Krijg je altijd een bewijs van goed gedrag ?

IK had het op mijn werk er over dat ik vind dat ze, voor ze iemand aan nemen een bewijs van goed gedrag moeten vragen aan de werknemers als ze iemand in diesnt nemen.
Zo kom je er toch achter of iemand betrouwbaar is of niet?
Vooral als je met kinderen of bejaarden gaat werken, vind ik dit bewijs erg belangrijk.
En eigenlijk vind ik dat het altijd gevraagd moet worden bij wat voor baan dan ook.

Toen zei iemand dat heeft toch geen nut want ze willen zoveel mogelijk mensen aan het werk zetten, dus ze geven je altijd een bewijs van goed gedrag wat je ook gedaan hebt.

Toegevoegd na 21 minuten:
IK werk met bejaarden en ik vind dat je met dit beroep altijd een bewijs van goed gedrag moet vragen voor je iemand aan neemt.

In iedergeval als ik de baas zou zijn.

En is het niet beter om mensen die met baby's en kinderen gaat werken om dit ook te vragen ?
Om te voorkomen dat je nog meer van die nare berichten krijgt van kinder misbruik.

Want nu hoor je achteraf dat die mensen op de crèches of op scholen al eerder veroordeelt is voor kinder misbruik.

Als ze nu een bewijs van goed gedrag hadden gevraagd had dit toch voor komen kunnen worden ?

Of zie ik dit verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verklaring omtrent gedrag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik vind dat je gelijk hebt. En kinderdagverblijven zijn dit ook verplicht. Maar als er mensen zijn die al 5 jaar bij dezelfde werken, en ze hebben aan het begin die VOG gegeven, dan is dat goed en wordt er nooit meer naar gevraagd. Eigenlijk moeten ze dit om het jaar of zo vragen.

Het beste antwoord

Een VOG is geen garantie voor betrouwbaarheid. Er mag slechts een VOG worden aangevraagd (dit gebeurt door de werkgever) en afgegeven (door ministerie van justitie) die relevant is voor de uit te voeren werkzaamheden. Bijvoorbeeld: Iemand die veroordeeld is voor stelen, krijgt voor het werken in een creche gewoon een VOG verschaft.
Iemand die geweld heeft gepleegd, mag gerust ergens schoonmaken.

Het VOG wordt wel serieus genomen en zeker niet aan iedereen verschaft. Ik vraag per jaar een stuk of 100 VOG's aan voor onze werknemers. Gezien de aard van onze werkzaamheden, worden deze bijna altijd afgegeven, maar niet altijd. Het betreft zelden nieuwe medewerkers. VOG heeft dus vaak helemaal niets te maken met werkzoekenden. Medewerkers die het VOG niet krijgen, mag ik ook niet om die reden ontslaan.

Bij mijn weten worden VOG's bij het werken in de zorg ook gevraagd. En wellicht zou dat inderdaad een eis moeten zijn en moet er beter worden gekeken naar welke delicten iemand dan niet gepleegd mag hebben.

Overigens is een VOG niet gratis, en is de waarde maar van korte duur. Immers, na ontvangst van de VOG kan iemand alsnog strafbare feiten plegen. Als de straf een werkstraf of boete betreft, hoeft de werkgever hier niets van te merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Meestal niet altijd je moet je gewoon goed gedragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, je krijgt niet zomaar een VOG (verklaring omtrent gedrag). Er wordt wel degelijk gekeken of je eerdere 'gedrag' geen bezwaar is voor de functie die je gaat uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet als je een strafblad hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succesvolle misdadigers, die dus nooit veroordeeld zijn, krijgen ook een VOG.
Dus het is geen garantie.

Je krijgt deze Verklaring Omtrent Gedrag als je juridisch verleden geen aanleiding geeft om de verklaring niet af te geven.
itsme
13 jaar geleden
Nee, je krijgt hem niet altijd. Als je echt wat op je kerfstok hebt, krijg je geen V.O.G. Verklaring Omtrent Gedrag zoals het officieel heet.
13 jaar geleden
Dit is onzin wat deze persoon zei. Als je bijv. bij een financiele instelling werkt willen ze zeker een verklaring van goed gedrag ivm fraude. Iemand met een negatieve verklaring komt dan echt niet aan het werk! Verklaring van goed gedrag wordt steeds meer gevraagd, omdat je ook met vertrouwelijke gegevens werkt, bij veel bedrijven. Het is beter dat je van tevoren weet wie je in huis haalt dan achteraf met problemen te maken krijgt die eerder al voorkomen hadden kunnen worden!

