaar begin je met de theorie van het vak, maar train je ook op de simulators. Sluit je de Initial Training met succes af, dan ga je verder. Tijdens de drie jaar durende Advanced Training combineer je simulatortrainingen met het ‘echte’ werk. Stap voor stap werk je onder begeleiding steeds meer op de toren of 'op zaal'.

Zie link voor verdere informatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier valt niets aan toe te voegen. Uitgebreid en duidelijk. +
Optie 2: de koninklijke Luchtmacht zoekt ook nog luchtverkeersleider. Hier moet je wel mbo4 of havo niveau hebben.. En natuurlijk een goede conditie,want je moet ook een militaire opleiding hebben.
Voordeel luchtmacht: de hele opleiding word voor je betaald.. Nadeel:je verdient minder als bij LVNL..