Bij baan verandering , de nieuwe baan is men verplicht om je vorige loonstrook te laten zien aan jouw nieuwe werkgever?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Nee.

Je salaris is privé. Daarnaast kun je jezelf benadelen door al voor de salarisonderhandelingen je vorige salaris te openbaren. Je hoeft dus geen enkele mededeling te doen over je vorige salaris.

Aan de andere kant is de potentiële nieuwe werkgever natuurlijk niet verplicht met jou in gesprek te gaan als je je salarisstrook niet laat zien.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb ooit, op een vraag naar mijn vorige salaris, geweigerd dat te vertellen. Mijn redenatie was dat ik in mijn vorige baan een andere functie uitoefende in een andere tak van sport (lees: bedrijfstak, branche), en dat daardoor de beloning sowieso niet vergelijkbaar zou zijn.

Na dit te hebben gezegd, zei ik:: "Daarnaast is het niet van belang wat ik vroeger verdiende; het enige dat van belang is, is wat ik voor u waard ben, in deze functie en in deze tak van sport."

Na deze opening kwam een korte pauze, gevolgd door een salarisbod waarvan ik bijna achteroversloeg - ik was, zeg maar, positief verrast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Daarnaast is het niet van belang wat ik vroeger verdiende; het enige dat van belang is, is wat ik voor u waard ben, in deze functie en in deze tak van sport." Exact! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rota
... waarop je antwoordde dat dit toch echt te weinig was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Melissa:
LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow... Heel goed geantwoord op de vraag van de "potentiële" nieuwe baas. +1
(vraag me af of ik het lef had dat tijdens een sollicitatiegesprek te zeggen)
Dit kan zijn, omdat de nieuwe potentiële werkgever wilt kunnen verivieren, of je CV een beetje klopt...

Of je nieuwe potentiële werkgever wilt je een vergelijkbaar salaris kunnen aanbieden, zonder daarmee verschrikkelijk de boot in te gaan doordat je het salaris overdrijft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vragen kunnen ze het altijd, en jij zal waarschijnlijk instemmen omdat je niks te verbergen wilt hebben, maar verplichten kan zeker niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat een manier om ervoor te zorgen dat ze je niet overbetalen. Je hoeft het volgens mij niet te laten zien, maar ze kunnen natuurlijk wel om referenties vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verplichten kunnen ze je het niet, maar bijvoorbeeld bij leerkrachten die vanuit het bedrijfsleven komen is het wel gebruikelijk dat ze bewijs leveren van hun verdiensten, om tot een bepaald salaris te kunnen komen. Persoonlijk ben ik nog nooit om een oude loonstrook gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je nieuwe werkgever heft er niets mee te maken welk loon je in de vorige baan had ,tenzij er bij het maken van de beloningsafspraak expliciet naar verwezen is dat iemand bijvoorbeeld 10 % meer loon krijgt als in de oude functie.dan kan hij uiteraard erom vragen.als je dan weigert zal er een ander contract gemaakt moeten worden.