Toegevoegd na 2 minuten:
Veel werkgevers kijken bovendien ook op internet of je staat op bepaalde sites. Dan typen ze je naam in en als er dan rare dingen worden gevonden, kun je het ook vergeten om daar aan het werk te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan best een verkeerd verleden hebben en toch een bewijs van goed gedrag krijgen. Zolang het beroep wat je gaat uitoefenen niets met je verleden te maken heeft .
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het een heeft met het ander niks te maken
ronron1212
13 jaar geleden
Als mijn vergrijp geen gevaar oplevert in de baan waar ik op solliciteer dan krijg ik een bewijs
ronron1212
13 jaar geleden
Wanneer krijg ik een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)? Als uit het onderzoek voor een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) blijkt dat u geen strafbare gedragingen op uw naam heeft staan, wordt de VOG afgegeven. Als wel sprake is van strafbare gedragingen, beoordeelt het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG) of deze relevant zijn voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd. Zo zijn voor het beroep van onderwijzer andere strafbare feiten van belang dan voor de functie van accountant.
ronron1212
13 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-verklaring-omtrent-het-gedrag-vog.html
Een zogenaamde 'verklaring omtrent het gedrag' wordt door de werkgever aangevraagd als iemand moet gaan werken met kwetsbare personen of kwetsbare gegevens.

Ze geven je niet altijd een positieve verklaring omtrent het gedrag, want voor de verklaring wordt onderzocht of je stafbare feiten hebt gepleegd. Als je geen strafblad hebt, krijg je dus een verklaring omtrent het gedrag. Ook als je een strafbaar feit hebt gepleegd dat niks te maken heeft met het beroep dat je wil gaan uitoefenen (b.v. een boekhouder die veroordeeld is voor rijden onder invloed) kun je een verklaring omtrent het gedrag krijgen.

Niet voor alle beroepen is een VOG wettelijk verplicht, maar wel voor onderwijzers, mensen in de tussenschoolse opvang, gastouders en taxichauffeurs. Voor een groot aantal andere banen wordt de verklaring door de werkgever, instantie of organisatie zelf verplicht gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
De werkgever kan dat niet aanvragen dat moet de werknemer zelf de werkgever kan verplichten dat de werknemer er een aanvraagd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. De werkgever stelt het verplicht, de werknemer vraagt hem aan.
Dat heet: Verklaring Omtrent het Gedrag voor natuurlijke personen, afgekort (VOG np).

Nee, je moet de waarde daarvan niet overdrijven.
Je komt er NIET achter of iemand betrouwbaar is.
Je komt er wel achter of iemand in het VERLEDEN niet in aanraking is geweest met justitie, geen verkeerde dingen heeft gedaan.

Maar een van de bezwaren is dat zo'n VOG een tijdsopname is.
Als je in hebt bezit bent van zo'n document, kun je alsnog daarna de grootste rottigheid uithalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom willen nieuwe werkgevers een recente VOG hebben ook al heb je er 1 die een jaar eerder is aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt Kathlyn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En voor een VOG wordt naar een bepaalde periode gekeken, haal jij nu iets uit waarvoor je veroodeeld wordt, kan het best zijn dat je over 10 jaar gewoon een VOG krijgt.
Nee, een verklaring omtrent gedrag (een bewijs van goed gedrag bestaat niet) krijg je zeker niet altijd.

Voor een verklaring omtrent gedrag moet je ook aangeven waar je hem voor nodig hebt. Het is dus niet zo dat je hem krijgt als je geen strafblad hebt en niet als je wel een strafblad hebt, er wordt gekeken of er feiten bekend zijn die relevant zijn voor (bijvoorbeeld) de baan waar je de verklaring voor nodig hebt.

Iemand die eerder is veroordeeld wegens kindermisbruik zal zo'n verklaring niet krijgen als hij op een creche wil gaan werken. Maar misschien wel als hij voor een bank gaat werken en het vooral relevant is of hij nooit fraude heeft gepleegd of geheime documenten openbaar gemaakt.

Mijn man heeft lange tijd als consultant in de informatiebeveiliging gewerkt, en er kwam nogal eens voor dat klanten om een verklaring omtrent gedrag vroegen. Die moest iedere keer weer apart aangevraagd worden, je kunt die dingen niet hergebruiken. En het was iedere keer de vraag of die verklaring verstrekt zou worden. Mijn man is nooit zo'n verklaring geweigerd, maar bij collega's gebeurde het toch wel eens.