Wat doe je met een rotsmoes tijdens sollicitatie?

Ik had laatst gesolliciteerd bij een winkel voor weekendhulp, er stond een vacature. Bij deze vacature stonden eisen waaraan je moest voldoen, ik voldoe aan alle genoemde eisen.

Na 6 weken had ik echter nog niets gehoord, waarna ik heb gebeld en gevraagd wat de status was van mijn sollicitatie. Dat zou worden uitgezocht en ik zou diezelfde dag nog een reactie krijgen. En inderdaad: Een 2 tal uren later kreeg ik een e-mail waarin zij mij zeiden dat ze halverwege april al een reactie hadden gestuurd (NOOIT ontvangen) en dat ik niet in aanmerking kom voor een gesprek omdat mijn CV niet voldoet aan alle gestelde eisen.

Het feit dat zij mij niet op gesprek willen laten komen, is hun goed recht en op zich heb ik daar ook niets op in te brengen. Maar ik wil dan wel weten welke eisen er waren waaraan ik niet voldeed, want mijn inziens voldoe ik toch echt aan alle eisen, van de eerste tot en met de laatste.

Ik heb dus een e-mail teruggestuurd, omdat ik graag wil weten welke eisen hiermee worden bedoeld. Toen kreeg ik een erg flauwe reactie terug, dat het gaat om de eisen die op de site staan vermeldt. Alsof ik dat zelf nog niet wist.

Dus de vraag anders geformuleerd. Ik wilde graag weten aan welke specifieke eisen uit de gestelde eisen mijn CV niet voldeed.

Toen kreeg ik een e-mail terug dat deze persoon 'helaas' niet inhoudelijk over deze specifieke eisen in kan gaan.

Ik krijg echt het gevoel dat ik met een achterlijke smoes ben weggestuurd. Wat doe je in zo'n situatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ga hier progressief mee om, voor zo een bedrijf wil je toch niet eens werken?
Verspil er geen energie aan, helaas zijn werkgeverd vrij in het afwijzen zonder te motiveren.
Ze verwachten van de (toekomstige) werknemer een uiterst beleefde en respectvolle houding en dat passen ze niet wederkerig toe.
Het afzeggen of afwijzen van sollicitanten kost tijd (dus geld) en daar hebben werkgevers geen zin in.
Dus een standaardbriefje of mail zonder motivatie is dan alles wat je kunt verwachten.
Als er straks een krappere arbeidsmarkt ontstaat , dan weten werkgevers van gekkigheid niet wat ze uit moeten halen om mensen te krijgen.

Het lijkt een beetje op de situatie van een klant in de winkel, deze mag alles vragen maar is zelf tot niets verplicht zolang er geen afspraak is.

Klanten weten zich echter vaak wel te gedragen, sommige werkgevers leren het echter nooit, een sollicitatie naar de afgewezen sollicitanten op een fatsoenlijke manier doen.

Zoek gerust verder, erger je maar niet teveel aan het kaf onder het koren.

Kijk overigens wel uit, als je te fel reageert op een afwijzing kan dat later -als ze je wel nodig hebben- tot een definitieve afwijzing leiden.

Zo heb ik mijn baan destijds gekregen door de vraag , bij afwijzing mij in hun bestand op te nemen.
Enige jaren later kreeg ik een vaste baan aangeboden.
Een gunstige reactie op een ongunstig bericht kan dus toch in je voordeel werken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ze weten het zelf niet of kunnen het niet goed verwoorden. In beide gevallen heb je dus niets aan hun verhaal. Maak ze niet belangrijker door teveel aan hun mening te hechten. Dus ga gewoon solliciteren bij een beter bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is precies waar ik niet tegen kan. Een mening hebben is perfect, maar onderbouw het dan met een concreet iets en niet met een lulsmoes. Zoals in een reactie op Gru te lezen is, is dit echt niet de eerste keer dat ze mij op die weg de deur wijzen.
Gauw een bedrijf zoeken wat je talenten waardeert en benut!! en zéker niet bij dit bedrijf gaan werken. Als ze dit al niet normaal kunnen afhandelen, kun je je afvragen of je er WIL werken..... toch?

