Behalve de adviesen die al gegeven zijn: ik zou een gesprekje met je werkgever aangaan en vertellen dat je hiermee zit. Het nieuwe bedrijf heeft geen enkele verplichting om je contract te verlengen als het van rechtswege afloopt. Zij weten van geen afspraak, en zullen die vrijwel zeker betwisten als je het op zijn beloop laat tot je een nieuwe baas hebt. Je werkgever kan je hierbij misschien helpen:
Een werkgever *hoeft* niet te wachten tot een tijdelijk contract afloopt voordat hij een nieuw contract aanbiedt. Hij kan je ook nu al een overeenkomst voor onbepaalde tijd aanbieden. (Het huidige contract eindigt dan met wederzijds goevinden.) Dan heb je bij de overname dezelfde rechten als alle werknemers met een vast contract, in plaats van dat je er ongestraft uitgegooid kan worden zodra je huidige contract afloopt.
Dit vereist wel wat lef van je huidige baas: de verwervende partij zal hier ongetwijfeld niet blij mee zijn, want zo wordt hen de optie ontnomen om zelf te kiezen of ze je wel of niet in dienst willen houden. Je baas kan zich tegen klachten van de verwervende partij verweren door te melden dat er al vóórdat het bedrijf overgenomen zou worden een mondelinge afspraak bestond dat je een vast contract zou krijgen.
Ik begrijp uit je vraag dat dit gewoon waar is, en mondelinge overeenkomsten zijn in Nederland rechtsgeldig. Volgens mij zou je huidige baas juist handelen door zich aan die afspraak te houden nu hij dat nog kan.