moet ik zelf iets ondernemen voor mijn contract afloopt?

Per 1 oktober loopt mijn 3e halfjaarcontract af, dit is tegelijk met de contractwisseling van het schoonmaakbedrijf waar ik nu zit, mijn huidige werkgever heeft geen werk meer voor mij ivm de recessie, tot op heden weet mijn huidige werkgever nog steeds niet wie het verwervende schoonmaakbedrijf is, zou dit voor mij navragen maar heeft nog niets gehoord, wat betekend dit voor mij als daar helemaal geen reactie op komt, moet ik iets doen zelf, heb ik recht op ww mij was een vast contract beloofd bij mijn huidige werkgever maar ivm met bovenstaande kan dit niet nagekomen worden heeft iemand advies voor mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Behalve de adviesen die al gegeven zijn: ik zou een gesprekje met je werkgever aangaan en vertellen dat je hiermee zit. Het nieuwe bedrijf heeft geen enkele verplichting om je contract te verlengen als het van rechtswege afloopt. Zij weten van geen afspraak, en zullen die vrijwel zeker betwisten als je het op zijn beloop laat tot je een nieuwe baas hebt. Je werkgever kan je hierbij misschien helpen:

Een werkgever *hoeft* niet te wachten tot een tijdelijk contract afloopt voordat hij een nieuw contract aanbiedt. Hij kan je ook nu al een overeenkomst voor onbepaalde tijd aanbieden. (Het huidige contract eindigt dan met wederzijds goevinden.) Dan heb je bij de overname dezelfde rechten als alle werknemers met een vast contract, in plaats van dat je er ongestraft uitgegooid kan worden zodra je huidige contract afloopt.

Dit vereist wel wat lef van je huidige baas: de verwervende partij zal hier ongetwijfeld niet blij mee zijn, want zo wordt hen de optie ontnomen om zelf te kiezen of ze je wel of niet in dienst willen houden. Je baas kan zich tegen klachten van de verwervende partij verweren door te melden dat er al vóórdat het bedrijf overgenomen zou worden een mondelinge afspraak bestond dat je een vast contract zou krijgen.

Ik begrijp uit je vraag dat dit gewoon waar is, en mondelinge overeenkomsten zijn in Nederland rechtsgeldig. Volgens mij zou je huidige baas juist handelen door zich aan die afspraak te houden nu hij dat nog kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik kan hier een heel verhaal tikken mbt onder andere arbeidsrecht maar je verhaal is me te onduidelijk om je een passend antwoord te geven; ik raad je aan om via onderstaande link die informatie op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is erg onduidelijk, maar 1 ding kan ik wel zeggen: ga alvast naar het UWV in je woonplaats om advies te vragen en je te laten registreren als werkzoekende! Op onderstaande site kun je het adres zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je ontslag krijgt om de reden dat er geen werk meer is dan heb je normaal gesproken recht op een ww uitkering maar je moet je wel inschrijven bij het cwi
en ga alvast op zoek naar ander werk ik denk dat er straks als de vakanties om zijn veel in de rij staan om een nieuwe baan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het CWI heet nu UWV WERKbedrijf.
Ik vrees dat je enorm veel pech hebt. Je valt waarschijnlijk precies tussen wal en schip.

Je hebt namelijk te maken met 2 situaties:
Ten eerste is het zo dat na 3 tijdelijke contracten je volgende contract altijd een contract voor onbepaalde tijd is.
Ten tweede is het volgens de wet zo dat een bedrijf dat een ander bedrijf koopt, verplicht is alle personeel over te nemen.

Omdat jouw tijdelijke contract precies op het moment afloopt dat het bedrijf wordt overgenomen vrees ik dat het overnemende bedrijf eieren voor zijn geld kiest en jouw contract niet gaat verlengen. Je huidige bedrijf kan dat niet meer doen (omdat per die datum het bedrijf niet meer bestaat) en het nieuwe bedrijf hoeft je niet in dienst te nemen omdat je niet meer in dienst bent per die datum bij het oude bedrijf. Geeft dat nieuwe bedrijf je WEL een nieuw contract MOET dat een contract zijn voor onbepaalde tijd. Maar zoals ik al zei: ik vrees voor je dat je geen nieuw contract zal krijgen.

Het erge is dan ook nog dat (omdat je contract gewoon afgelopen is) het ook nog eens zo kan zijn dat je geen recht hebt op een ww-uitkering. Zoals eerder al als antwoord gegeven: Ga eens langs bij het UWV of het CWI. Die kunnen je hier zeker wel mee helpen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er bij geen wetswinkel in de buurt? Daar kun je voor dit soort vragen ook altijd terecht. En inderdaad even langs het UWV gaan, zij weten ook hoe te handelen in dit soort situaties. Succes