Hulp nodig met een handicap- help mij alsjeblieft

Hoi, ik woon sinds 6 weken in Nederland. Ik kom uit Duitsland. Ook een handicap trouwens om Duitser te zijn maar daar gaat het nu niet over:-). Ik heb in Duitsland de middelbare school (Gymnasium) gedaan en gestudeerd, afgestudeerd met de beste cijfers die je bij een universitaire studie in Duitsland kunt halen. Mijn docente zei dat ik echt moet gaan promoveren. Hij vond mij blijkbaar een talent maar hij ging met pensioen, dus ik moest iets anders gaan zoeken. Dus ik dacht dat ik een tenminste een gemiddeld IQ had. Maar 6 weken geleden ben ik met mijn nieuwe baan begonnen. Deze baan heeft niks met mijn opleiding/studie te maken omdat ik wat betreft mijn studie in Duitsland ondanks mijn goeie cijfers geen werk kon vinden. En nu is het dus zo dat ik ook bij deze baan in Nederland die niks met mijn studie te maken heeft de proeftijd niet heb gehaald en ik ben nu gewoon ontslagen omdat ik te veel fouten heb gemaakt. Ik vraag me nu wel af wat er mis met mij is. Il voel me gewoon dom. Misschien dat ik toch een handicap met leren heb of zo, maar war kan ik dat laten testen? Ik wil gewoon werken maar ik heb nu het gevoel dat ik voor het meeste werk gewoon niet slim genoeg ben omdat ik heel veel problemen heb met logisch denken. Maar waar kan ik in Nederland terecht met dit soort problemen, wie kan mij helpen? Alvast bedankt lieve mensen:-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

De baan waarbij je nu ontslagen bent sloot niet aan op je studie. Je moet dus een baan gaan zoeken die wel aansluit op je studie. Ga eens praten bij het CWI, het Centrum voor Werk en Inkomen. Ik denk dat er niet zoveel mis is met jou maar dat je met werk was begonnen waarvan je niet zoveel afwist omdat je daar niet voor opgeleid was. Je hoeft je dus niet meteen dom te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heette Moos, een schat van een kat maar wel erg schuw en met gebruiksaanwijzing. Ik was de enige die hij bijna vertrouwde. Is eind december overleden vanwege een tumor en ter ere van hem heb ik zijn foto als avatar genomen. Ben er nog steeds niet aan gewend dat hij er niet meer is : ( Hoe heet jouw kat?
Ik vind niet dat je na 1 baan al zo zwaar moet denken , onthou dat het op dit moment erg lastig is om aan werk te komen met of zonder diploma. Mischien lag het bij het bedrijf of iets dergelijks , ga op zoek naar een andere baan en kijk hoe dat gaat, tegenwoordig is het zo als je niet in het team past moet je weg dus probeer is een andere baan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een beroepen test ?
op het cwi kunnen ze je wel mee helpen
13 jaar geleden
Je schrijft goed Nederlands voor een Duitser die 6 weken in NL werkt! Of ben je van orgine Nederland?
Afijn het doet er niet toe vwb je vraag.

Aan de hand van wat je schrijft, heb ik het idee dat je huidige baan gewoon niet jouw baan is. Waarschijnlijk heb je dit vanaf t begin af aan gevoeld?!
Beschouw het als een wijze les en ga op zoek naar een job waar je meer affiniteit mee hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon niks voor jou en dat zou je een handicap kunnen noemen! Ik denk alleen dat je jezelf daarmee heel veel onrecht aan doet, niet doen dus. Ga op zoek naar een baan die meer bij je past. Zal je eigenwaarde goed doen!
Zoals al eerder opgemerkt schrijf je hoed Nederlands voor iemand die net 6 weken in Nl is. Maar als je de vraag serieus bedoelt, kan ik je als advies geven om gewoon door te gaan. Je zit in een overgangssituatie en daar horen aanpassingsmoeilijkheden bij. Door gewoon door te gaan leer je iedere keer weer een beetje bij. Het is met vallen en opstaan dat je je een weg moet zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan intelligent zijn op veel verschillende manieren.
Zo ben ik heel sterk in dingen op papier en in gedachte, zoals wiskunde en strategie games.
Maar ik ben een onhandige klungel als ik iemand help met verhuizen. Ik doe gigantisch lang over een wasbak losschroeven bijvoorbeeld. Dus als ik zou gaan werken in een loodgieters bedrijf zou men mij na een dag een vriendelijke hand geven en afscheid van me nemen.
Maar ik kan wel een bèta studie aan.

Dus intelligentie is er in vele vormen. Het zou natuurlijk leuk zijn als jij overal heel goed in bent, maar dat is haast niemand. Zie het als een leermoment en probeer te bedenken welke aspecten maakten dat je niet goed genoeg functioneerde. Dan kan je zulke werksituaties in het vervolg vermeiden of juist gericht aan jezelf werken met hulp om specifieke dingen te verbeteren.
Stel dat je goed kan leren en bijvoorbeeld een rechtenstudie hebt gedaan. Waarom zou dat betekenen dat je foutloos kan werken als je veel simpele handelingen achter elkaar moet uitvoeren?