sterkte met het vinden van de juiste baan voor jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wegwezen! Als je niet welkom bent dan wil je er toch ook niet zijn!
Voor hun 10 anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon ergens anders gaan solliciteren. Je bent niet verplicht om daar te gaan werken of om uit te leggen waarom je dat wilt. Zij zijn niet verplicht om jou aan te nemen, of om uit te leggen waarom ze jou niet willen hebben. Ze hebben daarvoor ongetwijfeld hun eigen redenen en daarmee zul je het moeten doen.
12 jaar geleden
Ik begrijp je frustratie. Ik loop hier ook tegen aan. De tijden zijn veranderd. De werkgever heeft veel meer keus en dus meer macht. Doch de macht die hij over jou heeft bepaal jij! Laat je niet kisten. Het komt vast wel goed. Als jij maar je best blijft doen dan lukt het vast wel. Straks heb je een baan en dan denk je fijn dat ik deze baan heb en niet met zo'n lullige werkgever in zee ben gegaan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, klopt inderdaad wat je zegt. Een weekendbaan vinden op dit moment als scholier in de electronica is een ramp. Het enige waar je relatief makkelijk terecht kunt, zijn kledingwinkels en laat ik daar nou nog niet dood gevonden willen worden.
Als je graag actie wilt ondernemen, kun je het volgende doen.
Ze hebben je nog niet gezien. Ga naar de winkel toe en knoop een praatje aan met de manager. Zeg langs je neus weg dat je hebt gehoord dat ze zaterdag hulpen zoeken en dat het jou te gek lijkt om daar te werken. Vraag meteen naar de eisen. Ik hoop voor je dat ze er op ingaan, want dan kun je enthousiast zeggen dat die baan geknipt voor jou is.
Daarna kun je 2 dingen doen: 1. zeggen dat jouw sollicitatie is afgewezen en vragen naar de reden. 2. Doen of je neus bloed en een sollicitatieformulier vragen.
Ze hebben je dan gezien en persoonlijk contact heeft altijd een pre.

Bewerken

Verwijderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat vrij weinig uithaalt, omdat het een grote organisatie is met een stuk of 15 vestigingen in Nederland. Ik verwacht dan niet dat de persoon die over de sollicitaties gaat, exact in die vestiging zit. En op de vraag of ik een sollicitatieformulier mag, zullen ze hoogstwaarschijnlijk zeggen dat dit alles op de site staat vermeldt. Bovendien kennen ze mij daar denk ik wel, totnutoe het overgrote deel van m'n spullen daar gekocht en regelmatig een praatje gehad met de werknemers daar. Ook moest ik een pasfoto meesturen bij m'n sollicitatie, dus herkenning zou er wel moeten zijn dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, bij grote winkelketens is het lastig. Daar kun je vrij weinig tegen doen. Het probleem is dat de meeste electronicawinkels grote ketens zijn. En kleinere winkels hebben niet veel zaterdagpersoneel.
Je kunt er niet veel meer mee. Leg je er bij neer, al gaat het tegen je rechtsgevoel in en blijf solliciteren bij andere zaken. Probeer een andere branche. Tuincentrum? Bouwmarkt?
Waarschijnlijk vinden ze je te jong/oud, te mooi/lelijk, enz of ze hebben te veel keuze, kiezen is dan lastig.

Discrimineren mogen ze niet, dus ze zullen altijd oppassen met redenen geven. Ze hoeven geen reden te geven, dus is het veiliger dat niet te doen.

Je kan er dus niks mee.

Volgende keer zou ik persoonlijk gaan solliciteren, meestal houdt dat in dat je van een manager een formuliertje mee krijgt, maar dan hebben ze in ieder geval gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal inderdaad wel iets met discriminatie te maken hebben. Aangezien het een bedrijf is waar ook telefoonabonnementen worden afgesloten met klanten, moet je minimaal 18 jaar zijn om dat te mogen doen. Ik ben 18, maar heb al ruim 2 jaar ervaring in de verkoop van electronica. Te mooi/lelijk zou kunnen, er staat dat je een representatieve uitstraling moet hebben en volgens mij en volgens kennissen heb ik dat zeker. Persoonlijk solliciteren heeft ook mijn voorkeur, maar ben al veel winkels langs geweest waar je als antwoord krijgt: "Je kunt op de site de vacatures vinden en direct reageren" waarna je alsnog met zo'n smoes wordt afgewezen. Of ze krijgen alleen maar sollicitaties binnen via een uitzendburo, maar als ik daar rondkijk gaat het dan meer om demonstraties geven van de producten op locaties door heel Nederland, ook niet de bedoeling. Het loopt allemaal heel raar vind ik, zeker gezien dit niet de eerste keer is dat ik zo'n ervaring krijg.