Kunnen werkgevers zien wat je gedaan hebt voordat je solliciteerd?

Als je wat baantjes eruit schrapt zal niemand het toch na kunnen kijken? De gaten kun je dan opvullen met een studie oid. Of heb ik dat mis?

13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Bij een studie heb je meestal een diploma nodig en als je die studie helemaal niet gedaan hebt heb je ook geen diploma. En liegen bij een sollicitatie is nooit goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drepolli
13 jaar geleden
Maar goed in mijn studententijd switch in vaak van baan:p
Tuurlijk kun je de boel voor de gek houden, maar vergeet niet; eerlijk duurt het langst. Als je aangeeft dat je een studie hebt gevolgd, zullen ze misschien je diploma's willen zien, of je kennis testen. Val je dan door de mand heb je de tijd van iedereen verspilt... Referenties kunnen ook nagetrokken worden, en je hebt tegenwoordig natuurlijk ook linkedin, dus je moet op alle fronten je verhaal gelijk houden. Op zich kunnen potentiële werkgevers niet direct zien of je banen hebt geschrapt, maar de meeste HR afdelingen zijn niet dom. Pas er mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liegen bij een sollicitatie is uiteraard mogelijk, maar wat mij betreft sterk af te raden! Als dat uitkomt heb je later een veel groter probleem.

Wel is er natuurlijk een grijs gebied waarin je niet liegt maar wel de waarheid een klein beetje verdraait. Je kunt een paar weekjes bijpoetsen bij een baan door bijvoorbeeld alleen met maanden te werken: januari t/m maart in plaats van 30 januari t/m 2 maart.

De gaten opvullen met een leugen is oneerlijk en daar kun je uiteindelijk niets bewijzen als mensen er naar vragen. Dat wil je dus voorkomen.

Verder weet je tegenwoordig nooit wat er is achtergebleven op het internet: er is echt veel, veel meer na te zoeken dan je denkt als je echt wilt. Niet iedere werkgever doet echter die moeite, zeker niet bij niet-hooggeplaatste banen. Maar er zijn hele detectivebureaus gespecialiseerd in het uitpluizen van iemand z'n geschiedenis voor bedrijven, daar is de laatste tijd ook veel over te doen geweest bij bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Karl-Theodor_zu_Guttenberg

Tot slot kun je ook kiezen om op je CV duidelijk en expliciet te zeggen:

A) Relevante werkervaring voor deze sollicitatie:
bla

B) Overige werkervaring:

Wacht dan af of ze er tijdens het gesprek naar vragen, en zeg er dan mondeling iets algemeens over. Dat wordt in mijn ervaring minder vaak nagetrokken dan dingen die expliciet in je CV staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het UWV houdt al je baantjes bij, waarbij er premies zijn ingehouden. Normaal gesproken krijgen werkgevers daar geen inzage in.